عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

ترامپ به دنبال دیکته کردن خواسته‌هایش به فلسطین است/ فلسطینیان اعتمادی به آمریکا ندارند

شوهانی گفت: ترامپ همواره به دنبال دیکته کردن خواسته‌های خود به سرزمین قدس است که این امر به اختلافات منطقه‌ای دامن می‌زند.

احمد شوهانی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شرط ترامپ برای شناسایی فلسطین و جابجایی پایتختی این کشور از قدس به مکانی دیگر، اظهار کرد: آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی همواره رویکردی حمایتی داشته و در طول حیات این رژیم در دهه‌های گذشته اجازه نداده است قطعنامه‌ای علیه این رژیم کودک‌کش تصویب شود.

وی تصریح کرد: هرچند دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا نشان داده‌اند که از حمایت‌های خود نسبت به رژیم صهیونیستی  دریغ نمی‌کنند، اما چالش جدید برای کشور‌ها این است که تا قبل از روی کار آمدن دونال ترامپ، دولت‌های آمریکا جرأت نمی‌کردند به این صراحت در مورد فلسطین تصمیم‌گیری و اظهارنظر کنند.

شوهانی با اشاره اینکه رئیس جمهور آمریکا رویکردش در دنیا مبتنی بر یکه‌تازی و سلطه‌طلبی است، افزود: ترامپ در تصمیماتی که می‌گیرد به مسائل جمعی توجهی نمی‌کند و در موضوع برجام نیز با اینکه یک قرارداد جمعی است، اما تلاش می‌کند به تنهایی آن را برهم بزند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دونالد ترامپ در موضوع پایتختی رژیم صهیونیستی و انتقال آن به قدس همان رویکرد سلطه‌طلبی را دنبال می‌کند، گفت: رئیس جمهور آمریکا از انشقاق و تفرقه‌ای که بین ملت‌های مسلمان وجود دارد به خوبی توانسته به موضوع فلسطین دامن بزند و مشکلات زیادی را برای این کشور مسلمان ایجاد کند.

وی ادامه داد: مشکلاتی که استکبار جهانی و همپیمانانش در چند دهه گذشته برای جهان اسلام ایجاد کرده‌اند از جمله موضوع داعش، مسئله سوریه و جنگ عراق، باعث شده که برخی کشور‌های عربی نسبت به کاخ‌ سفید رویکردی حمایتی داشته باشند، حتی برخی کشور‌ها به دنبال بهره‌برداری از اختلافات منطقه هستند و از رژیم صهیونیستی استقبال می‌کنند.

شوهانی با بیان اینکه در بین کشور‌های منطقه تنها جمهوری اسلامی ایران است که همواره مخالف اشغالگری رژیم صهیونیستی است، اظهار کرد: بسیاری از کشور‌های منطقه حضور فعالانه‌ای در مسئله فلسطین ندارند و برخی از اروپاییان هم فقط اظهار نگرانی می‌کنند و عمل خاصی انجام نمی‌دهند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اتفاقاتی که هم‌اکنون در فلسطین اشغالی در حال رخ دادن است با حمایت‌های آمریکا به ضرر سرزمین قدس است.

وی با اشاره به پیامد‌های شرط ترامپ برای فلسطین مبنی بر جابجایی پایتخت این کشور از قدس به مکانی دیگر، بیان کرد: بدون شک ترامپ در کوتاه مدت نمی‌تواند کار خاصی در قدس انجام دهد و کشور‌های دنیا هرگز دنباله‌روی خواسته رئیس جمهور آمریکا نیستند، اما ممکن است مطرح کردن این موضوع در بین افکار عمومی دنیا به یک چالش جدی تبدیل شود.

شوهانی با بیان اینکه طرح جابجایی پایتخت فلسطین، مذاکرات سازش را با چالشی جدی مواجه خواهد کرد، گفت: افکار عمومی دنیا کشش این را ندارند که بار دیگر از مذاکرات سازش صحبت شود و حتی دولت‌های منطقه  و خود فلسطینیان دیگر اعتمادی به آمریکا ندارند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: دولت‌های قبلی آمریکا کمتر در موضوع پایتختی فلسطین اظهار نظر می‌کردند، اما ترامپ همواره به دنبال دیکته کردن خواسته‌های خود به سرزمین قدس است که این امر به اختلافات منطقه‌ای دامن می‌زند.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: این اقدام کاخ سفید باعث بی‌اعتمادی هرچه بیشتر ملت‌های جهان به وی و دولتش شده و چهره آمریکا را بیش از پیش در افکار عمومی جهان تیره کرده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۱۶ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
من با ایشان در دانشکاه اصفهان هم اتاق بودم. انسان محترمی بود. به ایشان عرض ادب و احترام می کنم.
آخرین اخبار