عبدالله عبدالله:

آماده مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با طالبان هستیم

رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: ما به صحبت و مذاکره با طالبان بر اساس یک برنامه واقع بینانه مصالحه پابندهستیم.

آماده مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با طالبان هستیمبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «عبدالله عبدالله»، رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان در سخنرانی خود در دومین نشست «پروسه کابل» درباره صلح و امنیت در افغانستان گفت: ما به صحبت و مذاکره با طالبان بر اساس یک برنامه واقع بینانه مصالحه که به قضایای مورد اختلاف میان ما یا به قضایایی که باعث جنگ است بپردازد٬ پابندهستیم.

وی اظهار داشت: دست یافتن به صلح و همکاری‌های امنیتی یکی از خواست‌های عمده‌ی مردم افغانستان و همچنان هدف ملی ما بعد از سال‌ها جنگ٬ بیجایی و ویرانی می باشد.

عبدالله بیان داشت: این روند همچنان چند جانبه است٬ چون قضیه افغانستان نه یک قضیه داخلی محض است و نه یک قضیه کاملا بیرونی. وظیفه شهروندان این کشور٬ بدون در نظرداشت وابستگی‌های آنان٬ این است تا بر اختلافات٬ نارضایتی‌ها و آرزوهایی خود کنار بیایند و چشم‌انداز مشترکی را ترسیم نمایند که به یک دیدگاه ملی تبدیل گردد.

رئیس اجرائی دولت افغانستان گفت: در نشستی در ژنو به جمعی از متخصصان گفتم که کارشناسان در باره انگیزه‌‌های چهل سال جنگ در افغانستان دیدگاه‌های مختلفی دارند. عده‌ای می‌گویند دلیل موقعیت جغرافیایی افغانستان است٬ عده‌ای تغییر توجه و رقابت‌ها میان منافع جیو-سیاسی و جیو-استراتیژیک را ملامت می‌کنند و عده‌ای رابطه افغانستان با نظام دولتی را عامل این بحران تلقی می‌نمایند. من به این باورم که این عوامل در خلق و تداوم بحران هر یک به نوبه خود سهم دارند. ولی یکی از عوامل پیچیده استفاده از خشونت و تروریسم به عنوان سلاح و ابزار در سیاست خارجی و امنیتی است. این پدیده باید بیشتر از این نادیده گرفته نشود.

وی عنوان کرد: ما در طی‌ سالیان گذشته فراگرفتیم که اراده‌ی سیاسی بر همکاری سبقت دارد. چگونه می‌توانیم به این مرحله برسیم؟ اگر قرار است همکاری مشترک٬ ما را در این مسیر یاری نماید٬ این سوال را باید کسانی‌که چنین اراده‌ای نداشتند یا به عنوان مخرب عمل کردند٬ پاسخ دهند.

عبدالله عبدالله افزود: همکاری بین‌المللی وقتی به اساس قوانین و نارم‌های بین‌المللی به شمول احترام به حاکمیت ملی٬ برابری و عدم مداخله٬ صورت گیرد٬ یک اصل بنیادی برای پیشرفت است. همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند شیوه‌های مختلفی داشته باشد و بازیگران متعددی را در برگیرد. قطعنامه‌های مربوط شورای امنیت سازمان ملل در این عرصه نباید نادیده گرفته شوند٬ به ویژه در بخش همکاری دولت‌های ملی در مبارزه با دهشت‌افگنی.

به گفته وی، افغانستان در ۲۵ سال گذشته میانجیگری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مختلفی را برای دست یافتن به صلح تجربه کرده است. اما این تلاش‌ها تا هنوز نتیجه‌ای نداده اند٬ ولی این به معنای عدم درک نیاز به صلح و تلاش در این راستا نیست.

ریاست اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان تاکید کرد: مردم افغانستان و قوای شجاع مسلح٬ در مبارزه با تروریسم قربانی های سنگینی می پردازند. ما در واقع دولتی هستیم که در خط اول جنگ علیه انواع مختلفی از سازمان‌ها و جریان‌های تروریستی که می‌خواهند افغانستان را بی‌ثبات سازند و از اینجا به عنوان پایگاه برای عملیات‌های خود علیه دیگران استفاده نمایند٬ قرارداریم. برای دوستان و همسایگان خود در منطقه می‌گوییم: ما گزینه ای جز کار مشترک٬ تبادله معلومات استخباراتی٬ هماهنگی و اقدام عملی علیه تروریسم در وقت نیاز٬ بدون در نظرداشت وابستگی‌ها و انگیزه‌های آنان نداریم.

وی اظهار داشت: ما از اعلام حمایت جامعه جهانی و محکوم کردن عملیات‌های انتحاری توسط تروریست‌های خشونت گرا که باعث تلفات مردم ملکی می‌گردد استقبال می‌کنیم اما تنها محکوم کردن کافی نیست. ما نیازمند استفاده بهتر از قوانین بین‌المللی و قوانین انسانی و نارم‌هایی پذیرفته شده هستیم تا جنایتکاران و عاملان این جرایم را در هرجایی که هستند و هر که هستند محاکمه و مجازات نماییم.

عبدالله گفت: ما آماده هستیم به صورت مستقیم بدون شرط و شرایط یا تهدید به خشونت حرف بزنیم. پیام ما واضح و روشن است. ما به صحبت و مذاکره با طالبان بر اساس یک برنامه واقع بینانه مصالحه که به قضایای مورد اختلاف میان ما یا به قضایایی که باعث جنگ است بپردازد٬ پابندهستیم. ما طرفدار یک صلح با اعتبار و عودت عزتمندانه شهروندان افغانستان به کشور خودشان هستیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
اینا اگه اهل مذاکره بودن که دیگه مشکلی نبود بدبختی اینه که حرف حالیشون نیست
آخرین اخبار