حوزه سلامت در فروردین ماه سال گذشته شاهد رویدادهایی بود که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

از افتتاح اولین خط تولید ایمپلنت‌های دندانپزشکی تا پرحادثه ترین محور جاده‌ای در نوروزبه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۶ با همه خوبی‌ها و بدی‌ها اتمام رسید، در سال ۹۶ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود که در این بسته خبری می‌توانید مهمترین اخبار نخستین ماه سال ۹۶ از افتتاح خط تولید ایمپلنت ایرانی و کلینیک های سیار دندانپزشکی تا ثبت رکورد جراحی پیوند اعضا را مرور کنید، همچنین از محقق شدن یا به نتیجه نرسیدن برخی وعده‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان باخبر شوید.

افتتاح اولین تولیدکننده ایمپلنت‌های دندانپزشکی در کشور توسط وزیر بهداشت

یکی از اتفاق های خوب سال ۹۶ افتتاح اولین خط تولید ایمپلنت‌های دندانپزشکی در کشور بود که در آغاز سال نوید بخش تحقق شعار مقام معظم رهبری یعنی تولید و اشتغال بود، در این راستا همزمان با سفر رئیس جمهور به استان کردستان، اولین تولید کننده ایمپلنت‌های دندانپزشکی در کشور با حضور وزرای بهداشت و صنعت، معدن و تجارت در شهرک صنعتی دهگلان افتتاح شد.

این شرکت به عنوان تنها تولید کننده ایمپلنت‌های دندان کشور برای ۴۱ نفر اشتغال ایجاد کرده و با تولید ۲۰۰ هزار ایمپلنت دندانی سانترال در سال شروع به فعالیت می‌کند.

پرداخت ۹۳ درصدی هزینه‌های دندانپزشکی از جیب مردم

یکی ازچالش های حوزه سلامت که از ابتدای سال ۹۶ دغدغه مردم و مسئولان محسوب می شد و اکنون نیز این چالش حل نشده باقی مانده تعرفه های دندانپزشکی است که امیدواریم در سال جدید شورای عالی بیمه و بیمه ها به هزینه های دندانپزشکی توجهی به این موضوع داشته باند البته ناگفته نماند که وزارت بهداشت و انجمن های دندانپزشکی اقداماتی چون راه اندازی کلینیک های سیار دندانپزشکی، درمان رایگان مردم در مناطق محروم و خدمات بهداشت دندان در مدارس به منظور ارتقای بهداشت دهان و دندان و کمک کاهش هزینه ها انجام دادند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی گفت: بالغ بر ٩٣ درصد هزینه خدمات دندانپزشکى را مردم از جیب خود می‌پردازند و کمتر از ٧ درصد را بیمه‌ها تقبل کرده‌اند.

نوید ناصری عضو دندانپزشک شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه صنعت بیمه و بخصوص بیمه‌های پایه توجهی به خدمات دندانپزشکی و بخش سلامت دهان و دندان ندارند؛ اظهار داشت: بالغ بر ٩٣ درصد هزینه خدمات دندانپزشکى و سلامت دهان و دندان را مردم از جیب خود می‌پردازند و کمتر از ٧ درصد را بیمه‌ها تقبل می‌کنند که این میزان بیشتر منجر به ترغیب بیماران برای کشیدن دندان‌هایى می‌شود که اغلب قابل نگهدارى هستند.

 
در نوروز سال ۹۶ بیمارستان ها و اورژانس کشور در طرح سلامت نوروزی قرار داشتند و در این راستا چند هزار ماموریت اورژانس انجام شد و بیش از ۲ میلیون نفر به بیمارستان ها مراجعه کردند.
 
پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشوردر این باره گفت: براساس آخرین گزارش‌ها اجرای طرح سلامت نوروزی ۹۶ امدادگران اورژانس ۱۱۵ تا پایان روز سیزدهم فروردین، ۱۶۶ هزار و ۷۲۸ ماموریت انجام دادند که از این میان ۳۵ هزار و ۱۸۳ مأموریت ترافیکی بود.
 
وی افزود: امدادگران در ماموریت‌های ترافیکی ۳۰ هزار و ۳۶۳ نفر توسط عوامل اورژانس برای درمان به بیمارستان‌ها اعزام و ۳ هزار و ۵۷۸ نفر هم در محل و به صورت سرپایی درمان شدند.
 
 
معاون درمان وزارت بهداشت در تشریح اقدامات طرح سلامت نوروزی، گفت: دو میلیون و 100هزار بیمار به اورژانس های بیمارستان های دانشگاهی کشور مراجعه کرده اند.
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت گفت:از 25 اسفند 95 تاکنون 120 هزار ماموریت توسط تکنسین های اورژانس 115 انجام شده است.
وی ادامه داد: در این مدت دو میلیون و صد هزار بیمار به اورژانس های بیمارستان های وزارت بهداشت مراجعه کردند، 340 هزار نفر بستری شده اند و 74 هزارنفر نیز تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

تولید انحصاری واکسن فلج اطفال در ایران و خاورمیانه تنها در موسسه رازی

 تولید واکسن فلج اطفال در ایران یکی از افتخارات کشور محسوب می شود و موجب ریشه کنی این بیماری در کشورمان شده است.

حمید کهرام  رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ایران در سال ۹۵ در زمره کشورهای عاری از ویروس تیپ ۲ فلج اطفال قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این موفقیت به سبب استفاده از واکسن فلج اطفال موسسه رازی در کشور حاصل شده، افزود: از ۴۰ سال اخیر این واکسن در ایران و خاورمیانه تنها توسط موسسه رازی تولید می‌شود.

رئیس موسسه رازی با تاکید بر اینکه در ۱۵ سال گذشته حتی یک مورد از بیماری فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است، عنوان کرد: این در حالی است که در سایر کشورهای منطقه و اطراف ایران از جمله پاکستان، افغانستان و سوریه این بیماری مشاهده شده، اما به دلیل تولیدات موسسه رازی در کشور، این بیماری در ایران ریشه کن شده است.
 
 
در نوروز پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور در باشگاه خبرنگاران جوان حضور یافت و از اقدامات انجام شده در طول هفته اول سال سخن گفت و  از راه اندازی موتورسیکلت های اورژانس برای حل مشکل دیر رسیدن بر بالین بیماران در پایتخت خبر داد که خوشبختانه این وعده محقق شد و اکنون در پایتخت 250 موتورلانس به مردم خدمت رسانی می کنند و زمان رسیدن اورژانس به بالین به 12 دقیقه کاهش پیدا کرده است.
 
افزون بر این کولیوند از پرحادثه ترین محور جاده‌ای کشور در نوروز ۹۶  اشاره کرد و گفت: محور مشهد بیشترین آمار مصدومان را به خود اختصاص داده اما به طور کلی شدت مصدومیت‌ها کاهش یافته و آمار دقیق آن پس از ایام تعطیلات مشخص می‌شود و در مورد تلفات جانی در ایام نوروز نیز مسئولیت اعلام آمار به عهده پزشک قانونی است. 
 
 وی در ادامه نیاز به نیروی انسانی را مهم‌ترین کمبودی اورژانس در ایام سال و نوروز معرفی کرد و افزود: باید به این مشکل توجه کرد اما هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و امکانات باید تقویت شوند البته وزیر نگاه ویژه‌ای به ساخت بیمارستان، اورژانس و ارائه خدمات داشته اما همچنان نیازمند توسعه این امکانات و جذب نیروی انسانی داریم چرا که خدمات فوریت‌های پزشکی جزو حقوق شهروندی محسوب می شود.
 
با وجود جذب تعداد نیرو اورژانس کشور همچنان از مشکل کمبود نیروی انسانی رنج می برد.
 
 
طرح تحول نظام سلامت تحول عظیمی در ارائه خدمات حوزه سلامت ایجاد کرد و باعث کاهش پرداختی‌ها از جیب مردم شد، در دومین سالگرد طرح تحول نظام سلامت، ارائه خدمات دندان پزشکی و سلامت دهان در سراسر کشور به ویژه مناطق محروم و مناطقی که در آن دسترسی به خدمات پزشکی وجود ندارد، به وسیله کلینیک های سیار دندان پزشکی صورت می گیرد.
 
در حال حاضر ۸۰ کلینیک سیار در سراسر کشور فعالیت دارند و به گروه‌های هدف مانند بچه های زیر ۱۴ سال و مادران باردار در شهرها، روستاها و مناطق محروم خدمات رایگان ارائه می دهند.
 
هر دانشگاه علوم پزشکی که بخواهد کلینیک های سیار برای شهر خود در اختیار داشته باشد، وظیفه تامین دندان‌پزشک و دستیار و لوازم و تجهیزات برای ۲۰۰ روز از سال را بر عهده دارد.
 
 
پزشک خانواده طرحی است که قانون برنامه ششم توسعه وزارت بهدات را مکلف به اجرای آن کرده است تا هزینه ها کاهش پیدا کند، محمد نعیم امینی‌فرد عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ابتدای سال از اجرای این طرح در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر خبر داد که تاکنون این طرح به این مرحله * است.
 
محمد نعیم امینی‌فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اجرایی شدن طرح پزشک خانواده در قانون ششم توسعه گفت: وزرات بهداشت مکلف شده تا پایان سال ۹۶ در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر پزشک خانواده را مستقر کند.
 
وی ادامه داد: در استان مازندران و فارس به صورت پایلوت طرح پزشک خانواده اجرا شد و عملا مشکلاتی در هر دو استان وجود داشت. با این حال، هیچ راهی جز اجرایی کردن طرح پزشک خانواده متصور نیست.
 
 
جواد حاجى میراسماعیل رئیس دانشگاه علوم پزشکى ایران وى با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکى ایران هفت بیمارستان دیگر در دست ساخت
دارد، افزود: بزرگترین بیمارستان سوختگی کشور نیز در منطقه پنج در غرب تهران در حال ساخت است که تا کنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته و
امیدواریم تا پایان سال افتتاح شود، همچنین یک بیمارستان روانپزشکی در غرب تهران در دست ساخت داریم.
 
 در اواخر فروردین ۹۶ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح بزرگترین بیمارستان سوختگی کشور خبر داد اما متاسفانه این بیمارستان به سرانجام نرسید و تاکنون خبری از افتتاح آن نیست.
 
 
اخبار بسیاری از ابتدای سال در فضای مجازی دست به دست می شد که در خصوص مضرات واکسیناسیون بود و شماری بسیاری از مردم از توصیه طب سنتی به واکسن نزدن کودکان حرف می زنند اما این اخبار نادرست به حدی گسترده شد که در نهایت انجمن علمی طب سنتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد تا سلامت مردم آسیب نبیند.
 
انجمن علمی طب سنتی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: واکسیناسیون به هیچ وجه با اصول طب سنتی ایران منافاتی نداشته و توصیه برخی افراد یا گروه‌های ناآگاه به عدم انجام واکسیناسیون نسبتی با آموزه‌های طب سنتی ایران ندارد. خاطر نشان می‌شود این انجمن در طی سال گذشته چندین نوبت نسبت به سودمند بودن برنامه کشوری واکسیناسیون و خطرات پرهیز از آن برای سلامت جامعه موضع گیری داشته که در رسانه‌های جمعی انتشار یافته و آرشیو آن در سایت رسمی انجمن نیز موجود است.
 
 
پیوند عضو یکی از اعمال جراحی بسیار پیچیده و از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که در این رابطه رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت از انجام سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر پیوند و ثبت رکوردی جدید خبر داد.
 
سید محمد کاظمینی در رابطه با عملکرد حوزه پیوند عضو کشور در سال ۹۵ گفت: طبق معمول و روند سال‌های گذشته حوزه پیوند عضو در کشور به خوبی در حال توسعه است. به طوریکه در اواخر سال گذشته تعداد پیوند عضو در کشور از مرز ۵۰ هزار نفر گذشت. یعنی حدود ۵۰ هزار و ۵۹۷ در سال گذشته پیوند عضو انجام دادند.
 
وی با بیان اینکه سالانه ۲۵۰۰ پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود، گفت: سال گذشته ۸۰۲ مورد پیوند کبد، ۱۱۹ مورد پیوند قلب، ۳۰ مورد پیوند پانکراس و چندین مورد پیوند روده و ریه و همینطور ۱۰۴۰ مورد پیوند مغز استخوان در کشور انجام شده که کلیه این آمار‌ها خوب و چشمگیرند.
 
رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه ۵۷ درصد از موارد پیوند کلیه از اهداکنندگان مرگ مغزی انجام شده است، ادامه داد: یعنی بیش از نیمی از این بیماران از این اهداکنندگان کلیه دریافت کردند که این موضوع بسیار جالب است و این میزان رشد اهدای عضو افراد مرگ مغزی در منطقه بی‌نظیر است. زیرا در گذشته، ما از اهداکنندگان زنده کلیه می‌گرفتیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.