جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس درحالی با قهرمانی ژرمن‌ها به پایان رسید که این تیم برای نخستین بار قهرمان بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان شد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛پنجمین دوره رقابت های جام جهانی، 1954 در سوئیس برگزار شد. این کشور در طول جنگ جهانی دوم کشوری بی طرف محسوب می شد و به همین دلیل فیفا تصمیم گرفت تا بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان را در این کشور برگزار کند. در این دوره از مسابقات که کشورها به دلیل جنگ جهانی، خسارت های زیادی دیده بودند و همچنین پنجاهمین سالگرد تأسیس فیفا هم بود و نامزد دیگری هم برای برگزاری جام جهانی وجود نداشت، این کشور به عنوان میزبان پنجم این مسابقات برگزیده شد. 

در این دوره 16 تیم حضور داشتند که در 4 گروه چهار تیمی به مصاف هم رفتند و سپس 2 تیم از هر گروه به مرحله حذفی صعود کردند و آماده برگزاری مرحله پلی آف شدند.

*گروه بندی جام جهانی 1954

گروه A ؛

برزیل، یوگسلاوی، فرانسه و مکزیک

گروه B ؛

مجارستان، آلمان غربی، ترکیه و کره جنوبی

گروه C ؛

اروگوئه، اتریش، چکسلواکی و اسکاتلند

گروه D ؛

انگلیس، سوئیس، ایتالیا و بلژیک

در این دوره قرار بر این شد که هر تیم به قید قرعه 2 بازی در گروه برگزار کند و در نهایت هشت تیم به مرحله دوم (یک چهارم نهایی) راه یابند و مسابقات تا فینال به صورت حذفی پیش برود.

در گروه نخست این رقابت ها، برزیل با نتیجه 5 بر صفر مکزیک را شکست داد و با تساوی یک بر یک مقابل یوگسلاوی 3 امتیازی شد و  به همراه یوگسلاوی که با پیروزی در برابر فرانسه 3 امتیازی شد، به مرحله دوم صعود کردند.

جام جهانی 1954 ؛

زیباترین بازیهای مرحله اول، در گروه دوم انجام شد و در این گروه، مجارستان با نتیجه 9 بر صفر، کره جنوبی، نماینده آسیا را شکست داد و در دیدار دوم خود، موفق شد با نتیجه جالب 8 بر 3 بر آلمان غربی چیره شود. از این گروه تیم های مجارستان و آلمان غربی که ترکیه را مغلوب کرده بودند، به ترتیب با 4 و 2 امتیاز به مرحله بعد صعود کردند.

در گروه سوم، اتریش و اروگوئه، تیم های چکسلواکی و اسکاتلند را شکست دادند تا هر دو با چهار امتیاز به جمع تیم های یک چهارم نهایی بپیوندند.

در گروه چهارم، انگلیس با تساوی در برابر بلژیک و پیروزی 3 بر صفر در مقابل سوئیس به عنوان تیم اول صعود کرد و سوئیس با شکست دوباره ایتالیا در بازی تکراری، جواز صعود گرفت.

در مرحله یک چهارم نهایی، آلمان غربی تیم یوگسلاوی را 2 بر صفر مغلوب کرد. اتریش در پر گل ترین دیدار تاریخ جام های جهانی 7 بر 5 سوئیس را حذف کرد و اروگوئه هم بر تیم قدرتمند انگلیس چیره شد تا به نیمه نهایی برسد.

اما زیباترین بازی این مرحله، دیدار دو تیم مجارستان و برزیل بود که به علت خشونت های بی حدش به نبرد برن مشهور شد. در این مسابقه، تیم مجارستان در نهایت به پیروزی 4 بر 2 دست یافت اما درگیری بازیکنان دو تیم پس از بازی ادامه پیدا کرد و به رختکن هم کشیده شد و در نهایت با دخالت پلیس خاتمه یافت.

در مرحله نیمه نهایی، تیم آلمان غربی که حالا مدعی قهرمانی بود، توانست اتریش را 6 بر یک مغلوب نماید تا به همراه مجارستان که 4 بر 2 از سد اروگوئه گذشته بود، برگزار کننده دیدار نهایی جام باشد. در دیدار رده بندی اتریش، قهرمان دوره پیش را 3 بر یک شکست داد و در جای سوم قرار گرفت.

جام جهانی 1954 ؛

مسابقه فینال چهارم ژوئن 1954 با قضاوت "ویلیام لینگ" انگلیسی و در حضور 63800 تماشاگر ورزشگاه "وانکدورف برن" برگزار شد. مجارستان، شروعی طوفانی داشت و در 8 دقیقه اول بازی به دو گل دست یافت. اما در ادامه، این آلمان ها بودند که در زیر بارش شدید باران با به ثمر رساندن سه گل، فاتح جام ژول ریمه شدند تا جادوگران مجارستان، پس از 37 بازی بی شکست، طعم تلخ شکست را در حساسترین بازی تاریخ فوتبالشان بچشند. "مکس مورلوک" و "هلموت ران"(2 گل) برای شاگردان "سپ هربرگر" در تیم آلمان و "فرانس پوشکاش" و "زولتان شیبور" برای تیم "گوشتاو سبس" موفق به گلزنی شدند.

*نکاتی جالب درباره جام جهانی 1954؛

ساندور کوچیس، بازیکن مجارها با 11 گل آقای گل مسابقات شد و نکته جالب اینکه در این رقابت ها 4 گل به خودی به ثمر رسید.

در این رقابت ها هیچ تساوی صفر بر صفری بدست نیامد.

اتریش در پر گل ترین دیدار تاریخ جام های جهانی 7 بر 5 سوئیس را حذف کرد.

140 گل در 26 بازی جام جهانی 1954 به ثمر رسید تا میانگین 5/38 گل برای هر بازی ثبت شود. همچنین 768607 نفر(میانگین 29562 نفر در هر بازی) با حضور در ورزشگاه این بازی ها را تماشا کردند.

 تیم های ترکیه، کره جنوبی و اسکاتلند برای نخستین بار در این بازی ها حضور پیدا کردند.

در 26 بازی این جام در مجموع 140 گل به ثمر رسید که 27 گل از این تعداد سهم مجارستان بود.

جام جهانی سوئیس با 140 گلی که رد و بدل شد، پر گل ترین دوره این مسابقات از ابتدا تا جام 1982 اسپانیا بود. با توجه به تعداد کمتر تیم ها و مسابقات ( 16 تیم و 26 بازی) نسبت به جام اسپانیا (24 تیم و 52 بازی)، می توان این جام را با متوسط 5.4 گل در هر بازی، پر گل ترین دوره تاریخ جام جهانی دانست.

این مسابقات برای اولین بار از طریق تلویزیون پخش شد.

انتهای پیام/

قهرمانی آلمان ها در جام جهانی 1954

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار