یک هزار و ۲۰۰ کانون فرهنگی هنری در فارس فعالیت دارد/ضرورت احیای مساجد در استان فارس

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فارس گفت: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ کانون در استان فعالیت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حجت الاسلام حسین امیدی مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فارس در نشست با خبرنگاران با تاکید بر اینکه مهمترین رکن در جامعه امروز ما اتحاد، وحدت و همدلی است، ادامه داد: اگر این مهم از قالب شعار خارج شود و به نقطه عملیاتی و اجرایی برسد و کارکرد‌های اصلی مساجد در صدر اسلام و اوایل انقلاب که محور خیلی از برنامه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی بوده است برسیم اتحاد و همدلی در جامعه محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه مساجد در حال حاضر از این کارکرد‌های اصلی خود فاصله گرفته اند، تاکید کرد: برنامه ما این است که اجتماعات خوب با همکاری تمام نهاد‌هایی که دستی بر مدیریت مسجد دارند برگزار شود و وحدت و نمادی از شکوه و یکدلی ایجاد کنند که این نماد را خدا با شکوه برگزاری نماز جماعت به ما آموخته کرده است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان فارس به بیست و پنجمین سال فعالیت کانون‌های مساجد اشاره کرد و اضافه کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از ۱۸ اسفند ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز کرده اند و تاکنون نزدیک به ۲۴ هزار پایگاه در کشور وجود دارد که ۱۴ هزار کتابخانه در این کانون‌ها فعالیت دارد و آثار شایسته‌ای برای مردمان کشور داشته است.

وی با ادامه داد: اساس نامه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در دولت تدبیر و امید به تصویب رسید و بیانیه ماموریت و سند چشم انداز نظارت بر کانون‌های مساجد در افق ۱۴۱۴ تصویب شده و ابلاغ می‌شود.

حجت الاسلام امیدی افزود: رسالت اصلی و هدف نهایی و غایی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این است که یک شبکه توانمند با استفاده از ظرفیت فرهنگی اجتماعی مردمی در مساجد ایجاد شود تا بتواند فعالیت‌های متنوعی در جامعه انجام دهند.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان فارس بیان کرد: کشف و پرورش و بکارگیری فعالیت‌ها و خلاقیت‌های فرهنگی هنری اعضای مساجد از دیگر رسالت‌های این کانون‌ها است، همچنین استفاده از محصولات فرهنگی هنری دین محور که توسط هنرمندان در سطح مساجد با هدف تبدیل مساجد به کانون‌های تولید و عرضه این محصولات افزایش می‌یابد که محور این تولیدات، منویات مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام امیدی گفت: کشف و تقویت و رشد استعداد‌های هنری افرادی که در مسجد حضور پیدا کرده و یا در جوار مسجد زندگی می‌کنند برای این کانون‌ها تعریف شده و برای تحقق آن باید برنامه ریزی شود.

وی به حضور هدفمند و جریان ساز و موثر در فضای مجازی توسط تمام کمپین‌ها و گروه‌های مردمی و سیاسی اشاره کرد و ادامه داد: آموزش سواد فضای مجازی از مهمترین کار‌هایی است که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با جدیت دنبال می‌شود.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان فارس بیان کرد: کارگاه‌هایی با همین موضوع برگزار می‌شود تا فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی در جامعه به درستی تبیین شود.

حجت الاسلام امیدی ادامه داد: آموزش مستمر اعضا و مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اهمیت ویژه دارد و افزایش مهارت‌های اعضای این کانون‌ها در اولویت برنامه‌های دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قرار دارد.

وی به دستاورد‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس در ربع قرن گذشته اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ کانون، ۳۸۹ کتابخانه مخزن دار و ۲۲۶ کتابخانه باز در استان فارس فعالیت دارند.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان فارس، با بیان اینکه ۷۶ خانه نور در زمینه آموزش تخصصی قرآن در کانون‌های مساجد فارس فعالیت دارد، تصریح کرد: این خانه‌های نور با همکاری موسسه قرآنی بیت الاحزان به تربیت حافظان قرآن می‌پردازند و طرح تلاوت نور نیز در یک هزار و ۶۰۰ مسجد استان اجرا می‌شود.

حجت الاسلام امیدی، ضعف مدیریت کلان مساجد، سیاست زدگی، رفتار‌های سلیقه‌ای متولیان مساجد را از آسیب‌های موفق نشدن مسجد دانست.

انتهای پیام/ن

فعالیت بیش از یک هزار کانون فرهنگی هنری در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار