موسیقی در آذر ۹۶؛

ساز ها دوباره به صدا در آمد

در این گزارش به اتفاقاتی که در موسیقی کشور در آذر ماه ۹۶ رخ داد می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این گزارش به اتفاقاتی که در موسیقی کشور در آذرماه ۹۶ رخ داد، می‌پردازیم.

*وقوع زلزله کرمانشاه موضوعی بود که ذهن همگان را درگیر خودش کرد و بسیاری از کنسرت ها به این دلیل لغو شد و بسیاری از گروه ها هم درآمد حاصل از برگزاری کنسرتشان را به زلزله زدگان اهدا کردند.

*چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» با تمرکز بر موسیقی اقوام شمال غرب ایران طی روزهای ۲۸ آذر تا ۱ دی ماه به دبیری علی مغازه ای و ریاست احسان رسول اف در تالار رودکی تهران برگزار شد. در چهارمین فستیوال موسیقی آینه دار هنرمندان مطرح از مناطق شمال غربی ایران برای اجرای موسیقی قومی خود به تالار رودکی و تالار وحدت آمدند. اجرای هنرمندان این مناطق طی روزهای ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ آذر در تالار رودکی در ۶ نوبت برگزار شد و مراسم اختتامیه نیز روز ۱ دی ماه در تالار وحدت میزبان علاقمندان موسیقی اقوام ایران بود.

*در محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» که روز شنبه چهارم آذر ماه ساعت 17 در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، کیوان ساکت آهنگ‌ساز، نوازنده تار و سه‌تار و مدرس دانشگاه به اجرای برنامه پرداخت.

*عباس فروزگان از نوازندگان قدیمی کنترباس و نوازنده بازنشسته ارکستر سمفونیک تهران، 12 آذرماه درگذشت.

*هجدهمین جشن خانه موسیقی سه شنبه شب ۲۱ آذر با حضور تعدادی از هنرمندان و اعضای مختلف صنوف این مجموعه در تالار وحدت تهران برگزار شد. در جشن خانه موسیقی برنامه گروه موسیقی نواحی به سرپرستی پیمان بزرگ نیا و با هنرمندی نوازندگان احسان عبدی پور ( سرنا) همایون پشدار (کمانچه) بابک پیمانی (تنبک) موسی موسوی (شاهنامه خوانی) پارسا احمدزاده (نرمه نای) الان فاروقی (طبل کردی) محسن آقایی (نی انبان) پدرام علایی (ضرب و تمپو) مهدی عبدی (دمام) اجرا شد. نکته جالب در جشن خانه موسیقی سخنان نوربخش بود. پس از اجرای موسیقی، حمیدرضا نور بخش رئیس خانه موسیقی و دبیر جشن هجدهمین سال تاسیس خانه موسیقی گفت: می خواهم از استاد شجریان رئیس شورای عالی خانه موسیقی یاد کنم که امشب پسر عزیزش در این مراسم حضور دارد.» وی ادامه داد: «وزیر ارشاد اخیرا گفتند که در ۳ ماه گذشته لغو کنسرت نداشتیم که البته باید گفت ۲ ماه از این سه ماه، محرم و صفر بوده است. انشالله سال آینده هم بگویند لغو کنسرت نداشته ایم و شاهد لغو هیچ کنسرتی نباشیم.

نوربخش خاطر نشان کرد: ما در خانه موسیقی مدتها درباره موضوع کپی رایت فکر کرده ایم و قرار است از بهمن ماه دفتری تحت عنوان دفتر حمایت از حقوق هنرمندان در خانه موسیقی راه اندازی شود تا با همکاری نمایندگان دفتر موسیقی، نمایندگان هنرمندان و وکلا این موضوع را بطور جدی پیگیری کنیم. اگر این امر محقق شود، اقتصاد موسیقی متحول می شود و شاهد شکوفایی موسیقی خواهیم بود.

*در بخش یادبود درگذشتگان موسیقی ایران که به درگذشت هنرمندان فقید موسیقی ایران از مهر سال ۹۵ تا دی ماه سال ۹۶ اختصاص داشت، از هنرمندان یاد شد.

*پس از پایان محرم و صفر بازار برگزاری کنسرت ها در کشور داغ شد.

*آلبوم علیرضا عصار با عنوان «جز عشق نمی خوانم» 28 آذرماه منتشر شد. جدیدترین آلبوم عصار در ده قطعه به نام‌های: فتوای تاک، نستعلیق حیرانی، نوجوونی، جز عشق نمی‌خواهم، بیداری، معبد ترانه، اصلا به من چه، منتظر بودم، ای یار غلط کردی، بت‌ها و با حضور هنرمندانی چون پویا نیک‌پور، گروه دارکوب، امیر توسلی و خود علیرضا عصار در بخش آهنگسازی تهیه و تولید شده است. ترانه‌های این آلبوم از سروده‌های روزبه بمانی، افشین مقدم، سعید امیراصلانی، حافظ ایمانی و مولانا است و در بخش تنظیم نیز پویا نیک‌پور، سعید زمانی، گروه دارکوب، امیر توسلی و خود عصار حضور و همکاری داشته‌اند.

*جشنواره موسیقی الکتریک در قالب پنج شاخه تک‌نوازی، دونوازی، سه‌نوازی، ساز و آواز و گروه نوازی برگزار شد. در دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، مقوله پژوهش به‌عنوان موضوعی بنیادی موردتوجه قرار گرفته است. داریوش طلایی، رضا پرویززاده، بابک خضرایی و مریم قرسو (دبیر اجرایی) اعضای گروه پژوهش این دوره از جشنواره بودند. در روز اول (شنبه 18 آذرماه) فریده رضایی و سپنتا حامدی‌نژاد و امید انارکی به ارائه مطالب خود با محوریت مهدی‌قلی هدایت پرداختند و در بخش دوم استاد داریوش طلایی سخنرانی داشت. در بخش رقابتی در روز دوم (دوشنبه 20 آذرماه) پویا نکویی درباره مکتب اصفهان و مجید سعیدی و سجاد تذهیبی نیز مطالبی با محوریت تجزیه و تحلیل موسیقی کلاسیک ایرانی (مبتنی بر ردیف دستگاهی) ارائه کرد.

 

 

انتهای پیام/

 

چه اتفاقاتی در موسیقی کشور در آذر 96 افتاد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.