مسجد جامع کرمان از مفاخر فرهنگ و تمدن ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، موحدی قائم مقام اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه مسجد جامع مظفری که به مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع کبیر نیز شهرت دارد گفت: این مسجد دارای قدمت بالایی است و جزء مفاخر فرهنگ و تمدن ایران محسوب می‌شود.

وی افزود:مسجد جامع کرمان از مساجد تاریخی استان کرمان تقریباً همزمان با مسجد جامع یزد در دوره آل مظفر ۷۵۰ هجری قمری ساخته شده است.

مسجد جامع کرمان شاهکاری جهانی

وی عنوان کرد: مسجد جامع کرمان در کنار میدان مشتاق و محصور به بازار مظفری و بازار قدمگاه و خیابان شریعتی و میدان مشتاق قرار گرفته است.

وی یادآور شد:این مسجد دارای سه درب در ضلع‌های شمالی و شرقی و غربی است.

وی گفت: زیباترین کاشی‌ها و با ارزش‌ترین تزیینات را در سردر مسجد می‌بینیم و کلکسیونی از زیباترین تکنولوژی‌ها و تکنیک کاشی کاری در این مسجد وجود دارد.

مسجد جامع کرمان شاهکاری جهانی

موحدی با اشاره به اینکه ارزشمندترین قسمت بنا، کاشی کاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد می‌باشد یادآور شد: این بنا سردری رفیع و عظیم در ضلع شرقی دارد که با کاشی کاری‌هایی زیبا تزیین یافته و برج ساعت آن زینت بخش سردر رفیع آن است.

وی افزود: این کاشی کاری‌ها منحصر به فرد است.

وی اظهار داشت:در گذشته این مسجد مناره داشته است این مسجد چهار ایوان است بخش‌هایی از مسجد در دوره صفویه و قاجاریه ساخته و تکمیل شده است.

مسجد جامع کرمان شاهکاری جهانی


قائم مقام اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت: به طور کلی مساجد جامع در کنار بازار ساخته می‌شدند.

وی بیان داشت: مسجد جامع کرمان به غیر از کارکرد اصلی و مذهبی کارکرد دیگری از جمله گردهمایی مردم، محل خبررسانی، استقرار محتسب، کارکرد امور خیریه، امداد رسانی داشته است.

موحدی با بیان اینکه مسجد جامع کرمان در طول تاریخ شاهد حوادث متعددی بوده افزود: به همین دلایل دچار آسیب و بار‌ها نسبت به بازسازی آن اقدام شده است.

مسجد جامع کرمان شاهکاری جهانی
وی گفت: در مهر ماه سال ۱۳۵۷ عوامل حکومت پهلوی در رابطه با فعالیت‌های انقلابی مردم شهر کرمان، مسجد جامع شهر کرمان را به آتش کشیدند و عده‌ای را کشتند.

مسجد جامع کرمان شاهکاری ایرانی
وی عنوان کرد: این مسجد از زیباترین مساجد ایران است که در مکانی واقع شده که جاذبه‌های دیگر دیدنی از جمله بازار، مقبره مشتاقیه، میدان مشتاقیه وجود دارد که مقصد گردشگران زیادی است.

وی یادآور شد: این بنا در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ به شماره ۲۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

انتهای پیام/ی

مسجدی به یادگار مانده از روزهای تاریخی کرمان

برچسب ها: نوروز ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۸:۰۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
مسجد جامع کرمان،بسیار زیبایی هست.معماری فوق العاده ای داره.مسجد امام کرمان(مسجد ملک) هم قدمت بالایی داره و بسیارمعماری قوی داره