آرامش روان سالمندان با ورزش

روان شناسان، ورزش را یک حامی مطمئن و ابزاری برای کمک به سالمند برای مقابله با استرس و بالا بردن اعتماد به نفس می دانند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، دوران سالمندی همواره دوره حساسی از زندگی است که شرایط خاص خود را دارد و فرد را آسیب پذیرتر از دیگر دوران زندگی می کند اما در این میان راه های مختلفی وجود دارد تا این آسیب ها به حداقل برسد در همین خصوص زهرا علی آبادی فراهانی مسئول کمیته روان شناسی هیئت پزشکی ورزشی استان مرکزی  در مورد  نقش  روانی ورزش در دوران سالمندی گفته است :

دوره سالمندی دوره خاصی است و هموراه افرادی که وارد این مرحله می شوند از استرس و ناراحتی های زیادی برخوردارند اما نباید فراموش کرد که این مرحله از زندگی هم همانند دیگر سال های زندگی است و تنها نیاز به برنامه ریزی بهتر دارد. اضافه شدن جمعیت سالمندان این زمینه را ایجاد می کند تا سالمندی بهینه داشته باشیم.همواره بهتر است که از دوران میان سالی برنامه ریزی برای این سال ها وجود داشته باشد زیرا اگر برای پیر شدن آمادگی کافی را نداشته باشیم این سال ها رفته رفته به تجربه ای تلخ و غم انگیز تبدیل می شود و حالات روحی و روانی بر فرد غلبه می کند.

تاثیر فعالیت جسمی در دوران سالمندی

سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسائل و نیازهای این دوران یک ضرورت اجتماعی است. امروزه سالمندی گذر از مرحله ای به مرحله جدیدی از زندگی تلقی می شود به همین دلیل ورزش تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی سالمندان دارد. داشتن تحرک و تمرینات ورزشی علاوه بر کاهش ریسک انواع بیماری‌های جسمی، تاثیر زیادی بر ابعاد مختلف فعالیت مغزی افراد سالمند دارد.

برای سالمندان هر نوع فعالیت ورزشی سودمند است، زیرا حرکت مفاصل را بهبود بخشیده و قدرت عضلانی را زیاد می کند از دیگر فواید ورزش در سالمندان می توان به بهبود سلامت روان افراد با تسکین افسردگی، کاهش استرس، حس استقلال و خود باوری، ایجاد نشاط و انگیزه و در نهایت بهره مندی از یک زندگی سالم اشاره کرد.

توانایی ذهنی و روانی افراد سالمند همانند دوره جوانی است می توان گفت که هوش تغییری نمی کند، توانایی تغییر و انعطاف پذیری بر خلاف تصور عمومی دست نخورده است و همچنین توانایی یادگیری مطالب جدید را نیز وجود دارد.

روان شناسان، ورزش را یک حمایت متقابل و ابزاری برای کمک به سالمند برای مقابله با استرس و بالا بردن اعتماد به نفس و تعامل بیشتر در زندگی و از همه مهمتر مانعی برای ورودی های منفی ذهن می دانند.

استرس اثرات مخربی بر کارکردهای جسمانی، روانی، عصبی و رفتاری فرد (مانند تفکر، تمرکز، حافظه) می گذارد، ورزش یک مهارت ذهنی و ادراکی است که باعث ایجاد یادگیری حرکتی و مهارتی در فرد می شود:

*ایجاد تفکر خردمندانه

*دگرگونی روانی- شناختی (شیوه تفکر و توانایی)

*دگرگونی عاطفی(دگرگونی های که عاطفه و شخصیت فرد سالمند را در بر می گیرد)

چگونگی ورزش در سالمندی

اما در پایان این مقاله خالی از لطف نیست که به این موضوع اشاره کنیم که منظور از ورزش در دوران سالمندی چیست  ورزش در این دوران و در دوران میانسالی نباید یک برنامه سنگین و مشکل باشد و وقت زیادی را از افراد بگیرد. یک برنامه صحیح ورزشی در سنین میانسالی و سالمندی می تواند از تخصیص دقایقی از روز به ورزش هایی مثل شنا، پیاده روی و یا انجام حرکات مختلف ورزشی تشکیل شود. 

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار