در آستانه عید نوروز؛

افزایش ۶ برابری تولید گز در بلداجی

در آستانه عید نوروز، تولید گز در بلداجی پایتخت گز ایران، ۶ برابر افزایش یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ رئیس اداره اصناف و تشکل‌های صنفی صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، از فعالیت ۱۵ واحد صنعتی و ۸۵ واحد صنفی تولید گز در شهر بلداجی  خبر داد.

رحمت الله صفری افزود: در این واحد‌های تولیدی، ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال، ماهانه به طور متوسط ۱۰۰ تن گز در بلداجی تولید می‌شود اضافه کرد: این میزان تولید در ۶ ماهه دوم به طور میانگین و با شش برابر افزایش، به ۶۰۰ تن در ماه می‌رسد.

صفری گفت: لقمه‌ای، آردی، سکه‌ای و شکلاتی از انواع گز تولیدی در شهر بلداجی است که ۲۵ درصد آن در چهارمحال و بختیاری مصرف و مابقی به دیگر نقاط کشور و حتی خارج از کشور ارسال می‌شود.

به گفته وی؛ سالانه ۴۰ درصد گز ایران در بلداجی تولید و روانه بازار می‌گردد.

«گز» نام یکی از شیرینی‌های معروف، خوشمزه، مقوی و پرطرفدار است که از ترکیب چند ماده از جمله انگبین، عسل، گلاب، شکر، سفیده تخم مرغ و مغز پسته یا بادام تولید می‌شود.

شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن (در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر بروجن) در چهارمحال و بختیاری و در ۶۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد که مرکز تولید گز در کشور و یا به اصطلاح «پایتخت گز ایران» محسوب می‌شود و کمتر مسافر و گردشگری است که از سوغات «گز» این شهر چشم پوشی کند.

انتهای پیام/ف

فعالیت ۱۰۰ واحد تولید گز در شهر بلداجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار