نوروز باستانی، فرصتی طلایی برای دیدار دوباره دوستان و آشنایان و بستن دفتر کدورت ها و فاصله ها است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بعد از ظهربود، آرام آرام همراه با دوستم مینا  در خیابان چهارباغ قدم می زدیم، بازار شلوغ و مردم مشغول خریدهای عید، درمیان هیاهوی جمعیت ناگهان دختری نوجوان جلوی راهمان ایستاد، من که نمی شناختمش، مینا اما چند ثانیه به صورتش خیره شد و با صدایی تعجب وار گفت: "چقدر بزرگ شدی دختر، لحظه اول نشناختمت"، بعد از احوالپرسی و چند دقیقه گفتگو ، با جمله همیشگی سلام برسون، خوشحال شدم ، از یکدیگر خداحافظی کردند.

شاید سالی یک بار همدیگر را ببینیم

چند قدم که از دخترک نوجوان دورتر شدیم از مینا پرسیدم: "کی بود؟ “، جواب داد:"دخترعموم بود، شادی"، گفتم: " پس چرا نشناختیش"، "آخه یک سالی میشه ندیدمش، خیلی تغییر کرده بود"، کنجکاو شدم و باز پرسیدم:" مگه خونشون اصفهان نیست، یا مگه باهم قهر هستین که این همه وقت ندیدیش؟"، مینا جواب داد" نه بابا، قهر چیه، زیاد با هم رفت و اومد نداریم، شاید سالی یک بار موقع عید نوروز یه سر به هم بزنیم ".

جواب مینا مانند پتک برسرم فرود آمد، "شاید سالی یک بار همدیگر را ببینیم"با خود فکر کردم که به راستی مارا چه شده؟

روزگاری با همسایه های چند کوچه آن طرف تر هم آشنا بودیم و خبردار می شدیم از شادی و غم های یکدیگر ، فامیل که دیگر جای خود داشت، مهمان ناخوانده هر لحظه سر می رسید و دلخوشی هایمان تازه می شد،شور تازه ای در خانه می پیچید و همهمه ای از همدلی در میان نقش می بست .

دید و بازدید ها بهانه نمی خواست، یک بعد از ظهر جمعه کافی بود تا همه فامیل خانه مادربزرگ جمع شوند، اینک اما ورق برگشته و همه چیز رنگی دیگر گرفته، رنگِ دوری و تنهایی، رنگ غربت و قهر و فراق! رنگی که نزدیک ترین فامیل را ببینی و نشناسی، انگشت تعجب بر دهان بگیری و بگویی "چقدر بزرگ شدی دختر!"

دید و بازدیدهای سال به سال

دید و بازدید مجازی

دل های تنها و غریبمان را با فضای مجازی الکی خوش می کنیم، صورتمان را با سیلی سرخ نگه می داریم و احدی را به دخمه های سیاه وار و غم ناکمان راه نمی دهیم، از درون می پوسیم و ظاهرمان را با هزار نقش و نگار، رنگ می کنیم، غافل از اینکه تنهایی جانمان را آرام آرام می ستاند و حسرتش بر دلمان خواهد ماند، زمانی به خود می آییم که دیگر دیر شده، آری، این راه که می رویم به ترکستان است!

دقیقا از چند روز قبل تحویل سال شروع می شود ، پیام های مجازیمان را می گویم،" سال نو پیشاپیش مبارک"، " یادت باشه من اولین کسی بودم که سال نو رو بهت تبریک گفتم"، ان شالله امسال سالی باشد به سبزی سبزه هفت سین و سرخی سیب و..." بله از همین جمله های تکراری که هر سال فقط پیشوند و پسوند می گیرد و نمادهایش عوض می شود، عید دیدنی بسیاری از خانواده ها در تعطیلات هم به همین منوال سپری می شود.

 به اعتقاد منصور میرزایی کارشناس فضای مجازی، هرچند ارسال این پیام ها برای دوستان و عزیزانی که از ما دورهستند یا  برخی همکاران و آشنایان ، بسیار پسندیده و محترم است، لیکن قوم و خویش های نزدیک همانند پدربزرگ ها ومادربزرگ ها، عمو، دایی و خاله  چشم انتظار دیدار عزیزانشان هستند نه پیام های جورواجور مجازی!

بیایید برای یک بار هم که شده این موبایل های عزیزتر از جانمان را کنار بگذاریم و دید و بازدیدهای عید را به دور از شبکه های مجازی، اینترنت و وای فای تجربه کنیم، شک نکنید، ضرر نمی کنیم!

دید و بازدیدهای سال به سال

اهميت دید و بازدید در آموزه های دینی

نوروز ، آیینی کهن  که همواره با دید و بازدید عجین بوده است، این سنت باستانی و پسندیده در آموزه های دینی با عنوان صله رحم، بسیار مورد تاکید و سفارش قرار گرفته است تا جایی که به فرموده پيامبر (ص) سبب افزايش عمر می شود و پاداشی برابر با اجر يك‌صد شهيد را به همراه دارد. برای درک بهتر این موضوع، در ادامه برخی از احادیث صله رحم را مرور می کنیم.

صله رحم از نشانه‌هاي اهل ايمان

امير مؤمنان (ع) فرمود: اهل دين نشانه هایی دارند كه بدان شناخته می شوند: راست گفتارى، امانت‌دارى، وفای به عهد، صله رحم، ترحم بر ناتوان، معاشرت كم با زنان، بذل معروف، خوش‏خلقى، خوش برخوردى، پيروى از دانش و آنچه او را بخدا نزديك كند.

صله رحم و آسانی جان‌دادن

امام صادق (ع) فرمود: هر كه دوست دارد، خدا سختی هاى جان‏كندن را بر او آسان كند، بايد صله رحم كند، به پدر و مادرش نيكى كند در اين صورت خدا جان كندن را بر او آسان  کرده و در زندگى دچار پريشانى و فقر نشود.

صله رحم و اجر شهيد

رسول خدا (ص) فرمود: هر كه نزد خويشاوندى رود و با خود و اموالش با او صله رحم كند، خداى عز و جل به او اجر يك‌صد شهيد دهد، هر گامى كه بر مي‌دارد 40 هزار حسنه دارد و 40 هزار گناهش محو مي‌شود و 40 هزار درجه بالا رود و گويا يك‌صد سال خدا را عبادت كرده است

صله رحم و افزايش عمر

«حنان بن سدير» مي‌گويد، ما در حضور امام ششم (ع) بوديم و ميسر (يكي از اصحاب) در ميان ما بود و سخن از صله خويشان شد ،آن حضرت فرمود: اى ميسر، مرگت چند بار فرا رسيد بود و هر بار براى صله رحم تو عقب افتاد، اگر مي‌خواهى عمرت افزايش يابد به دو پير خود احسان كن (يعنى پدر و مادر).

صله رحم و خوش‌خلقی

امام ششم (ع) فرمود: صله رحم همان خوش‏خلقى، بخشش و خوش‌دلى است، و روزى را افزايش می دهد و مرگ را عقب می اندازد.

تصمیم های زندگی ساز و مشورت ریش سفیدان

بدون شک مشورت، راه گشای بسیاری از گره های کوچک و بزرگ زندگی افراد است، چه بسا تصمیم هایی که بدون راهنمایی و مشورت دیگران گرفته و در نهایت با شکست مواجه شده است، دور هم جمع شدنم فامیل و آشنایان بهترین فرصت برای همفکری، اندیشیدن و راه گشای بسیاری از مسائل ریز و درشتی است که کام زندگی  را به کام خیلی ها تلخ و گزنده کرده است.

صالحی روانشناس و مشاورخانواده، صله رحم را پله ای برای کسب موفقیت های بزرگ در زندگی افراد می داند: کسانی که ارتباط خود را با فامیل و دوستان خود گسترش می دهند، فکرهای نو و ایده های جدیدِ بیشتر به سراغشان می آید، در امور مهم زندگی خود تصمیم های درست تری می گیرند چرا که از مشاوره بزرگان فامیل و دوستان خود بهرمند می شوند و همین تصمیم ها گاهی به بزرگترین رویدادهای زندگی یک فرد تبدیل می شود.

صالحی می گوید: تجربه ثابت کرده افرادی که در طول سال بیشتر به دیدن دوستان خود می روند و به روابط فامیلی اهمیت بیشتری می دهند، روحیه شادتری دارند، کمتر منزوی و افسرده می شوند و روابط اجتماعیشان بسیار قویتر از سایر افراد است.

دید و بازدیدهای سال به سال

به گفته وی یکی از معضلات جامعه امروز تنهایی وطلاق های توافقی است: بسیاری از افراد تمایلی به ارتباط با دیگران، حتی با نزدیک ترین خویشاوندان خود ندارند، برادرهایی که سال هاست با یکدیگر قهر هستند و پدرها و مادرهایی که سال ها دور از فرزندانشان در سرای سالمندان بسر می برند، یکنواختی زندگی زوج های جوان و بی بهرگی آنها از مشورت بزرگان فامیل، باعث می شود در کوچکترین اختلاف های زندگی بدون اطلاع والدین و کمک خواستن از دیگران اقدام به طلاق های توافقی نمایند.

بیایید رویه های غلط را کنار بگذاریم

دیدو بازدید، سنت زیبای نوروز و از آموزه های مهم دین اسلام است، که امروزه کمرنگ تر شده و در برخی خانواده ها فقط سالی یک بار انجام می شود.

هنوز دیر نشده، قدر لحظات ناب باهم بودن را بدانیم، امسال را متفاوت تر از سال های خسته کننده و تکراری قبل شروع کنیم، لذت نوشیدن یک لیوان چای در کنار صورت مهربان مادربزرگ، فرصتی زیبا و تکرار نشدنی است که خیلی ها از داشتنش محروم شده اند.

 چه می شود اگر موقع تحویل سال در خانه بزرگترهای فامیل جمع شویم و  کدورت ها را  همراه با سالی که تمام می شود ، به پایان برسانیم، چقدر خوب است اگر امسال وفاداریهایمان فزونی یابد، این رویه زیبا را ادامه دهیم، صله رحم را فقط منحصر به عید نوروز نکنیم،  هر روز می تواند برایمان عید باشد اگر هر روز به یاد هم باشیم، نگذاریم دید و بازدیدهایمان سال به سال شود.

 

گزارش از سولماز محمدی

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: نوروز ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.