توضیحات میراث فرهنگی در مورد فعالیت های عمرانی در پایگاه جهانی بیستون

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه روز پنجشنبه در باره فعالیت های عمرانی در محوطه جهانی بیستون که در برخی از رسانه ها منعکس شده بود، توضیحاتی داد.

توضیحات میراث فرهنگی  در مورد  فعالیت های عمرانی در  پایگاه جهانی بیستونبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  حسین راعی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت: محوطه بیستون از دهه 50 میلادی عرصه پژوهش های باستان شناسی بوده و باستان شناسان خارجی و ایرانی بسیاری با اهداف متفاوت راهی این محوطه شده اند و نزدیک به 20 فصل کاوش در عرصه پایگاه میراث جهانی بیستون صورت گرفته است.

وی افزود: ساماندهی جدی محوطه نیز پس از ثبت جهانی اثر آغاز شده و تا امروز نیز ادامه دارد، از این رو پایگاه میراث جهانی بیستون در سال 1396 تمام فعالیت های باستان شناسی را با دقت ممکن، بر روی آخرین نقشة محوطه، جایابی و ترسیم کرده و روند فعالیت های ساماندهی را براساس این نقشه ادامه می دهد.


به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون، فعالیت های عمرانی اخیر نیز با توجه به نقشه باستان شناسی، با نظارت کامل کارشناسان باستان شناسی و با هماهنگی کامل معاونت میراث فرهنگی استان، در حاشیه جاده سنگفرش حاوی خاک های دستی و در محل اجرای تأسیسات و فعالیت های عمرانی قبلی انجام شده است.


راعی تصریح کرده است که پروژه ساماندهی و اجرای تأسیسات الکتریکی فشار متوسط زمینی محوطه میراث جهانی بیستون که مراحل نخست آن آغاز شده با هدف برچیدن تیرهای برق عرصه و تقویت و زیرزمینی کردن سیستم برق رسانی انجام می شود.


مجموعه تاریخی بیستون به عنوان تنها اثر ثبت جهانی شده استان کرمانشاه در جنوب غربی شهر بیستون واقع شده و در 22 تیر ماه سال 1385 به شماره 1222 در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.


در عرصه محوطه تاریخی، فرهنگی و طبیعی بیستون 28 اثر ثبت شده ملی وجود دارد و تاکنون در حریم آن نیز بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده که از این تعداد 88 اثر آن در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

 

انتهای  پیام/ز

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار