بذرهای تراریخته خشخاش با قابلیت کشت چهار فصل در «هلمند»

تولید بذرهای تراریخته نیازمند دانش و فناوری لازم برای دستکاری های ژنتیک و داشتن آزمایشگاه های مجهز و پشتوانه های مالی تحقیقاتی است که هر سه مورد در افغانستان وجود ندارد.

بذرهای تراریخته خشخاش با قابلیت کشت چهار فصل در «هلمند»به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بیشترین تمرکز نیروهای ناتو به رهبری آمریکا در ولایت هلمند افغانستان است و این ولایت به تنهایی بیش از 50 درصد مواد مخدر در این کشور را تولید می کند.

به تازگی خبر رسیده است که بذرهای تراریخته خشخاش با قابلیت برداشت چهار فصل نیز در اختیار کشاورزان این ولایت قرار گرفته است.

برخی از رسانه های تصویری افغانستان گزارشی منتشر کردند که در آن کشاورزان ولایت هلمند از کشت نوعی بذر خشخاش یا به گویش دری «کوکنار» سخن می گفتند که امکان برداشت محصول در چهار فصل را به آنها می دهد.

خشخاش با نام علمی Papaver somniferum یک گونه گیاه علفی یکساله گلدار است که از تیر تا مرداد ماه گل می‌دهد و بخش‌های مختلف آن به ویژه شیرهٔ خشک‌شده کاسبرگ آن که به تریاک معروف است خاصیت ضد درد و ضد اسهال دارد.

ولایت هلمند در جنوب افغانستان واقع است و بخش شمالی استان را سلسلۀ کوه ها احاطه کرده اند و در جنوب آن دشت است و اقلیم آن در فصل زمستان معتدل و در تابستان گرم است.

هلمند از جمله ولایت هایی است که بیش از نیمی از اراضی آن هموار و قابل کشت است و بخش زیادی از این زمین ها با رودهای جاری از ارتفاعات آبیاری می شوند و همچنان کاریزها وچشمه های متعددی در هلمند وجود دارد که مجموع این عوامل امکان کشاورزی را در تمام فصول سال در این ولایت میسر می کند.

تولید بذرهای تراریخته نیازمند دانش و فناوری لازم برای دستکاری های ژنتیک و داشتن آزمایشگاه های مجهز و پشتوانه های مالی تحقیقاتی است که هر سه مورد در افغانستان وجود ندارد و اگر دسترسی کشاورزان افغانستان به چنین بذری تایید شود باید دنبال منشاء تولید آن بذر رفت.

کشت مواد مخدر در افغانستان که نزدیک به 40 سال است تنها با جنگ و درگیری روزگار سپری می کند، همواره وجود داشته است اما در اواخر دوره حاکمیت طالبان، آن گروه به منظور کاهش فشارهای بین المللی و اصلاح چهره سیاسی خود دستور منع کشت خشخاش را صادر کرد که باعث کاهش چشمگیر تولید موادمخدر در این کشور شد.

در اکتبر سال 2001 میلادی آمریکایی ها و همپیمانش بدون کسب هرگونه چراغ سبزی از مجامع بین المللی به بهانه دستگیری اسامه بن لادن، تبعه عربستان و متهم نخست حملات 11 سپتامبر به افغانستان لشگر کشی و حکومت طالبان را سرنگون کردند و در پی این وقایع دوباره روند تولید مواد مخدر در افغانستان رو به فزونی گذاشت.

این رشد تولید بعد از 17 سال حضور نیروهای خارجی با ادعای مبارزه با مواد مخدر به عنوان مهمترین منبع درآمد نیروهای تروریستی بنا بر گزارش مجامع بین المللی در سال میلادی 2017 به 9 هزار تن رسید که رقمی بی سابقه در سقف تولیدات افغانستان است.

به نوشته ایرنا، از خشخاش آلکالوئیدهایی استخراج می‌شود که مصارف دارویی و صنعتی بسیار دارد و در تولید مورفین، تبایین، کدیین، نارسیین و چند آلکالویید مهم دیگر کاربرد دارد.

در این گونه گیاهی که تنوع گوناگونی دارد پس از رسیدن میوه که به صورت کپسول یا همان گرز است با خراشیدن آن شیرآبه سفید رنگی بدست می‌آید که با خشک شدن آن ماده قهوه‌ای رنگ حاصل می شود که آن را با نام تجاری تریاک می خوانند. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.