ابطالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سالانه 27 هزارتن سم در مزارع مصرف می شود/ واردات 12 هزارتن تکنیکال ماده سمی

معاون فنی سازمان حفظ نباتات گفت: از 25 تا 30 میلیون لیتر سم تدارک دیده شده سالانه ، 27 هزارتن در داخل مصرف و مابقی به بازارهای هدف صادر می شود.

سالانه 27 هزارتن سم در مزارع مصرف می شود/ واردات 12 هزارتن تکنیکال ماده سمییحیی ابطالی معاون فنی سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت آفت کش ها در مزارع و باغات اظهار کرد:از لحاظ تدارک آفت کش ،به طور متوسط سالانه 12 هزارتن تکنیکال ماده سمی به صورت سم تکنیکال و آماده مصرف وارد کشور می شود.

به گفته وی از مجموع 12 هزارتن تکنیکال حدود 25 تا 30 میلیون لیتر کیلو سم به دست می آید که بخشی از این میزان در سبد صادراتی قرار می گیرد و مابقی بسته به وضعیت آب و هوایی در کشور مصرف می شود.

ابطالی با اشاره به آخرین وضعیت کیفیت سموم در کشور افزود: تا سال 92 بیش از 30 قلم سموم پرمصرف که 80 درصد مصرف سم کشور را تشکیل می دهد با نام ژنریک وارد کشور می شد که به سبب نبود کارایی لازم از ابتدای سال 93 تصمیم به برندسازی سموم گرفتیم.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: براین اساس  در 4 فراخوان اعلام کردیم که30 قلم سم مصرفی  با نام تجاری ثبت شوند که  پس از گذشت 40 سال پس از انقلاب برای اولین بار منابع تکنیکال سم ثبت شد.

به گفته وی هم اکنون 111 تکنیکال آفت کش برای 30 قلم سم پرمصرف ثبت شده است که تمامی این سم ها از استاندارهای فائو برخوردارند.

ابطالی با اشاره به آخرین وضعیت برند سازی سموم بیان کرد: تا کنون ارزیابی مدارک اولیه هزار درخواست مطرح شده برای برندسازی 34 قلم سم ، توسط سازمان حفظ نباتات صورت گرفته است که با وجود ارزیابی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی از مجموع 400 قلم سم حدود 10 درصد آن کارایی متوسط،75 درصد کارایی مطلوب و 15 درصد به سبب دارا نبودن شرایط لازم رد شده است.

وی از برند سازی 15 درصد سموم خبر داد و گفت: براساس ساماندهی و ارتقای کیفیت سموم در نظر داریم که از تولید، توزیع و واردات آن جلوگیری کنیم که این امر دستاورد بزرگی به شمار می رود.

ابطالی ادامه داد: سرانه مصرف سم وارداتی تا سال 92 تنها 5 درصد بود که به سبب بهبود ارتباط با شرکت های معتبر اروپایی این میزان به 20 درصد ارتقا یافته است.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه سالانه 25 تا 30 میلیون لیتر  سم تدارک دیده می شود، تصریح کرد: سالیانه 26 تا 27 هزارتن از این میزان در داخل مورد استفاده قرار می گیرد و مابقی به بازارهای هدف صادر می شود.

انتهای پیام/

سرانه مصرف سم وارداتی افزایش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار