در گفت‌وگوی عیدانه با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

از آرزوی شیرین وزیر فرهنگی دولت دهم تا اولویت‌های دولت برای سال 97

گفت‌وگوی عیدانه سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم را می‌خوانید.

 به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛سید محمد حسینی (زاده ۱۳۴۰ در رفسنجان) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم و نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی است، وی در دولت نهم قائم مقام وزیر علوم و رئیس دانشگاه پیام نور بوده و سوابق فعالیت‌های مدیریتی در صداوسیما را نیز در کارنامه خود دارد، حسینی رئیس هیأت امنای دانشگاه شهیداشرفی اصفهانی و عضو هئیت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران است. سید محمد حسینی داماد مرحوم حاج شیخ عباس پورمحمدی است و علی اصغر پورمحمدی مدیر فعلی شبکه سه و معاونت سابق سیمای سازمان صدا و سیما نیز برادر همسر وی می‌باشد، اوهمچنین دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و عضو شورای مرکزی جبهه مردمى نیرو‌های انقلاب است.

گفت‌وگوی عیدانه وی با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان را می‌خوانید.

 

آقای حسینی متولد چه سالی هستید؟

 

 اول مرداد سال ١٣٤٠، نسل ماهمان سربازانی هستندکه درآغاز دهه ۴۰ وقتی ازامام خمینی درباره سربازانش پرسیدند، امام پاسخ دادنددرگهواره‌ها هستند!

 

چه سالی ازدواج کردید؟

 

١٣٦٤ یعنى در ٢٤ سالگى، زمانی که دانشجوبودم وزمان جنگ هم بود ومعمولا دررفت وآمدبه جبهه بودیم واگرمثل بعضی ازجوان‌های امروز محاسبات دنیایی می‌کردیم نمی‌بایست ازدواج می‌کردم، ولی به سنت پیامبرعمل کردیم وخیلی هم راضی هستیم.

 

چگونه با همسر خود آشنا شدید؟

 

به واسطه نسبت فامیلى و زندگی دریک محله وآشنایی با خانواده یکدیگر و رفت وآمد‌ها ازهمدیگر شناخت داشتیم، این زمینه‌ها منجر به ازدواج شد.

 

خطبه عقدتان را چه کسی خواند؟

 

 خطبه عقد را پدرخانم بنده حجةالاسلام پورمحمدى خواندوتوصیه هاى خیرخواهانه‌ای راهم گوشزدکرد.

 

مهریه همسر شما چقدر بود؟

 

 ۱۴ سکه بهار آزادی یعنی همان مهرالسنه، خوشبختانه از شروع زندگی مشترک تاکنون برای همسرم وخانواده اش مسائل مادی، هرگز محلی از اعراب نداشته است.

 

در حال حاضر که ساکن تهران هستید؟

بله ازسال ٦١ برای ادامه تحصیل دردانشگاه ازرفسنجان به تهران آمدم و تاکنون نیز ساکن هستم.

چند فرزند دارید؟

 سه فرزند دارم، دو دخترکه ازدواج کرده اند و یک پسر، همچنین دو نوه بسیاردوست داشتنی به نام محمد و فاطمه نیز دارم.

تعطیلات عید را به مسافرت می‌روید و یا به دید و بازدید مشغول هستید؟

بنده معمولا در تعطیلات نوروز به همراه خانواده به زادگاهم رفسنجان نزد مادرمی‌رویم و همه خواهر‌ها و برادر‌ها دور هم جمع می‌شویم وفرصت مغتنمی است که دیگرفامیل راهم ببینیم.
یک سفر راهیان نور هم دارم که در وهله اول برای خودم سازنده است ومعمولا خاطرات دوران جنگ راکه به جوان‌ها روایت می‌کنم برای آن‌ها هم مفیداست. بعضی سال‌ها که توفیق رفیق شود، به زیارت عتبات عالیات هم مشرف می‌شویم ولی امسال چند عروسی درفامیل داریم و زمین گیرهستیم!

از آرزوی شیرین وزیر فرهنگی دولت دهم تا اولویت‌های دولت برای سال 97
به نوه‌ها و فرزندانتان عیدی می‌دهید؟

 بله به این سنت حسنه پای بندیم، به تمام خواهرزاده‌ها وبرادرزاده هاکه بالغ بر ٥٠ نفرهستندمبلغی به عنوان عیدی داده می‌شودالبته بعضی ازعیدی بگیرهاوضع مالیشان بهترازمن است ولی عیدی گرفتن نوعى ابرازمحبت است وشادى ونشاط خاص خودرادارد.

بهترین عیدی که گرفتین چی بوده؟

معمولا در دوران کودکی از پدر و مادرم عیدی می‌گرفتم و اکنون نیز والده ام طبق سنت خانوادگی همه ساله در عید نوروز به بنده و خواهران و برادران ونوه‌ها ونتیجه هاعیدی میدهد که برایم بسیار شیرین است، یک هدیه هم درپایان دوره وزارت ازمقام معظم رهبری دریافت کردم که حلاوت آن ماندگاراست

چه هدیه‌ای بود؟

یک جلدقرآن نفیس که بادستخط وامضای حضرت آقاست. البته در ایام پایانی دوره وزارت، درجلسه‌ای باحضور پیشکسوتان لشکرثارالله
یک تابلو نیزتوسط سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانى تقدیم شدکه آن هم برایم ارزشمنداست.

سال ۹۶ برای شما چگونه گذشت؟

آغاز سال با یک انتخابات نفس گیر و پر شور آغاز شد که مرتب در استان‌ها و شهرستان‌ها برنامه سخنرانی وپرسش وپاسخ وجلسات تشکیلاتی داشتم، اما پس از آن فضا آرام‌تر شد؛ در کنار تدریس دردانشگاه وشرکت درجلسات مشورتى متعدد، حضوردربرنامه‌های فرهنگى وهنر ى. ونیزسخنرانی دردانشگاه‌ها وبازسازی تشکیلات کانون دانشگاهیان ایران اسلامی جزو اولویت‌های کاریم بود؛ در مناسبت هایى مثل ٩ دی و دهه فجر نیز حداقل به نیمی ازاستان‌های کشورسفر داشتم و سعی کردم حالا که مسئولیت اجرایی ندارم بتوانم با فعالیت‌های فرهنگی سیاسی و اجتماعی مایه دلگرمی نیروهاى انقلاب به خصوص جوانان باشم و آن‌ها را امیدوار کنم چرا که در حال حاضر کشور در شرایط خوبی قرار ندارد، درچنین اوضاعی هرکس به قدروسع وتوان بایدهمت کندوبکوشد. به فضل الهى توفیق حاصل شدکه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی را درسال ٩٦ فعالتر کنیم به همین دلیل در بسیاری از استان‌ها حضور یافته و انتخابات شورای استانی کانون را برگزارکردم.

شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره خودتان را از سال ۹۶ برای ما بازگو کنید

حوادث تلخ امسال متاسفانه کم نبوداز جمله زلزله درسرپل ذهاب، غرق شدن کشتی سانچی وسقوط هواپیما والبته حمله اراذل واوباش درخیابان پاسداران بویژه حرکت بااتوبوس توسط یک قلدر جنایتکار که سه نفررا شهید وتعدادزیادی رامجروح کرد شایدازبقیه هم ناگوارتربود.

و، اما رخداد‌های شیرین هم کم نبود که بهترین آن‌ها نامه سردارسلیمانی به رهبرمعظم انقلاب واعلام فروپاشی داعشی هادرعراق وسوریه بود

چه هدفی برای سال ۹۷ دارید؟

مهمترین وبالاترین هدف بایدتلاش براى کسب رضای الهی باشدکه بااخلاص درطاعات و عبادات وخدمت به مردم امکان پذیراست. امیدوارم همه فعالیت‌های علمی، فرهنگی وسیاسی که درسال ٩٧ باعزم وهمتی بیش ازپیش انجام می‌دهم صبغه ورنگ خدایى داشته باشدوبه سهم خود بتوانم یک کنشگرتاثیرگذاردرحوزه هاى مختلف اجتماعى ودرروشنگری وارتقاء سطح آگاهی جامعه باشم ونیز امیدوارم که نیرو‌های متدین و انقلاب سامان دهی پیدا کنند و بتوانند بر افکار عمومی و شرایظ کشور تاثیر مثبت بگذارند.

از آرزوی شیرین وزیر فرهنگی دولت دهم تا اولویت‌های دولت برای سال 97

آرزوی شما برای سال ۹۷ چیست؟

آرزو دارم باعنایت وفضل الهی اوضاع کشور بهبودیابدوفرزندان برومندکشوروجوانان عزیز زندگیشان سامان یابدوباایمان ونشاط وشادابی درمسیر پیشرفت کشوروتحقق عدالت گام بردارندوزمینه سازظهور حضرت حجت ونابودی سردمداران کفرونفاق گردند؛ به طرخاص آرزو می‌کنم که آل سعودخبییث هرچه زودترساقط شوند تاجهان اسلام، کشورهاى منطقه وبه خصوص مردم مظلوم ومقاوم یمن وبحرین ازشر آن‌ها رهایى یابند.

پیام نوروزی شما برای مردم ایران چیست؟

نوروز آغاز تحول وبهارطبیعت است و پیام آن نشاط، سرزندگی، پویایى وتلاش است و حیات دوباره زمین به مانیز حیات وتولدى دیگرعطامی کند تا رخت رخوت راازتن بدرآریم وباانگیزه وروحیه اى بهتراز گذشته درزندگی فردی واجتماعى ساعى باشیم تا جهانى بهتربراى خودودیگران بسازیم. لازم است ازسخاوت و طراوت، صفا وزیبایى بهار ى. بهره بگیریم وجان ودل و روحمان راصفاببخشیم وگرد و غبار تیرگی‌ها وحقدوکینه‌ها را از دل بشوییم و با قلبی سرشار از صدق وصمیمیت، سال جدید را آغاز کنیم وهمواره یارویاور و غمگسار ودستگیرضعیفان وحامی مظلومان باشیم.

چه خاطره متمایزی از دوران وزارت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر دارید؟

بهترین خاطرات مربوط به جلساتی است که درمحضر رهبر فرزانه انقلاب بودیم وازنکات نغز واشارات حکیمانه ایشان مستفیذ و مست فیض می‌شدیم. احاطه واشراف آقا درحوزه‌های متنوع فرهنگی و هنرى دربین سران ومدیران کشوروجهان بدون اغراق، بى بدیل است ولذا معیت ومجالست باایشان همیشه دلچسب ولذت بخش است.

لطف کنید مصداق مشخصى را ذکرکنید

قبل ازبرگزاری کنگره‌ها ومراسم تجلیل از بزرگان ومشاهیرغالبا به اتفاق برپا کنندگان همایش که شامل برخی محققان درآن موضوع می‌شد خدمت رهبری می‌رسیدیم وگزارشی ارائه می‌کردیم ودرپایان حضرت آقا حدود ١٠ دقیقه راجع به آن شخصیت سخن می‌گفتندو به محورهاوویژگی‌هایی اشاره می‌کردندکه بعضا ازدید مسئو لان وحتى پژوهشگران مغفول مانده بود ویا اعتنای لازم ودرخورى به آن نشده بود ازاین جهت گاه به این نتیجه می‌رسیدیم که چندماهی برنامه رابه تاخیربیندازیم تا نسبت به آن نکات کاربیشتری صورت گیرد.
خاطره بیادماندنی دیگر به سفر‌های استانی مربوط می‌شودکه شاهدشورونشاط زائدالوصفی بودیم وفعالیتهاى سخت افزاری ازجمله احداث مجتمع‌های فرهنگی وهنری ونیز اقدامات نرم افزاری، رونق بی سابقه‌ای یافته بود واین تحرک مایه دلگرمی وامیدواری اهالی فرهنگ وهنرشده بود واحساس می‌کردند موردتوجه وحمایت بیشتری هستند. واقعا هم این نگاه حاکم بود و ما در برنامه‌های ملی وحتی در فعالیت‌های فرهنگی هنری خارج ازکشور صرفا ازچهره‌های مشهور استفاده نمی‌کردیم بلکه به هنرمندان توانمندو شایسته شهرستانی هم میدان می‌دادیم تا خلاقیت‌ها ومهارت‌های آنان بروزوظهور یابد.

عملکرد جمنا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 در دوران انتخابات جبهه مردمی نیروهای انقلاب به صورت مداوم جلسه برگزار می‌کرد و توانست تا زمان انتخابات شور و نشاط خوبی را در بین مردم پدید آورد اما پس از آن عملکرد گذشته را نداشت و انتظار داشتیم که این جلسه عملکرد بهتری داشته باشد.

البته دولت در دو ماه اول سال تلاش بسیاری کرد و البته وعده‌های زیادی به مردم داد اما پس از انتخابات دوباره به حالت سابق برگشت و دچار رخوت و رکود شد.

در مجموع به نظر نمی‌رسد که دولت بتواند با بودجه‌ای که برای سال 97 در نظر گرفته اقدام خاصی انجام دهد و از طرفی با نقض عهد غربی ها در برجام انتظاراتی که از برجام وجود داشت به یاس و ناامیدی تبدیل شد.

از آرزوی شیرین وزیر فرهنگی دولت دهم تا اولویت‌های دولت برای سال 97

اولویتهای دولت در سال 97 در چه مسائلی خلاصه می‌شود؟

از دولت انتظار می‌رود که در تیم اقتصادی خود تغییر ایجاد کند چرا که وقتی عده‌ای قادر به حل مشکل مردم نیستند باید جا به جا شوند.

 دولت نباید در سال آینده نگاه خود را به خارج از مرزها معطوف کند و باید در حوزه اقتصاد مقاوم که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده مبادرت بیشتری ورزیده و از افراد جوان‌تر در بدنه دولت استفاده کند چرا که اشخاصی که حدود سه دهه وزیر بوده‌اند دیگر انگیزه‌ای ندارند و نمی‌توانند منشا نوآوری و ابتکار باشند.

 از دولت انتظار می‌رود که در سال آینده از حاشیه‌پردازی اجتناب کرده و به اصل وظایف خود عمل کند چرا که قوه مجریه حقیقتا باید مجری باشد و نظریه‌پردازی در مسائل اعتقادی و فکری ارتباطی با دولت ندارد.

دولت باید با قبول مسئولیت و بدون فرافکنی توان خود را به کار گیرد تا شرایط کشور بهبود پیدا کند البته دستگاه‌های دیگر باید در این زمینه دولت را یاری کنند.

 در سال آینده باید شاهد برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی باشیم و با افرادی که در مجموعه قوه قضاییه به تخلف می‌پردازند باید برخورد مناسبی شود چرا که رئیس قوه قضاییه قول داده تا افراد مجرم را معرفی کند.

 از مجلس انتظار می‌رود که به وظایف نظارتی خود بیشتر توجه کند چرا که اگر طرح‌ها و لوایح ضمانت اجرایی نداشته باشند سودی دربر نخواهد داشت همچنین آنان باید از بخشی‌نگری و دخیل کردن مسائل حزبی در تصمیمات بپرهیزند و مصالح ملی را در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.