سخنگوی دولت خبر داد:

سال آینده 838 هزار نفر به بازار کار اضافه خواهند شد/اختصاص 126 هزار میلیارد تومان به بودجه عمرانی کشور

نوبخت گفت:سال آینده 838 هزار نفر به بازار کار اضافه خواهند شد،بنابراین برای اشتغال آنها کار بزرگی در پیش داریم.

اختصاص 14 هزار میلیارد از صندوق توسعه ملی برای طرح های عمرانی آببه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در سومین همایش سالانه نظام فنی و اجرایی کشور اظهار کرد: با اجازه رهبری 14 هزار ميليارد تومان از صندوق توسعه ملی برای طرح های عمرانی آب، آبخیزداری و این قبیل از طرح ها برای سال آینده در نظر گرفته شده است که با تحقق این امر عددی به بودجه اضافه می شود.

وی با اشاره به بهره مندی از روش شراکت عمومی- خصوصی در اجرای طرح‌های عمرانی، از تخصیص 15 هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع بودجه ای به انضمام منابع صندوق و تسهیلات بانکی برای این امر خبر داد و گفت:به این ترتیب در مجموع هفتاد و سه هزار و 400 میلیارد تومان منابع ساخته ایم .البته با منابع دیگرمان که درآمدهای اختصاصی را حداقل 30 درصد به سمت کارهای عمرانی پیش برده ایم ،برای بخش عمرانی کشور منبع مالی 126 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: به منظور بهره مندی آسان از منابع صندوق و بانکی، مجوزهای لازم در تبصره 19 برای کسانی که قرار است  در اجرای طرح های عمرانی با دولت شراکت کنند گنجانده شده است.

نوبخت در تشریح مدل توسعه به کار گرفته شده در اقتصاد کشور و چگونگی رسیدن به رشد معقول و دو رقمی نخستین باره که مورد تایید همه مراجع جهانی است ،گفت:رشد قابل توجه ایران از دو روش صورت گرفت.در مسیر اول برای طرح های بخش خصوصی که واحدهای تولیدی ما هستند ،برنامه ای در نظر گرفتیم.بطوریکه سال گذشته تصمیم بر آن شد که 16 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی بین هفت هزار و 500 واحدی که امکان احیای آنها با چند میلیارد وجود دارد ،توزیع کنیم.

وی ادامه داد:به جای 16 هزار میلیارد تومان ،17 هزار و 900 میلیارد تومان بین 24 هزار واحد توزیع شد.

سخنگوی دولت افزود:در طرح های عمرانی که متعلق به دولت است،سال گذشته 42 هزار میلیارد تومان از انواع اوراق به آنها تزریق کردیم.این اقدام به اضافه تحرک به وجود آمده در بخش تولیدی خصوصی به علت تزریق منابع بانکی،باعث شدند تا براساس گزارش رسمی به رشد اقتصادی دست یابیم.این رشد در شرایطی پدیدار شد که قبل از آن شاهد رشد منفی مستمر اقتصادی بودیم.

نوبخت اضافه کرد:آثار رشد اقتصادی خود را در بازار کار امسال به ویژه در 9 ماهه امسال نشان داد.بطوریکه از حدود 935 هزار نفری که در 9 ماهه امسل وارد بازار کار شدند ،918 هزار نفر مشغول به کار شده اند. این در حالیست که  نه تنها رشد ما در جمعیت فعال افزایش یافته است بلکه شاهد روند صعودی نرخ مشارکت اقتصادی نیز هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد:طبق برنامه ریزی های انجام شده با اجرای 12 برنامه طرح ریزی شده در سال 97 ،یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه سال آینده 838 هزار نفر به بازار کار اضافه خواهند شد،افزود:بیش از 70 درصد این افراد فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.بنابراین کار بزرگی در پیش داریم.

سخنگوی دولت گفت:در نظر داشتیم که منابع ناشی از هدفمندی کردن یارانه ها را به سمت تولید سوق دهیم  ولی سرنوشت تبصره 14 این اجازه را به ما نداد. همچنین طرحی در دست داشتیم که ضمن رسیدگی به افراد نیازمند و حرکت در مسیر سیاست کاهش فقر مطلق ،می توانستیم منابعی را برای طرح های عمرانی و تولیدی فراهم کنیم اما طبق نظر مجلس پیش رفتیم.

وی یادآور شد:هر ماه سه هزار و 800 میلیارد تومان به عنوان یارانه برای توزیع بین خانوار فراهم می کنیم.

نوبخت با بیان اینکه طی 4 سال گذشته محدودیت منابع یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور برای توسعه بوده است،گفت: به رغم اراده مسئولان نظام برای رهایی از نفت و جدا کردن منابع مالی دولت از منابع نفتی همچنان بخشی از منابع توسعه از نفت تامین می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه طی این سالها نفت به همان میزان که قیمت هر بشکه از 104 دلار متوسط فروش در سال 92 به امسال ،وضعیت بسیار خوبی نسبت به 2 تا 3 سال گذشته داشته است،افزود: بر اساس آخرین گزارش‌ دریافت شده ، متوسط عملکرد بودجه از نفت 51 میلیارد دلار بوده است،اگرچه اکنون اعداد بسیار بزرگتری معامله می شود اما چون در ماه های ابتدایی سال این رقم پایین بود باعث به وجود آمدن محدودیت هایی شد.

وی ادامه داد: در حالی در 4 سال گذشته، کل منابع نفتی حدود 157 میلیارد دلار بوده است که این موضوع در دولت دهم رقمی حدود 251 میلیارد دلار  را به خود اختصاص داده بود. این مطلب نشان می‌دهد که دولت به لحاظ درآمدهای نفتی طی این سال‌ها  با محدودیت‌هایی مواجه شده است.

نوبخت با بیان اینکه دولت مصمم بر توسعه است اما منابع او تقلیل یافته است،‌ بیان کرد: به رغم تلاش دولت مبنی بر رفع موانع پیش روی تامین منابع از دارایی‌های سرمایه‌ای و ایجاد فرصت ها و امکانات آن ،به سمت فرو ریختن دیوار تحریم‌ها که  میزان صادرات نفت را به 1 میلیون بشکه در روز تقلیل داده بود  و قرار بود به زعم خودشان تئوری نفت در برابر غذا را برای کشور رسم کنند ؛با هر فراز و فرودی تمامی مساعی بر این بود که ما بتوانیم  از امکانات ملی بدون تحریم در راستای توسعه استفاده کنیم.

وی با اشاره به میزان بودجه منابع عمومی در بودجه سال 92 دولت که 210 هزار میلیارد تومان بود، افزود: به رغم اینکه سال گذشته بودجه بر پایه 309 هزار میلیارد  تومان تقدیم مجلس شد  و 10 هزار میلیارد معادل 5 دلار به ازای هر بشکه که به 55 دلار ،قیمت هر بشکه افزایش  پیدا کرد،مجلس نیز رقمی در حد 26 هزار میلیارد به بودجه افزود. در نهایت عددی که امروز در قانون بودجه سال 96 به ثبت رسیده است رقمی به میزان 346 هزار میلیارد تومان است.

سخنگوی دولت اضافه کرد:به عبارتی طی 4 سال گذشته بودجه کمتر از 65 درصد رشد داشته است.

نوبخت بیان کرد: همه تلاش دولت در این بود تا با این مقدار  منابع  محدود در بین رشد جاری و عمرانی به سمت  عمرانی پیش برویم. به همین جهت عملکرد اعتبارات جاری از 120 هزار میلیارد تومان به 282 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.به عبارتی این بخش با رشد 71 درصدی رویرو بوده است.اما منابع عمراتی ما که به واقع تملک دارایی های سرمایه ای به شمار می رود از 210 هزار میلیارد ریال در سال 92 به 420 هزار میلیارد ریال در سال 95 افزایش یافته است. این موضوع نشان از رشد بیش از 90 درصدی بودجه عمرانی کشور است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد:البته اگر منابعی را که از صندوق توسعه ملی در ارتباط با اجرای طرح های آب مرزی استفاده شده است به بودجه عمرانی اضافه کنیم ،اعداد و ارقام رشد بیش از 130 درصدی این بخش رانشان می دهد.

نوبخت گفت:‌ تاکنون سازمان برنامه و بودجه موفق شده است  از محل منابع ریالی و اوراق  مالی مبلغی در حد 30 هزار میلیارد تومان اعتبار به بودجه عمرانی تخصیص دهد.البته امروز جویا شده و دریافتم که امور تلفیق آمادگی دارد که امروز یا فردا 4 هزار و 500 میلیارد تومان به بودجه عمرانی تخصیص دهد.

وی ادامه داد:البته مصمم هستیم حداکثر از پانزدهم تا بیستم این ماه موضوع منابع حقوق های جاری را کنار بگذاریم.پیش بینی می کنیم منابع نقدی دیگری در اختیار داشته باشیم تا از آنها برای تامین نیاز بودجه های عمرانی استفاده کنیم.اما از آنجایی که مجموعه این منابع محدود است برای سال 97 طرح دیگری مورد نظر قرار داده ایم.

سخنگوی دولت افزود:به رغم اصلاحاتی که مجلس در تبصره های اساسی ما ایجاد کرده است اما در خصوص تبصره 19 قانون بودجه سال 97 تقریبا تغییری نداده و آن را پذیرفته است.برای سال آینده مصصم هستیم غیر از منابعی که از صندوق توسعه ملی مبلغی در حد 14 هزار میلیارد تومان امکان استفاده داریم صرفا برای اولویت هایی که در برنامه ششم توسعه از آنها یاد شدهاست استفاده کنیم.چرا که طبق پیش بینی های انجام شده منابع سال آینده همان 306 هزار میلیارد تومان سال جاری است.

نوبخت تصریح کرد:101 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی،123 هزار میلیارد از بخش مالیات و سایر پیش بینی شده است که در مجموع 194 هزار میلیارد تومان میزان درآمدهایمان است.همچنین از واگذاری سایر دارایی های سرمایه ای و نفت 106 هزار میلیارد در نظر گرفته ایم که با احتساب 46 هزار میلیارد تومان از انواع اوراق و اسناد ؛بودجه مبلغی در حد  346 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر رسیدن به رشد 5 تا 6 درصدی در سال آینده،گفت:در همین راستا طرح هایی را در بودجه تدوین و به مجلس ارائه دادیم.غیر از اصلاح ساختاری در بودجه ،حرکت  به سمت بودجه ریزی بر مبنای عملکرد،تمرکز بودجه ها به سمت استان ها ،حذف ردیف های نامناسب و ساماندهی درآمدهای متفرقه در ساختار بودجه ؛برای اینکه منابع را در جهت رسیدن به رشد آماده کنیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
انشالله وخداکنه تمام جوانان مشغول به کار شوند انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
تکلیف نیروهای قراردادی را روشن وبررسی کنید لطفا
-
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
خوشبحال کسی که مشکلات معیشتی نداره وحقوق کافی میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
اختصاص 126 هزار میلیارد تومان؟!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
، شرکت ما و خیلی های دیگه مثل ما دارن تعدیل نیرو میکنن ، دوماه دیگه ما اخراج میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
خدایا به فریادمون برس
United States of America
ناشناس
۰۸:۱۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
وضعیت استخدام کارکنان دولت به کجا رسید؟ یک آمار دقیق ارائه دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
وضعیت استخدام کارکنان دولت به کجا رسید؟ یک آمار دقیق ارائه دهند
United States of America
ایران
۰۷:۳۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
امیدوارم روزی برسه که هیچ انسانی مشکل مالی نداشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
وعده وعده وعده فقط وعده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
چرابه همسان سازی بازنشته های کشوری قبل از سال 89 کاری نمیکنید چرا ؟؟؟/توروخدا رسیدگی کنید
Saudi Arabia
ناشناس
۰۱:۵۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
چرا ادارات مربوطه را فهرست و اعلام نمی کنید چرا این همه بیکار در جامع است چرا؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
چرا ادارات مربوطه را فهرست و اعلام نمی کنید چرا این همه بیکار در جامع است چرا؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
خدا از زبونت بشنوه مردیم از بیکاری
Hungary
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
سلام گفتن۳۴۰۰میلیارتومان قراربرای همسانسازی حقوق بازنشستگان میدن خوب ماحدودا۲۵۰۰هزاربازنشسته داریم این مبلغ روتقسیم برتعدادبازنشستگان کنیم نفری کم کم ۱۵۰۰هزارتومان میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
اختصاص بودجه برای دو خطه کردن راه آهن اراک قم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
باید برای صرفه جویی در مصرف آب فرهنگ سازی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
باید این بودجه بدرستی هزینه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
اختصاص بودجه برای تکمیل طرح توسعه بیمارستان ولی عصر اراک
آخرین اخبار