قائم مقام وزیر علوم و تحقیقات؛

سازمان اوقاف و امور خیریه کشورمی‌تواندبه توسعه علم و فناوری کمک کند

قائم مقام وزیر علوم و تحقیقات گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از طریق درآمد‌های ناشی از موقوفات می‌تواند کمک کند تا دانشگاه‌های ما بتوانند در توسعه علم و فناوری موفق شوند.

سازمان اوقاف و امور خیریه کشورمی‌تواندبه توسعه علم و فناوری کمک کندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ باقری  در همایش ملی وقف علم و فناوری افزود: وقف در حوزه فرهنگ، اندیشه و آموزش در گذشته‌های دور هم وجود داشت، ولی به شکل جدید نبوده است و از گذشته‌های دور نیز توجه خیرین به علم و فناوری در این کشور به این مسله بوده است.

وی تصریح کرد: در حوزه علم و فناوری در مدت دو دهه گذشته به همت خیرین در آموزش عالی کار‌های بزرگی انجام شده است و به عنوان مثال، دانشگاه باهنر و یزد تقریبا توسط خیرین ساخته شده است.

قائم مقام وزیر علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه در ۴ سال گذشته، خیرین بالغ بر ۶۵۰ هزار متر مربع در دانشگاه‌ها و مراکز علمی سراسر کشور به ایجاد زیرساخت‌های خوابگاهی، دانشگاهی و پژوهشی کمک کرده‌اند و در حال حاضر، بالغ بر ۱۱۰ پروژه خیرین در دانشگاه‌ها در حال احداث بوده که حدود ۱۳۰ هزار متر مربع پروژه در سال ۹۶ احداث شده است.

باقری افزود: برخی دیگر از این پروژه‌ها نیز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و در بیش از ۶۰ دانشگاه کشور طی ۴ سال گذشته، بنیاد‌های حامیان علم و فناوری و خیرین به اقتضای سلیقه دانشگاه‌ها شکل گرفته است.

وی  گفت: در حال حاضر، بالغ بر ۷۰ درصد منابع دانشگاه‌های کشور توسط دولت تامین می‌شود و ۳۰ درصد منابع نیز توسط دانشگاه‌ها تولید می‌شود، از طریق خدمات ارائه‌دهنده به جامعه، آموزش و درآمد‌ها حاصل از تحقیقات در عرصه‌های مختلف که اگر به مدل‌های جهانی فکر کنیم، باید به ۶۰ درصد برسد.

قائم مقام وزیر علوم و تحقیقات تصریح کرد: کمک‌های انجام شده در ساخت خوابگاه‌ها و زیرساخت‌ها بوده، مهم‌تر از آن تولید منابع پایدار برای امور علمی و فناوری در دانشگاه‌ها است .

باقری گفت: کمک خیرین به ارائه بورس تحصیلی ویژه دانشجویان برتر کنکور از جمله فعالیت‌هایی است که خیرین می‌توانند به آن ورود پیدا کنند، چراکه این موضوع می‌تواند فضای رقابت علمی را در دانشگاه‌ها ایجاد کند، همچنین تقدیر از اساتید برتر دانشگاه و فارغ‌التحصیلان برتر دانشگاه‌ها توسط خیرین نیز می‌تواند به توسعه کیفی دانشگاه‌ها کمک کند.

وی افزود: خیرین می‌توانند به عنوان حلقه واسط عمل کنند تا ارتباط دانشگاه با جامعه زیاد شود، همچنین، باید انتقال نیاز‌ها جامعه به دانشگاه‌ها و ایجاد ارتباط بین دانشگاه‌ها همراه با تامین نیاز‌های جامعه ایجاد شود.

قائم مقام وزیر علوم و تحقیقات افزود: یکی از معضلات امروز اشتغال فارغ التحصیلان است و باید مراکز رشد و نو آوری در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تقویت و بیشتر توجه شود.

باقری گفت: از جمله اقدامات سودمند برای ارائه بهتر خدمات دانشگاهی، تامین معیشت دانشجویان در حوزه تغذیه، سلامت و درمان دانشجویان بی‌بضاعت به‌خصوص برای بیماری‌های صعب‌العلاج همراه با تامین منابع و امکانات تحصیلی است که بسته به سلیقه خیرین می‌تواند در این زمینه وقف داشته باشند.
 

علم و جایگاه علمی کشور را ازجمله مهم‌ترین محور‌های توسعه است

 
دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در افتتاحیه این مراسم گفت: در طول تاریخ علم، مظهر قدرت و عزت بوده است و در حال حاضر علم و فناوری به شیوه‌های گوناگون و در حوزه‌های مختلف ازجمله مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، حوزه‌های علمیه و سایر نهاد‌های مربوطه تولیدشده و با پیوند با فناوری در مراکز فنّاوری به‌روز شده و در اختیار مردم قرارگرفته است.

وی افزود: علم و جایگاه علمی کشور را ازجمله مهم‌ترین محور‌های توسعه است و در حال حاضر نیاز است تا ارزش‌های مختلفی که در طول تاریخ منجر به توسعه علم شده‌اند توسعه پیدا کنند و این کار جز باهمت و تلاش و توسعه وقف در عرصه‌های علم و فناوری میسر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ایجاد محتوای مناسب و سپس ترویج آن در کشور است از اهداف این همایش است و کشور ما در طول تاریخ در عرصه‌های مختلف علم پیشتاز بوده است، اما بااین‌حال نیاز است تا بیشتر از قبل به حوزه علم و فناوری توجه شود و شاهد رشد روزافزون آن خواهیم بود.

نیمی از هزینه‌های علم و فناوری در دنیا از طریق خیرین صورت می‌پذیرد


ناصر باقری مقدم معاونت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور هم در این همایش گفت:نیمی از هزینه‌های علم و فناوری در دنیا از طریق خیرین صورت می‌پذیرد، جایگاه ایران را در این زمینه نامناسب است و باید تلاش کنیم تا به این سطح از وقف و علم و فناوری برسیم.

وی تصریح کرد: این مهم جز با عزم و اراده و ریل‌گذاری در این مسیر میسر نمی‌شود که سازمان اوقاف و امور خیریه و دانشگاه‌ها باید این عزم را ایجاد کنند، اما ریل‌گذاری آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال انجام است و ان شاء الله در آینده‌ای نزدیک شاهد پیشرفت در این حوزه‌ها باشیم.
 
دکتر عباسی، دبیر اجرایی همایش این همایش هم در ادامه  گفت : باید درزمینهٔ علم و فناوری یک هم‌اندیشی در سطح کشور صورت پذیرد تا شاهد رشد روزافزون در این حوزه باشیم.

وی تصریح کرد: در این همایش  بیش از ۱۰۰ مقاله به کمیته برگزاری همایش ارسال شد که ۳۰ اثر آن پذیرفته شد و به چاپ رسید.

در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاه دستاورد‌های و توانمندی‌های علمی و فناوری برگزار شد و غرفه داران به نمایش آخرین دستاورد‌ها و توانمندی‌های علمی و فناوری خود باهدف جلب مشارکت واقفین، خیرین و سرمایه‌گذاران در این عرصه پرداختند.
 
انتهای پیام//ف.غ
برچسب ها: اوقاف ، علم وفناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.