حواشی فدراسیون فوتبال پنج ستاره همچنان ادامه دارد

فوتبال کشورمان توانست با موفقیت‌های تیم‌های ملی در رده‌های بین المللی عنوان فدراسیون پنج ستاره را کسب کند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛  عملکرد فدراسیون فوتبال و تیم های ملی فوتبال بزرگسالان، امید، جوانان و نوجوانان در سال ۹۶ را در این گزارش به صورت اجمالی بررسی می کنیم.

هرچند صعود تیم ملی فوتبال بزرگسالان به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، راهیابی شاگردان عباس چمنیان به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی زیر ۱۶ سال، کسب مقام سومی تیم ملی فوتبال ساحلی در رقابت های جام جهانی و جام بین قاره ای ۲۰۱۷، دوازدهمین قهرمانی تیم ملی فوتسال در مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی این تیم در بازی های داخل سالن آسیا، نخستین پیروزی تیم ملی فوتبال جوانان در رقابت های جهانی پس از گذشت ۴۰ سال و پیشرفت در فوتبال و فوتسال بانوان تا حدی عملکرد فدراسیون فوتبال را توجیه می کند اما ضعف و اشتباهات مدیریتی فدراسیون این عملکرد خوب را تحت تاثیر قرار می دهد.

برکناری علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون بر اثر فشارهای کارلوس کی روش یکی از مهم ترین تغییر و تحول های مدیریتی در پرحاشیه ترین فدراسیون ورزشی را رقم زد و سبب شد مهدی تاج با جلب نظر اعضای هیئت رئیسه رفیق صمیمی و همکار قدیمی اش را که در سال ۹۵ به مرد همه کاره فدراسیون تبدیل شده بود، جانشین اسدی کند و ساکت باوجود ابهام های فراوان نسبت به تخصص، مدارک و رزومه اش در سایر بخش های فدراسیون بالاترین مسئولیت اجرایی این نهاد را برعهده بگیرد.

از طرفی این اقدام تاج و اعضای هیئت رئیسه سبب شد علی کفاشیان، رئیس سابق و نایب رئیس فعلی فدراسیون از عرصه تصمیم گیری های مهم فدراسیون به حاشیه رانده شود و بیشتر زمانش را در کمیته فوتسال بگذراند.

اضلاع مثلث اصفهانی های پرنفوذ فدراسیون فوتبال، ۲۹ آذر با رای اعتماد اعضای مجمع به محمود اسلامیان در رقابت او با شهاب الدین عزیزی خادم تکمیل شد و تاج، ساکت و اسلامیان زمام قدرت در مدیریت فدراسیون را برعهده گرفتند. البته اسلامیان از زمان قطعی شدن حضورش در هیئت رئیسه بیشتر در سایه عمل کرده و ترجیح داده است بدون حاشیه به ۲ ضلع دیگر این مثلث کمک دهد.

در این بخش نگاهی اجمالی به عملکرد برخی کمیته های حساس و تاثیرگذار فدراسیون فوتبال می اندازیم.


کمیته داوران

پس از رای نیاوردن فریدون اصفهانیان در دور جدید انتخابات شورای شهر زنجان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت زمام کلیه امور مربوط به داوری کشورمان را برعهده بگیرد و این اقدام سبب شد حسن کامرانی فر، رئیس جوان و کاربلد دپارتمان داوران عطای ادامه کار در فدراسیون را به لقایش ببخشد. اصفهانیان به سرعت تصمیم گرفت رضا غیاثی، منتقد و رئیس سابق این کمیته را به عنوان عضو کمیته داوران وارد کار کند و غیاثی هم از زمان بازگشت به کمیته داوران آتش انتقادهایش را خاموش کرد تا در صلح با اصفهانیان و حسین عسگری کارها را پیش ببرد. البته این عملکرد مسالمت آمیز سود خاصی به حال داوری کشورمان نداشته است و داوران تاکنون بسیاری از مطالباتشان را دریافت نکرده اند.

هرچند اشتباهات داوران لیگ برتری و لیگ دسته اولی نسبت به سال های گذشته افزایش نیافته است اما اینکه کمیته داوران AFC به جز علیرضا فغانی و کمک هایش توجه خاصی به سایر داوران ایرانی نشان نمی دهد، وضعیت نامساعد داوری فوتبال کشورمان را ثابت می کند.

حضور علیرضا فغانی در جام کنفدراسیون ها ۲۰۱۷ و قرارگرفتن نام تیم داوری ایران بین داوران جام جهانی ۲۰۱۸ را می توان مثبت ترین اتفاق سال داوری فوتبال دانست.
 

کمیته انضباطی

 
مسئولان کمیته انضباطی در سال ۹۶ هم احکام جنجالی ای مانند محرومیت ۳ بازیکن استقلال در آستانه بازی با صنعت نفت آبادان، محرومیت یک جلسه ای سرور جپاروف از همراهی استقلال تهران در آستانه بازی این تیم با سایپا، محروم کردن هواداران تیم هایی مانند پرسپولیس، استقلال، صنعت نفت، ذوب آهن، سپاهان، تراکتورسازی، جرائم نقدی باشگاه ها و محروم کردن برخی تیم های بدهکار از حضور در فعالیت های نقل و انقالاتی صادر کردند. این مسائل عمده ترین فعالیت های اسماعیل حسن‌زاده و همکارانش را در سال گذشته تشکیل می دهد اما شاید مهم ترین اتفاق مربوط به کمیته انضباطی، احضار علی کریمی و علیرضا منصوریان به این کمیته باشد که مدت ها سوژه فوتبال ایران بود.
کمیته انضباطی با اعمال محرومیت های مالی نقش تاثیرگذاری در پر کردن خزانه فدراسیون فوتبال داشت و به همین دلیل بسیاری از مربیان و باشگاه ها بارها به احکام این کمیته اعتراض کردند. البته عصبانیت کارلوس کی روش از رئیس کمیته انضباطی به دلیل حضور او در تمرینات تیم ملی را هم می توان جزء حواشی این نهاد قضائی فدراسیون فوتبال دانست.

کمیته اخلاق

مرتضی تورک و همکارانش در سال ۹۶ بار بسیاری از حواشی مربوط به فوتبال ایران‌را به دوش کشیدند و پرونده هایی که در کمیته اخلاق به جریان می افتاد، جزء مباحثی بود که مدت ها سوژه داغ رسانه ها و مردم محسوب می شد. پرونده هایی مانند تخلف باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی در ماجرای بازگشت این بازیکن از ریزه اسپور، فوتبالیستهای قلیانی که تا آستانه محروم کردن محسن مسلمان و وریا غفوری پیش از دربی ۸۵ پیش رفت، محرومیت ۲ ماهه مهدی کیانی به دلیل چاقوکشی در تمرینات تراکتورسازی، محروم شدن ۳ ماهه مربی سابق استقلال به دلیل حضور در کلوپ شبانه، احضار برانکو ایوانکوویچ و مسئولان باشگاه پرسپولیس برای ارائه توضیح درمورد جذب بازیکنان اوکراینی، پرونده جادوگری در فوتبال، پلمپ ۱۱۶ مدرسه فوتبال غیرمجاز، رسیدگی به شکایت علی کریمی از مالک سابق باشگاه نفت، بررسی برخی ابهام های مالی بین مدیر سابق تیم ملی و حامی مالی این تیم جزء مهم ترین مواردی است که در کمیته اخلاق به جریان افتاد.
با این وجود اجرایی نشدن یکی از مهم ترین آرای این کمیته یعنی محرومیت ۳ ساله یکی از اعضای سابق کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال از هرگونه فعالیت فوتبالی در سازمان لیگ تا حدی اقتدار کمیته اخلاق را زیر سوال برد.

کمیته تعیین وضعیت

روزبه وثوق احمدی را باید یکی از فعال ترین مدیران فدراسیون فوتبال در سال گذشته دانست. این حقوقدان جوان در سال ۹۶ موفق شد احکام بسیاری به سبود بازیکنان و مربیان‌طلبکار فوتبال ایران صادرکند تا پس از سال ها آنها احساس کنند جایی برای احقاق حقشان در تشکیلات فدراسیون فوتبال وجود دارد. شاید باید از پرونده مجتبی جباری با باشگاه استقلال به عنوان یکی از پیچیده ترین مواردی که وثوق احمدی سال ۹۶ با آن درگیر بود،‌یاد کرد.

روابط بین الملل

فدراسیون فوتبال ایران در سال ۹۶ از لحاظ ارتباط های بین المللی وضعیت خوبی داشت و توانست با کشورهایی مانند روسیه، آلبانی، عراق قرارداد خواهر خواندگی امضاء کند. در کنار این موضوع این فدراسیون در سال ۹۶ به عنوان بهترین فدراسیون فوتبال قاره آسیا در بخش الهام‌بخشی انتخاب شد. سفر جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا به همراه مارکو فن باستن به ایران برای تماشای هشتاد و ششمین دربی پایتخت مهم ترین‌رویداد بین المللی فوتبال ایران در سال جاری بود اما بازهم ضعف دیپلماسی در عرصه بین المللی گریبان فوتبال کشورمان را گرفت و تیم های ایرانی برای سومین سال متوالی از میزبانی نمایندگان عربستان در لیگ قهرمانان آسیا محروم شدند. از طرفی با وجود رای دادگاه CAS مبنی بر پرداخت غرامت به تیم های ایرانی از سوی AFC و عربستان، کنفدراسیون فوتبال آسیا از اعطای حق آنها خودداری کرد تا یک نقطه تاریک در کارنامه فدراسیون فوتبال در بعد بین المللی ثبت شود.

کمیته تدوین مقررات

تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال و جلب نظر اعضای مجمع فدراسیون برای تصویب این اساسنامه مهم ترین فعالیت احمدرضا براتی و همکارانش در سال ۹۶ بود.

کمیته های جوانان و فنی و توسعه

با وجود نتایج خوب تیم ملی نوجوانان و حتی جوانان در رقابت های جهانی ۲۰۱۷، باید عملکرد مسئولان این ۲ کمیته را ضعیف تلقی کرد چراکه آنها با دیر انتخاب کردن امیرحسین پیروانی و فرهاد پورغلامی به عنوان سرمربی تیم ملی زیر ۲۳ و زیر ۱۹ سال و تشکیل این تیم ها در زمانی نامناسب که منجر به ناکامی آنها در صعود به مرحله نهایی رقابت های آسیایی شد، به راحتی ۲ نسل فوتبالی کشورمان را سوزاندند. جالب اینجاست اعضای کمیته فنی، جوانان و البته مهدی تاج و محمدرضا ساکت، بدون درس گرفتن از این رویدادهای تلخ در فاصله کمتر از ۶ ماه تا آغاز بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا تاکنون سرمربی تیم ملی امید را انتخاب نکرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.