بررسی عملکرد سالیانه دوومیدانی در سال ۹۶

فدراسیون دوومیدانی در سالی که گذشت، فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ فدراسیون دوومیدانی در سال ۹۶ عملکرد فراز و فرود‌های بسیاری را پشت سرگذاشت و به خصوص در رقابت‌های جهانی که نتوانست نتایجی در شان ورزش کشورمان به دست آورد، استعفای نائب رئیس فدراسیون و قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی آسیا و درخشش در بازی‌های داخل سالن تهران مهم‌ترین اتفاقاتی بود که در سال ۹۶ برای دوومیدانی اتفاق داد.

دوومیدانی یکی از رشته‌هایی است که با توجه به شرایط خاصی که در کشور ما دارد خیلی موفق نیست. این رشته در سطح همگانی مشتاقان زیادی دارد و بدون شک در صورتی که راه درستی توسط مسئولان برای جذب استعداد‌های این رشته اتخاذ شود این رشته می‌تواند در میدان‌های بین المللی به موفقیت‌های زیادی دست یابد. با این حال استعداد یابی و زیر ساخت‌های این رشته تعریف چندانی ندارد و شاید به همین دلیل است که ورزشکاران ما در این سال‌ها نتوانسته در رقابت‌های جهانی و المپیک به موفقیت چندانی دست پیدا کنند.

*در این گزارش به عملکرد فدراسیون دوومیدانی در سال ۹۶ نگاهی کلی می‌اندازیم.

در نخستین روز از رقابت‌های پیاده روی قهرمانی آسیا در نومی ژاپن که حکم انتخابی رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷ لندن را داشت، حمیدرضا زور آوند دونده ۲۰ کیلومتر پیاده روی کشورمان با وجودی که با ثبت زمان ۱:۲۷:۰۳ در جایگاه ششم قرار گرفت، اما با این حال نتوانست سهمیه رقابت‌های جهانی را بدست بیاورد.

به فاصله چند روز پس از این اتفاق احسان حدادی نایب قهرمان المپیک لندن که جهت برگزاری اردو به منظور حضور در رقابت‌های آسیایی و جهانی به همراه هادی سپهرزاد (مربی اسبقش) راهی کیش شده بودند با مشکلی بزرگ مواجه شدند بدین صورت که آن‌ها طی اظهاراتی عنوان کردند که نایب قهرمان المپیک بدون هماهنگی در کیش تمرین می‌کند و به همین دلیل ماموران این جزیره با زور و تهدید مانع از ادامه تمرینات دارنده مدال برنز جهان در آنجا شدند، اما سرانجام پس از نامه نگاری‌های متعدد فدراسیون با مسئولان ورزش کیش این مشکل برای حدادی حل شد و او توانست تمریناتش را ازسر بگیرد.

در فاصله کمتر از یک روز مانده به شروع نخستین دوره دوی پارس در حالی که مجید کیهانی، رئیس فدراسیون دوومیدانی اعلام کرده بود که از هیچ دونده‌ای برای حضور در دور بین‌المللی پارس دعوت نمی‌کند، اما در اتفاقی عجیب او برای دوندگان دعوتنامه فرستاد.

محمد جعفر مرادی که سابقه حضور در المپیک را دارد از سوی رئیس فدراسیون دوومیدانی به صورت رسمی برای حضور در مسابقه‌های دوی پارس دعوت شد.

یک دونده زن آمریکایی در دوی نیمه ماراتن پنسیلوانیا به دلیل زمین خوردن و خونریزی داخلی درگذشت. لینسی دوهرتی ۳۶ ساله در دوی نیمه ماراتن پنسیلوانیا در نزدیک خط پایان به زمین خورد و به دلیل خونریزی داخلی درگذشت.

نخستین دوره رقابت‌های بین‌المللی دوی پارس و همزمان با روز سلامت با شلیک تپانچه به نشانه آغاز مسابقات توسط مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان به میزبانی تهران برگزار شد. ۷۰۰ ورزشکار از بیش از ۴۰ کشور دنیا در حالی در این رقابت‌ها شرکت کردند که محمد نهاوندیان، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور نیز به عنوان دونده افتخاری در ابتدای این مسابقه حاضر شد.

 

رقابت‌های دوی پارس یا پرشین ران در حالی در ۳ ماده ۱۰، ۲۱ و ۴۲ کیلومتر و در مسیر ورزشگاه آزادی تا میدان آزادی و برعکس برگزار شد که در کمال تعجب و در شرایطی که باید مسابقات طبق استاندارد‌های جهانی برگزار می‌شد، اما مسیر مسابقه دوی ۴۲ کیلومتر، ۴۰ کیلومتر بود.

همچنین در حالی که طبق برنامه قرار بود که ۲۸ دونده آمریکایی برای شرکت در ماراتن ایران حضور یابند، اما هیچ دونده آمریکایی به دلیل  به موقع حاضر نشدن روادید نتوانستند در این رقابت شرکت کنند.

با پایان رقابت‌های پرشین ران در بخش مردان، جوایز مسابقات به نفرات برتر اهدا شد.

در دوی ۱۰ کیلومتر به ترتیب حسین کیهانی (جایزه هزار دلار)، بیرانوند (۷۰۰ دلار) و رحیم دیبایی (۵۰۰ دلار) اول تا سوم شدند.

دوی ۲۱ کیلومتر: ۱. علی‌اکبر برزی (۱۵۰۰ دلار)، ۲. صابر چرخی (هزار دلار)، ۳. حسن شیرقوی (۵۰۰ دلار).

دوی ۴۲ کیلومتر: ۱. محمدجعفر مرادی (۳ هزار دلار)، ۲. محمد فرجی (۲۵۰۰ دلار)، ۳. احسان زینی‌وند (۲ هزار دلار)، ۴. وحید افرامی (۱۵۰۰ دلار)، ۵. احمد منصوری (هزار دلار)، ۶. علی رحمتی‌منفرد (۵۰۰ دلار).

لیلا رجبی، ملی‌پوش پرتاب وزنه کشورمان در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز حضور داشت و با رکورد ۱۶ متر و ۳۴ سانتیمتر از صعود به فینال آن بازی‌ها باز ماند.

پس از این ناکامی، احسان مهاجر شجاعی سرپرست دبیری پیشین فدراسیون دوومیدانی که مدیریت مجموعه ورزشی کشوری را بر عهده داشت، در یک برنامه تلویزیونی صحبت‌هایی را مطرح کرد که چندان به مذاق رجبی و همسرش که مربی او نیز بود، خوش نیامد.

پیمان و لیلا رجبی به شدت علیه این صحبت‌ها موضع‌گیری کردند، اما مهاجر شجاعی اعتقاد داشت در این موضوع سوء تفاهم شده است.  اختلافات میان خانواده رجبی و مهاجرشجاعی بالا گرفت و حتی صحبت‌هایی از شکایت علیه سرپرست دبیری پیشین فدراسیون نیز به میان آمد. در نهایت این اختلافات به پایان رسید و ۲ طرف با یکدیگر آشتی کردند.

تیم منتخب دوومیدانی کشورمان در پایان دور اول رقابت‌های جایزه بزرگ آسیا به یک مدال طلا و یک نقره دست یافت. علی ثمری در پرتاب وزنه موفق شد با ثبت رکورد ۱۸.۹۰ متر به مدال طلا دست یابد و کیوان قنبرزاده نیز در پرش ارتفاع با عبور از مانع ۲.۲۴ متری صاحب مدال نقره شد. در مرحله دوم همانند مرحله اول به قنبرزاده و ثمری برای کشورمان مدال آوری کردند. در مرحله سوم هم کیوان قنبرزاده با ثبت رکورد ۲.۲۴ متر در پرش ارتفاع سوم شد و به مدال برنز دست یافت. علی ثمری در پرتاب وزنه با رکورد ۱۸.۶۸ متر در جایگاه سوم ایستاد و مدال برنز کسب کرد. مصطفی ابراهیمی در ۸۰۰ متر با ثبت زمان ۱:۵۲:۶۶ به مدال برنز رسید.

مرحله اول مسابقات لیگ طلایی دوومیدانی ایران در بخش بانوان با جابه‌جایی یک رکورد ملی و معرفی نفرات برتر به پایان رسید. در پرتاب چکش، امینه کشیری از استان گلستان موفق شد با ثبت رکورد ۵۲.۴۵ متر ضمن کسب عنوان قهرمانی در این رشته، رکورد ملی این ماده را نیز ارتقا بدهد.
پریسا عرب بانوی دوومیدانی کار کشورمان که در مسابقات بین المللی دوی نیمه ماراتن باکو شرکت کرده بود توانست با ثبت زمان یک ساعت و بیست و دو دقیقه به مدال برنز برسد.

در رقابت‌های بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی ورزشکاران کشورمان موفق به کسب یک مدال نقره توسط (سحر ضیایی) و مردان نیز یک مدال نقره (احسان حدادی)، ۲ برنز (علی خدیور و کیوان قنبرزاده) شدند.

تیم دوومیدانی نوجوانان کشورمان که در خردادماه به مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند اعزام شده بود، با کسب یک مدال نقره و ۴ مدال برنز در پایان این دوره از رقابت‌ها به کار خود خاتمه داد.

علی گرزی، نایب رئیس فدراسیون دوومیدانی در خرداد ماه به دلیل اختلافاتی که با کیهانی، رئیس فدراسیون داشت از سمت خود کناره گیری کرد.

احسان حدادی پرتابگر دیسک کشورمان که از دی ماه ۹۵ تمرینات اختصاصی خود را زیرنظر هادی سپهرزاد قهرمان اسبق ۱۰ گانه آسیا برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان پیگیری می‌کرد در نهایت پس از سه ماه همکاری تصمیم گرفت به این همکاری پایان دهد.

حسن تفتیان، سریع‌ترین مرد ایران که در اردو و مسابقه‌های دو و میدانی فرانسه به سر حضور داشت، در دوی ۱۰۰ متر با رکورد ۱۰:۲۵ ثانیه به مقام قهرمانی رسید.

احسان حدادی، رکورددار پرتاب دیسک ایران و آسیا که تیر ماه به منظور برپایی یک دوره اردو به بلاروس سفر کرده بود، با شرکت در تورنمنت دوومیدانی این کشور با رکورد ۶۱ ٫ ۹۰ متر به عنوان قهرمانی رسید.

محمدجعفر مرادی؛ دونده ماراتن ایران توانست با زمان ٢:٣۵:۵٨ مسابقات بین المللی گلدکاست استرالیا را به پایان برساند. ‏او برای کسب سهمیه جهانی تلاش می‌کرد که موفق به این کار نشد. در این مسابقه ۲۷ هزار دونده حضور داشتند.

در پایان بیست و دومین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا، کاروان ایران با کسب ۴ مدال طلا و یک برنز در رده چهارم بعد از هند، چین و قزاقستان قرار گرفت. احسان حدادی در پرتاب دیسک، علی ثمری در پرتاب وزنه، حسن تفتیان در ۱۰۰ متر و حسین کیهانی در سه هزار متر مانع ۴ طلایی ایران بودند و مسلم نیا دوست نیز برتر گرفت.

در رقابت‌های نوجوانان جهان که در کنیا برگزار شد ورزشکاران کشورمان نتوانستند به نتیجه خاصی دست یابند و با کسب نتایج ضعیف از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

در رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جهان در لندن دوندگان کشورمان که متشکل از چهار نفر بودند نتوانستند به مراحل پایانی صعود کنند، در همان مراحل مقدماتی به کار خود پایان دادند.

در بازی‌های داخل سالن در ترکمنستان تیم دوومیدانی کشورمان با یک طلا، یک نقره و ۳ برنز به کار خود در این مسابقات پایان داد.

جلسه سازمان تیم‌های ملی فدراسیون دوومیدانی در خصوص بررسی وضعیت احسان حدادی، پرتابگر طلایی دیسک آسیا (۲۴ مهر ماه) با حضور مجید کیهانی رئیس فدراسیون و احسان حدادی برگزار شد و پس از بحث و تبادل نظر در مورد وضعیت موجود و برنامه ریزی‌های آینده، پاداش ۵۰۰ میلیون ریالی قهرمانی پرتاب دیسک رقابت‌های دوومیدانی آسیا (۲۰۱۷ هند) که وعده فدراسیون بود به نمایندگی از شرکت آسان پرداخت (حامی مالی فدراسیون) به نایب قهرمان پرتاب دیسک المپیک لندن اهدا شد.

در پایان مرحله سوم و پایانی رقابت‌های لیگ دوومیدانی تیم‌های آسان‌پرداخت، نفت تهران و ذوب‌آهن اصفهان به ترتیب در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند.

محمد جعفر مرادی که مهر ماه با هدف شرکت در مسابقات ماراتن تفلیس عازم گرجستان شده بود در این رقابت‌ها با ثبت زمان ۱:۰۶ ٫ ۵۶ ساعت به عنوان دومی رسید و رکورد ملی ایران را هم شکست.

در نهایت مک ویلیکنز ۶۸ ساله پس از ماه‌ها کشمکش سرانجام چهارم بهمن و بدون استقبال خاصی از سوی مسئولان فدراسیون و ورزش کیش برای برگزاری اردوی ۳ هفته‌ای حدادی وارد جزیره کیش شد.

ماندانا نوری، دونده ایرانی، ۴۲ ساله در مسابقه آزاد ماراتن بین‌المللی دبی که در بهمن ماه به انجام رسید، توانست در مدت زمان ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه و ۶ ثانیه مسابقه را به پایان برساند پس از سه سال رکورد ماراتن کشورمان را در بخش بانوان بشکند.

هشتمین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی داخل سالن آسیا از ۱۲ تا ۱۴ بهمن ماه به میزبانی ایران و با حضور ۲۱ کشور آسیا و ۲۵۰ ورزشکار برگزار شد. تیم ملی دوومیدانی ایران با حضور ۷۰ ورزشکار با ۴ مدال طلا، ۹ نقره و ۱۰ برنز در رده دوم جدول مدالی این رقابت‌ها قرار گرفت. قزاقستان با ۷ طلا، ۴ نقره و یک برنز در رده نخست و قطر با ۴ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز در رده سوم قرار دارد.

حسن تفتیان سریع‌ترین مرد ایران پس از قهرمانی در رقابت‌های داخل سالن آسیا بلافاصله راهی پاریس شد تا هم در اردوی تمرینی اش را در آنجا زیر نظر مربی اش ادامه دهد و هم در چند مسابقه حضور یابد. برهمین اساس در مسابقات دو و میدانی داخل سالن پاریس در ماده ۶۰ متر به مصاف قهرمانان جهان رفت. او در گروه یک مرحله مقدماتی با زمان ۶ ثانیه و ۷۲ صدم ثانیه در جایگاه سوم گروه خود قرار گرفت و از صعود به مرحله فینال بازماند.

حسن تفتیان ملی پوش دو‌های سرعت کشورمان موفق شد در رقابت‌های بین المللی پاریس در ماده ۶۰ متر با رکورد ۶:۶۳ درجایگاه سوم قرار گیرد.

محمد جعفر مرادی با ثبت زمان ٢:٢۶.۴٣ ساعت قهرمان چهارمین دوره مسابقه ماراتن قهرمانی کشور (جام هرمز) شد. حسن شیرقوی با رکورد ٢:٣۵.۵۶ ساعت به عنوان نایب قهرمانی چهارمین دوره مسابقه دوی ماراتن قهرمانی کشور (جام هرمز) دست یافت. صابر چرخی با زمان ٢:۴٠.۵٠ ساعت به مقام سوم رسید.

در رقابت‌های داخل سالن استانبول رضا قاسمی دونده سرعتی ایران موفق شد در دوی ۶۰ متر با رکورد ۶.۶۸ ثانیه در جایگاه دوم قرار بگیرد و مدال نقره این ماده را کسب کند. همچنینعلی خدیور هم در این رقابت‌ها در دوی ۴۰۰ متر به مقام سوم رسید و رکورد ملی این ماده که در دست خودش بود ارتقا داد.

رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی داخل سالن جهان در بیرمنگام برگزار شد حسن تفتیان قهرمان دوی سرعت آسیا در ماده ۶۰ متر در پایان با ثبت زمان ۶.۵۳ به عنوان پنجم دست یافت.

در هر صورت می‌توان گفت: عملکرد مجید کیهانی و سایر ارکان فدراسیون در دوومیدانی رضایت بخش بوده است، البته با این وجود با نواقصی هم مواجه بودند که در صورت رسیدگی مسئولان آن‌ها می‌توانند برای رفع آن نواقص چاره اندیشی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.