در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «موزه لوور در تهران» عنوان شد؛

«نمایشگاه موزه لوور در تهران»، زمینه ساز شکل گیری یک گفتمان فرهنگی است

مراسم افتتاحیه نمایشگاه «موزه لوور در تهران» امروز در موزه ملی برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه لوور در ایران، همکاری با اتحادیه اروپا استبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «موزه لوور در تهران» در موزه ملی گفت: ما امروز شاهد گشایش سومین نمایشگاه خارجی در موزه ملی هستیم و این نشان دهنده اعتماد آنها به ایران است. نوروز موزه ملی ایران با گشایش نمایشگاه «موزه لوور در تهران» آغاز می شود. موزه ملی ایران با برگزاری این نمایشگاه نشان می دهد که به تعهد خود برای معرفی فرهنگ های مختلف به ایرانیان متعهد است. من خوشحالم که در تبادلات فرهنگیمان به جایی رسیدیم که موزه های بزرگ جهان به ما اعتماد می کنند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به تاریخ تعاملات ایران و فرانسه گفت: برگزاری «نمایشگاه موزه لوور در تهران»  زمینه ساز شکل گیری یک گفتمان فرهنگی است. برگزاری نمایشگاه آثار موزه های جهانی در ایران نشان می دهد که ما وارد مرحله جدیدی از تعاملات فرهنگی شدیم و اینکه موزه ملی هم طراز سایر موزه های بزرگ است. نمایشگاه لوور همکاری با اتحادیه اروپا است و به نظر می رسد که این همکاری پایدار باشد.

وی خاطرنشان کرد: از موزه ملی انتظار داریم که در طول مدت برگزاری «نمایشگاه موزه لوور در تهران»، برنامه های علمی و گفتگوهای فرهنگی را در دستور کارش قرار بدهد.

در این مراسم همچنین علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت: در آستانه فصل گلها و رویش طبیعت مفتخرم که شاهد برگزاری «نمایشگاه موزه لوور در تهران» هستیم. برگزاری این نمایشگاه به مثابه فرا رسیدن نوروز است و امید است که ایرانیان سنت میزبانی خود را به درستی به جای آورند. اینک در محلی قرار گرفته ایم که شالوده وجود آن با فرهنگ و تاریخ کشورمان شکل گرفته است. اولین بار نمایشگاه آثار ایرانی در فرانسه برگزار شد و این نمی تواند اتفاقی باشد؛ البته بعد از این نمایشگاه هایی در انگلستان ، اتریش و سایر کشورها نیز برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: روند تعاملات فرهنگی و ایران زمانی به خوبی تجلی یافت که باستان شناسان فرانسوی در مناطق تاریخی ایران تلاش کردند و این امر امروز به جایی رسیده که شاهد برگزاری نمایشگاه موزه لوور در تهران هستیم. این امر باعث می شود که تاریخ را به اکنون و اکنون را به آینده متصل کنیم.

 وزیر امور خارجه و اروپای فرانسه گفت: من به طور ویژه خوشحالم که نخستین حضورم در ایران برای حضور در چین نمایشگاهی است که در چارجوب تبادلات سیاسی بین دو کشور تبادلات فرهنگی هم در دستور کار دو کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی نقش عظیمی در تبادلات بین کشورها بویژه زمینه های سیاسی دارد . تبادلات سیاسی بین کشورها نیازمند داشتن دیالوگ و گفت و گو است و برای کشورهای ما و ایران و فرانسه این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: تاکید دارم که تبادلات فرهنگی در روابط بین کشورها و دو کشور ایران و فرانسه بسیار اثرگذار است و در عصر حاضر این تبادلات بیشتر شده است.

لودریان گفت: در روابط بین المللی، دیپلماسی فرهنگی نقش قدرتمندی در تبادلات کشورها داشته است و این یکی از روش ها برای توسعه روابط بین کشورها است.

وی با قدردانی از تلاش دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه گفت: لازم است از دولت ایران از این بابت تشکر کنم و امیدوارم شاهد نمایشگاه های آتی هم باشیم.

لودریان افزود: در زمینه های مختلف ما از فاکتورهای بیشتر و مختلفی برای گفت و گو بین دو کشور برخورداریم و آرزومندم که در آینده شاهد رویداداهای فرهنگی دیگر در ایران باشیم.

لودریان از حضور سفرا و نمایندگان کشورها در آئین گشایش موزه قدردانی کرد.

انتهای پیام/

 
 
 
 

 

برچسب ها: موزه ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار