دبیر کل ناتو: موشک کروز روسیه ناقض معاهده تسلیحات هسته‌ای است

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفت موشک‌های کروز جدید روسیه ناقض معاهده بین المللی ضد تسلیحات هسته‌ای است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز سه شنبه گفت: تولید موشک‌های کروز جدید توسط روسیه معاهده بین المللی ضد تسلیحات هسته‌ای را نقض می‌کند.

استولتنبرگ گفت: «این سخنرانی (سخنرانی سالانه ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه) در واقع تنش‌ها را افزایش می‌دهد و شرایط دشوار کنونی را دشوارتر می‌سازد. این سخنرانی کمک کننده نیست و بخشی از الگویی است که ما طی سال‌های مدید شاهد آن بوده ایم.»

دبیر کل ناتو افزود: «آمریکا تشخیص داده است که روسیه با تولید و آزمایش یک موشک کروز جدید هسته‌ای پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی ان اف) را نقض کرده است.»

وی در ادامه گفت: «روسیه به میزان زیادی در حوزه قابلیت‌های نظامی سرمایه گذاری کرده و هم تسلیحات متعارف و هم تسلیحات هسته‌ای خود را مدرن‌سازی کرده است. آن‌ها در حال تلفیق سلاح‌های هسته‌ای و سلاح‌های متعارف خود هستند - آن‌ها این کار را هم از طریق دکترین نظامی انجام می‌دهند و هم از طریق رزمایش ها. خطر این کار آن است که روسیه در حال کاهش آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است و این مسئله‌ای خطرناک است.»

دبیر کل ناتو همچنین گفت: «ما شاهد بوده ایم که روسیه قابلیت‌های هسته‌ای جدید خود را توسعه داده و آن را مستقر کرده است، هم سلاح‌های هسته‌ای و هم سامانه‌های حمل این سلاح ها. ناتو اقدام روسیه را تکرار نمی‌کند. ما نمی‌خواهیم شاهد یک جنگ سرد دیگر باشیم، ما نمی‌خواهیم یک رقابت تسلیحاتی جدید داشته باشیم. اما ما به این کار پاسخ می‌دهیم، ما در حال انطباق قابلیت دفاع جمعی خود هستیم.»

استولتنبرگ افزود: «به من ارتباطی ندارد که ترکیه دقیقاً چه نوع سامانه‌ای را باید خریداری کند، این تصمیم را ترکیه باید اتخاذ کند، اما آنچه برای من و ناتو مهم است این است که آنچه که ترکیه روی آن سرمایه گذاری می‌کنند باید قابلیت یکپارچه شدن با سامانه‌های ناتو را داشته باشد؛ لازم به ذکر نیست که دشوار می‌توان سامانه اس-۴۰۰ روسیه را با سامانه‌های ناتو یکپارچه کرد، اما سامانه‌هایی که سایر متحدان ناتو تأمین می‌کنند را می‌توان با سامانه‌های ناتو یکپارچه کرد.»

انتهای پیام/

دبیر کل ناتو موشک کروز روسیه را ناقض تعهدات بین المللی دانست

برچسب ها: روسیه ، ترکیه ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار