گزارش/

شراکت نسل‌کُشی غربی- عربی در یمن

نزدیک به سه سال است که از شروع جنگ عربستان سعودی علیه یمن می گذرد، جنگی میان فقیرترین کشور منطقه و ثروتمندترین کشور غرب آسیا.

به گزارش خبرنگار حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ نشان داده که جمهوری اسلامی ایران بارها در نشست ها و قطعنامه ها، چه در جهان عرب و چه در بین دولت های غربی متهم به ناامنی در غرب آسیا بوده است! حدود 2 سال قبل بود که عربستان در نشست اتحادیه عرب، توسط وزیر امور خارجه خود عادل الجبیر با صدور بیانیه ای ایران را متهم به ایجاد جنگ های طائفه ای در خاورمیانه و همچنین دخالت در امور کشورهای عرب کرد.

همه کشورهای عربی بیانیه آل سعود را امضا و تائید کردند، اما لبنان از تائید این بیانیه سر باز زد . سعودی ها درصورتی مدعی این موضوع شده بودند که خود در منطقه دست نشانده و گوش به فرمان آمریکا و اسرائیل هستند و این بیانیه ای که در نشست اتحادیه اعراب صادر کرند، تنها نقطه کوچکی از وظایفی است که آمریکا برای عربستان در غرب آسیا در نظر گرفته است.

واقعیت تلخی به نام یمن

ظاهرا موضوع متهم کردن ایران و طرح معمای امنیت در غرب آسیا نقشه جدید آمریکا برای رسیدن به اهداف خود در منطقه است. همانطور که اکثر اقدامات آمریکا و هم‌پیمانان غربی - عربی - عبری آن به ظاهر مطابق با قوانین سازمان ملل است که البته خود آمریکایی ها وضع کننده این قوانین هستند، آنها قصد دارند اتهام زنی به ایران را نیز با تائید شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسانند و ایران را محکوم کنند تا این اقدام خود را مشروع نشان دهند، در صورتی که تاریخ هنوز نمایش مضحک نیکی هیلی را فراموش نکرده است که با نشان دادن آهن پاره ای در حضور رسانه ها ادعا می کرد این تکه آهن، لاشه موشکی است که توسط ایران ساخته شده و یمن آن را به سوی مواضع عربستان سعودی پرتاب کرده است!

سال  2015 میلادی بود که عربستان سعودی با حمایت از دولت منصور هادی و بر ضد انقلاب مردم و نیروی انصارالله حمله خود به یمن را آغاز کرد. البته سعودی ها در این حمله تنها نبودند و اکثر کشورهای شورای همکاری عرب در خلیج فارس در این حمله به عربستان کمک کردند. سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه های نظامی خود را برای این حمله داده بود. علاوه بر این موضوع، کشورهای غربی مانند انگلیس و آمریکا شنبه بازار تسلیحاتی خود را با فروش تسلیحات به عربستان آغاز کردند و تا جایی که جا داشت عربستان را دوشیدند.

واقعیت تلخی به نام یمن

روزنامه گاردین در مطلبی نوشت: یک گزارش جدید نشان داد بیش از نیمی از تسلیحات صادراتی آمریکا در 5 سال گذشته به منطقه جنگ زده خاورمیانه وارد شده است. براساس این گزارش عربستان سعودی دومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان و عمده ترین مشتری تسلیحات آمریکایی است.

انگلیس که اخیرا در لندن میزبان ولیعهد سعودی بود نیز تقریبا نیمی از سلاح های تولیدی خود را به عربستان سعودی می فروشد. میزان صادرات تسلیحات انگلیسی به عربستان سعودی در سال های اخیر 225 درصد افزایش یافته است. براساس گزارش موسسه بین المللی پژوهش های صلح استکهلم، تسلیحات صادراتی انگلیس به عربستان سعودی به طور مستقیم در حملات ریاض علیه مردم یمن استفاده می شود و این در حالی است که انگلیس و آمریکا از بزرگ ترین مدعیان حقوق بشر هستند.

واقعیت تلخی به نام یمن

ریاض تا کنون سعی کرده که با دلارهای نفتی خود مجامع بین‌المللی به ویژه شورای امنیت، اجلاس سران عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و حتی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به نفع خود ساکت کند. در جریان همین تجاوز به یمن بود که عربستان به عنوان رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل تعیین شد، این لطیفه تلخ نشان دهنده عمق فاجعه در جامعه ملل و موسسات به ظاهر انسانی آن برای حل و فصل معضل های موجود در جوامع بشری است.

اکنون نزدیک به سال است که از شروع جنگ عربستان سعودی علیه یمن می گذرد، جنگی میان فقیرترین کشور منطقه و ثروتمندترین کشور غرب آسیا. اکنون با قطعنامه ای که از سوی انگلیس صادر و تایید شده، جمهوری اسلامی ایران متهم فروش تسلیحات نظامی به یمن شده و این در صورتی است که خود انگلیس یکی از فروشندگان بزرگ سلاح به عربستان سعودی، فقط برای استفاده در جنگ یمن است که باعث کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان این کشور شده است. چنین ادعای مضحکی فقط از دهان سیاستمداران انگلیس و کشورهای هم پیاله خودش خارج می شود.

واقعیت تلخی به نام یمن

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بحران یمن گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه ارسال سلاح به یمن ندارد و این فرافکنی کسانی است که به جنگ و خونریزی در یمن دامن می‌زنند. آنچه مدنظر جمهوری اسلامی ایران است توقف تجاوز به یمن از سوی عربستان است. تهیه این نوع قطعنامه‌ها کمکی به وضعیت یمن نخواهد کرد و تلاشی که در دولت انگلیس صورت گرفته و استفاده از سازکار بین‌المللی برای ایجاد فضایی امن برای متجاوز در محیط بین‌المللی امری مذموم است.

وی ادامه داد: آنچه در یمن اتفاق می‌افتد حاصل صدور تسلیحات انگلیس و آمریکا به عربستان است و این نوع رفتار قابل قبول نیست. طی روزهای گذشته جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از اعضای شورای امنیت تماس و تبادل نظر داشته و سعی داشته توجه آن‌ها را به جنایاتی که در یمن رخ می‌دهد جلب کند. این قطعنامه در صورت تصویب کمک به متجاوزان و تشدید تجاوز خواهد بود.

واقعیت تلخی به نام یمن

حدود سه سال است رفتار آمریکا، انگلیس و فرانسه که جزو سران سازمان ملل متحد محسوب می شوند در شورای امنیت بصورت جهت داری اشتباه است. آنها به جای اینکه باعث پایان جنگ و درگیری در منطقه شوند، با سرپوش گذاشتن بر روی تجاوزات تروریست ها در کشور هایی چون سوریه و عراق و تجاوز عربستان سعودی در یمن مدعی هستند که ایران باعث درگیری و مخل امنیت منطقه است. حربه جدید آنها که قطعنامه ای علیه ایران بود و کشورمان را محکوم می کرد نیز با شکست مواجه شد.

به نظر می رسد اتهامات و محکوم کردن ایران توسط دولت های غربی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. صدور قطعنامه های گوناگون علیه ایران بازی جدیدغربی ها است. دولت انگلیس با صدور این قطعنامه ها و تصویب آن در شورای امنیت می خواهد به عربستان کمک کند تا تجاوز بیشتری به یمن داشته باشد تا این که به ظاهر به وضعیت فعلی یمن کمک کرده باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار