"صحیفه سجادیه" ارمغانی گرانبها برای بشریت

صحیفه سجادیه انواع مفاهیم از خداشناسی و انسان شناسی سرشار است می‌تواند به ارتقاء علمی، اعتقادی و اخلاقی طلاب و جامعه کمک کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ حجت الاسلام والمسلمین سجادی زاده، استاد حوزه علمیه خراسان در کارگاهی با عنوان «تدبر در مضامین اخلاقی صحیفه سجادیه» افزود: متن اعجازگونه صحیفه سجادیه گواه صدور آن از سوی معصوم است و برخی از سخنان که در عین موجز بودن دارای مضامین بسیار سطح بالا و مطالب عمیق و گسترده هستند، جز از طریق ائمه معصومین (علیهم السلام) نقل نشده اند و این‌ها معجزه کلامی این خاندان هستند.

وی تصریح کرد: صحیفه سجادیه ارمغانی گرانبها برای بشریت است که بسیار پیش آمده نسخه‌های ترجمه صحیفه سجادیه منجربه تحیّر و شگفتی افراد غیرمسلمان شده و آن‌ها را به اسلام و تشیّع گرایش داده است و این نشانه بی بهره بودن ماست که با چنین کتابی انس نداریم و از مضامین آن غافل مانده ایم.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: لازم است طلاب حوزه علمیه بخشی از مطالعه، مباحثه، منبر و تبلیغ خود را به صحیفه سجادیه اختصاص دهند چراکه این کتاب انواع مفاهیم از خداشناسی و انسان شناسی گرفته تا آموزه‌های گوناگون اخلاقی و اجتماعی را در خود جای داده است و می‌تواند به ارتقاء علمی، اعتقادی و اخلاقی طلاب و جامعه کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین سجادی زاده ادامه داد: اگر خداوند را حمد نکنیم و ستایشگر او و نعماتش نباشیم از انسانیت ساقط خواهیم شد و قرآن با حمد آغاز شده است و این نشان می‌دهد انسان برای موفقیت و سعادتمندی نیاز به ادب و شناخت هنجار‌ها دارد و حمد و خداشناسی در صحیفه سجادیه نیز نمود بسیاری دارد و آن کسی شایستگی حمد و ستایش را دارد که دارای صفات عالی و افعال حکیمانه باشد و هیچ موجودی غیر خدا این طور نیست.

این استاد حوزه علمیه خراسان همت بلند را در رسیدن به مراتب بالای بندگی ضروری دانست و گفت: فطرت انسان‌ها سالم و پاک است که البته گاهی با تبلیغات سوء دچار انحراف می‌شود، بنابراین برای افزایش گرایش به دین باید ضمیر‌ها و فطرت‌ها را نشانه رفت.

حجت الاسلام والمسلمین سجادی زاده افزود: در صحیفه سجادیه روحیه شهادت طلبی و جهاد موج می‌زند و متون و دعا‌های صحیفه را باید به صورت روان و ساده و در حد ظرفیت مخاطب ارائه کرد. از طرفی باید توجه داشت که تعلیم و تربیت غیرمسقیم کارایی و نتیجه بهتری نسبت به تربیت مستقیم دارد.

وی با تأکید بر این که قاطعیت در دینداری با مهربانی و عطوفت تعارضی ندارد، اظهار کرد: انسان شناسی تأثیر بسزایی در موضع گیری‌ها و جهت گیری‌های ما دارد و می‌تواند موانع پیشرفت، سقوط، عیوب و ظرفیت‌های وجودی ما را آشکار نماید.

وی گفت: غفلت از خداوند مهم‌ترین عامل سقوط انسان در دره گمراهی است و حسد، ضعف صبر، بداخلاقی، مخالفت با هدایت و حرف زدن بدون عمل نیز در این زمینه اثرگذارند.

انتهای پیام// ف. غ.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.