ذخیره اطلاعات ژنتیکی مسافران دبی نزد حاکمان امارات

علاقه‌مندان سفر به دبی امکان دارد در آینده‌ای نزدیک در فرودگاه‌ها افزون بر اسکن چشم مجبور به اهدای خون برای بانک اطلاعات ژنتیکی هم شوند که حفظ محرمانگی اطلاعات آن‌ها نامشخص است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مقام‌های کشور امارات متحده در نظر دارند طرح آزمایشی تهیه بانک ژنتیک DNA سه میلیون نفری که در شهر دبی زندگی می‌کنند را در آینده نزدیک تولید کنند که این موضوع واکنش‌های مختلفی در پی داشته است.

مقام‌های شهر دبی اعلام کرده اند در نظر دارند پایگاه داده ژنوم تهیه کنند که شامل اطلاعات ژنتیکی سه میلیون نفر از ساکنان و همچنین افراد غیر ساکن شهر دبی است.


این پایگاه داده که در کنار آن از فناوری هوش مصنوعی نیز استفاده می‌شود، بزرگترن بانک داده ژنتیکی در جهان خواهد بود.

مقام‌های اماراتی اجرای این طرح را برای شناسایی و جلوگیری از بروز بیماری‌های خطرناک و قابل سرایت اعلام کرده اند، اما گروه‌های مخالف از افشا شدن اطلاعات محرمانه افراد ابراز نگرانی کرده اند.

افزون بر کشور امارات و شهر دبی در سایر کشور‌های خاورمیانه از جمله کویت نیز مشابه این طرح اجرا شده است و نمونه DNA شهروندان و مسافران در زمان اقامت در این کشور از آن‌ها گرفته می‌شد تا اینکه چندی پیش اجرای آن لغو شد.

مقام‌های مسئول اجرای این طرح در دبی اعلام کرده اند که مرحله اول آن باید تا سال ۲۰۲۰ اجرایی شود و در آینده تمام شهر‌های این کشور را شامل می‌شود.

کارشناسان اماراتی توالی DNA افراد را تجزیه و تحلیل و در بانک اطلاعات به ثبت می‌رسانند، افزون بر اهالی شهر دبی، حدود ۲۵۰ هزار انگلیسی که در این شهر زندگی می‌کنند نیز باید در طرح تکمیل بانک اطلاعات ژنتیک شرکت کنند.

بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند با وجود گسترش بالای هک سایت و بانک‌های اطلاعاتی احتمال هک شدن بانک و در اختیار قرارگرفتن این داده‌های مهم در اختیار افراد ناشناس قرار دارد.

ژنوم انسان از سه میلیارد جفت مولکول بلوک ساختمان تشکیل شده و به ۲۵ هزار ژن تقسیم شده است که شامل کد و دستور العمل‌هایی بوده که مسئول رشد و توسعه بدن است.


مخالفان این طرح اعتقاد دارند، چون برای استفاده از پایگاه داده پزشکان از اینترنت استفاده می‌کنند، هر پایگاه داده‌ای نیز بر بستر نت قابلیت هک شدن و افشای اطلاعات را دارد، به همین دلیل این پروژه آسیب پذیر است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

هراس ساکنان دبی در پی اعلام طرح تهیه بانک ژنتیک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار