ساداتیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

عهدشکنی رژیم صهیونیستی در پیمان اسلو زیر سایه دخالت‌های کاخ سفید

کارشناس مسائل بین الملل گفت: عهدشکنی رژیم صهیونیستی در پیمان اسلو زیر سایه دخالت کاخ سفید صورت گرفت.

سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شرط رئیس جمهور آمریکا برای شناسایی فلسطین، اظهار کرد: اینکه ترامپ شرط کرده فلسطین باید پایتخت را از بیت المقدس به مکان دیگر منتقل کند تا این کشور را مورد شناسایی قرار دهد، شرطی عجیب و خلاف عرف بین‌الملل و حقوق اساسی کشورهاست و در هیچ کجای دنیا تاکنون ندیدم کشوری برای شناسایی کشور دیگر همچین شرطی را مطرح کند.

وی تصریح کرد: این تصمیم دونالد ترامپ نشان می‌دهد که لابی صهیونیستی به طور قوی روی او کار می‌کند و اسرائیلی‌ها از طریق داماد ترامپ که یک یهودی صهیونیست است به طور مداوم نظرات مد نظر نتانیاهو را به رئیس جمهور آمریکا منتقل می‌کند.

ساداتیان بیان‌کرد: متاسفانه ترامپ همانند رئیس جمهورهای قبلی آمریکا یک ذهنیت منفی نسبت به کل سیاست‌های منطقه دارد که نمونه آن بحث برجام و مسئله سوریه است و حالا هم اعلام کرده پایتخت رژیم صهیونیستی باید به بیت‌المقدس انتقال یابد که طرح این موضوع به همان ذهنیت منفی او در خاورمیانه برمی‌گردد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به افزایش دخالت‌های کاخ سفید در دهه‌های اخیر در غرب آسیا، اظهار کرد: متاسفانه آمریکایی‌ها ابتدا اعلام می‌کنند که می‌خواهند سفارتشان را به قدس انتقال دهند، سپس می‌گویند قدس پایتخت اسرائیل است و در ادامه هم از فلسطین می‌خواهند که از مواضع گذشته‌اش نسبت به بیت‌المقدس عدول کنند که این موضوع هرگز از سوی فلسطینیان قابل پذیرش نیست.

وی با بیان اینکه تصمیم ترامپ در خصوص بیت‌المقدس دامنه مقاومت را توسعه خواهد داد، افزود: این رفتار رئیس جمهور آمریکا نه تنها مشکلات بین فلسطین و رژیم صهیونیستی را حل نمی‌کند بلکه مشکلات منطقه را لاینحل‌تر باقی خواهد گذاشت و زمینه افزایش تنش‌ها را فراهم خواهد کرد.

ساداتیان به سیاست‌های غلط کاخ سفید در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: دونالد ترامپ مدام تعهداتی که این کشور در گذشته داشته را نقض می‌کند و حرف‌های رئیس جمهورهای قبلی کشورش را تغییر و آنها را با زبانی دیگر بیان می‌کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح‌کرد: بر اساس توافق‌های اولیه‌ای که بین رژیم صهیونیستی و فلسطین صورت گرفت و به "پیمان اسلو" معروف شد، حوزه سیطره هر کدام از طرفین مشخص و رژیم صهیونیستی تعهد کرد دیگر ادعایی به سایر مناطق فلسطین نداشته باشد.

وی با بیان اینکه عهدشکنی رژیم صهیونیستی در پیمان اسلو زیر سایه دخالت کاخ سفید صورت گرفت، اظهار کرد: بر اساس پیمان اسلو قرار بر این بود که قدس به عنوان یک شهر بین‌المللی باقی بماند اما بعد از آن با بدعهدی اسرائیلی‌ها روبه‌رو شد و این رژیم به بهانه‌های مختلف توافق را بهم زد و به تعهداتی که پذیرفته بود، عمل نکرد.

ساداتیان با اشاره به اینکه تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، مذاکرات سازش را متوقف می‌کند، خاطرنشان کرد:‌ آنچه امروز محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان به آن تکیه کرده بحث مذاکرات صلح مبتنی بر پیمان اسلو است اما وقتی رژیم صهیونیستی با دخالت آمریکا از آن عدول می‌کند و به آن پایبند نیست، هیچ بستری برای ادامه مذاکره باقی نخواهد ماند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار