ایندیپندنت با انتشار یادداشتی به بررسی حملات نظامی ترکیه علیه شهروندان بی‌گناه سوری و سکوت مجامع بین‌المللی در این خصوص پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایندیپندنت در یادداشتی نوشت: مجامع بین‌المللی و کشورهای غربی درخصوص کشتار مردم در عفرین سوریه به دست نظامیان ترکیه سکوت اختیار کرده‌اند.

در یک هفته اخیر در عفرین در پی محاصره مناطق پرجمعیت، آمار کشتار شهروندان بی گناه به دست نظامیان ترکیه به شدت افزایش یافته است. براساس گزارش رسانه های محلی، در حملات نظامیان ترکیه 220 غیرنظامی کشته و 600 نفر زخمی شدند؛ اما رسانه های جهانی و مجامع بین المللی به این مساله هیچ اشاره ای نکردند.

آنکارا حمله نظامی خود به شمال سوریه را تحت عنوان "عملیات شاخه زیتون" از 20 ژانویه 2018 آغاز کرد. نظامیان ترکیه در حملات اخیر خود در عفرین موجب ترس و وحشت ساکنان این منطقه و کشتار بسیاری از شهروندان بی گناه سوری شدند.

تصاویر و ویدئوهای زیادی از بمباران منازل مسکونی و هدف قرار دادن کودکان و غیرنظامیان در این منطقه از سوی نظامیان ترکیه منتشر شده است. اگر هر یک از این تصاویر از غوطه شرقی منتشر می شد، در صدر اخبار جهان قرار می گرفت و واکنش ها و اظهارات مقامات مختلف را در پی داشت. احتمالا نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل این تصاویر را به نمایش می گذاشت و تهدیدات خود علیه دولت سوریه را ادامه می داد؛ اما چون انتشار تصاویر کشتار شهروندان عفرین، که بخشی از خاک سوریه است، ارتباطی با غوطه شرقی ندارد از سوی رسانه های جهان و سیاستمداران خارجی مورد بی اعتنایی قرار می گیرد.

در حالی که کشورهای غربی مدعی کشتار شهروندان در غوطه شرقی هستند، باید پذیرفت اوضاع عفرین به مراتب وخیم تر و بحرانی تر است. تفاوت اساسی در این است که محکوم کردن دمشق در مجامع بین المللی از اهداف عمده سیاستمداران غربی است و در واقع جان شهروندان هیچ ارزشی برای آنها ندارد.

ترکیه با خاطرجمعی از تمرکز توجهات جهانی بر غوطه شرقی، به پیشروی خود در خاک سوریه و کشتار مردم بی گناه عفرین ادامه می دهد. در چنین اوضاعی دقیقا مشخص نیست چه تعداد از شهروندان سوری در عفرین تحت محاصره نیروهای نظامی ترکیه قرار دارند. باید در نظر گرفت که عفرین از لحاظ وسعت جغرافیایی نیز سه برابر غوطه شرقی است. ایستگاه تامین آب عفرین نیز در روزهای گذشته مورد حمله نظامیان ترکیه قرار گرفت و در حال حاضر دسترسی به آب آشامیدنی در این شهر با محدودیت رو به رو شده است.

در پایان این یادداشت آمده است: باید پذیرفت اخبار مرتبط با جنگ سوریه به طور نامتوازنی در خبرگزاری های جهانی مخابره می شود. در سال 2016 ادعای کشتار شهروندان سوریه در پیشروی های ارتش این کشور در حلب در صدر اخبار جهانی قرار گرفت. این در حالی است که به آمار بالای تلفات انسانی در رقه، که پیشتر تحت تصرف گروه تروریستی داعش بود و بعدا تحت اشغال ائتلاف آمریکایی درآمد، هیچ توجهی نشد. این ناهمگونی در پوشش اخبار سوریه جای تأمل دارد. در بسیاری از موارد، نقش رسانه های جهانی در پوشش اخبار جنگ سوریه یک طرفه، متعصبانه و گمراه کننده بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، ترکیه ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
به امید روزی که دنیا از فاشیست ها پاک شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
درود بر شهدای مرزبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
چرا هیچ کشوری در مقابل كشتار مردم عفرين دست به اقدام عملي نمي زند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
چرا هیچ کشوری در مقابل كشتار مردم عفرين دست به اقدام عملي نمي زند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
چراكشورايران درمقابل نيروهاي كشورتركيه به اقدام عملي دست نمي زند
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۱۵:۳۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
باباروسيه درخفا بزنه تمام اين تروريستها را بدرك واصل كند وقتي دنياي سياست امريكا لبريز از دروغه فايده اين نبرد ها چيست ما تروريست بد و خوب نداريم همه آدمكش وهمه از امريكا دستور ميگيرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
خدا به مردم سوریه کمک کنه
آخرین اخبار