وقتی ترس و زیبایی در عمق ۲۰۰ متری زمین تلفیق می‌شوند

دره‌ای به ظاهر ترسناک، اما زیبا در عمق ۲۰۰ متری وجود دارد که طبیعتی بکر و دیدنی را در دل خود پنهان نموده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دره اشكفت زرده یا کول خرسان يكی از جاذبه های طبيعی و مناطق بكر و زيبای خدادادی است كه در 32 كيلومتری شمال سد دزفول قرار گرفته است.

وقتی ترس و زیبایی در عمق 200 متری زمین تلفیق می شوند

دره اشکفت زرده یا کول خرسان بیش از ۲۰۰ متر عمق دارد و دیواره های آن با گیاهان سیاووشان و آبشارها و آبچكان های بسیار زیبایی پوشیده شده اس که مسیر ورودی آن پوشیده از درختان کنار (سدر) و نخل است و انبوه نیزارها و درختان انگور و انجیر وحشی دره.

ترسناکی دره آن زمان خود نمایی می کند که هرچه جلوتر بروید دیوارها بلندتر می شوند و آسمان کمتر پیداست و این ممکن است حالتی ترسناک به دره بدهد و همین امر سبب ملقب شدن این دره به " دره ارواح " شده است.

وقتی ترس و زیبایی در عمق 200 متری زمین تلفیق می شوند

در طول مسیر گاهی تنگه آنقدر باریک می شود که فقط امکان عبور یک نفر را دارد و گاهی آنقدر عریض که می توانید آسمان وسیعی را بالای سر خود ببنید.

در بخش دیگری از مسیر دیواره های دو طرف در بالای سرتان به هم می رسند و فقط روزنه باریکی دیده می شود.

بینه سادات صدر، کارشناس میراث فرهنگی استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  آن چه که در دره کول خرسون جالب است این است که که کول خرسان بر خلاف طبیعت، در زمستان نسبتاً گرم و در تابستان بسیار خنک است. در حدی که دما به کمتر از 20 درجه می رسد و این یعنی اختلاف دمای 30 درجه ای با شهر دزفول.

در دل کول خرسان ، نهری دایمی در بستر شنی و ماسه ای جاری است كه از چشمه های درون دره سرچشمه می گیرد.

وقتی ترس و زیبایی در عمق 200 متری زمین تلفیق می شوند

وی افزود: يكی از ديدنی های دره كول خرسان غاری قوسی شكل شبیه يک تونل وجود دارد كه در انتهای آن آبگيری به طول 5 متر و عرض 3 متر است كه به رودخانه دز مشرف می شود، عاشقان طبيعت پس از استراحت درهوای دل انگيز غار از آب اين حوضچه طبيعی كه در اصطلاح محلی به گهر معروف است برای شنا استفاده می كنند.

وقتی ترس و زیبایی در عمق 200 متری زمین تلفیق می شوند

همچنین حجت الله آریایی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: برای رسیدن به دره کول خرسان باید از مسیر روستای بیشه بزان در منطقه شهیون راهی شد و از روستای پاقلعه در منطقه شهیون گذشت و به کول خرسان رسید.

وی افزود: البته این مستلزم یک ساعت و نیم پیاده روی است که از هر کسی بر نمی آید و به همین دلیل، فقط آن هایی که عاشق طبیعت باشند پایشان به کول خرسان می رسد. شاید به همین دلیل هم باشد که کول خرسان هنوز از آسیب های گردشگران بی ملاحظه در امان مانده است.

وقتی ترس و زیبایی در عمق 200 متری زمین تلفیق می شوند

آریایی ادامه داد: سالیانه بیش از 600 تا 700 هزار گردشگر از این منطقه بازدید می کنند اما با توجه به واقعه تلخی که به دلیل عدم هماهنگی با میراث در این منطقه رخ داد که باعث شد سختگیری های بیشتری نسبت به برگزاری تور در این منطقه اعمال گردد که در این راستا 2 نیرو به عنوان پلیس گردشگر آموزش داده شد تا بر برپایی تورها و محل گردش آن ها نظارت داشته باشند.

وقتی ترس و زیبایی در عمق 200 متری زمین تلفیق می شوند

وی تصریح کرد: همچنین با همکاری نیروی انتظامی اشخاصی که بخواهند در فضای شهر یا در فضای مجازی اقدام به برگزاری تورهای غیر مجاز نمایند شناسایی و طبق قانون با آن ها برخورد صورت می گیرد.

اگر هیجان در دل طبیعت را دوست دارید فرصت رفتن به این دره زیبا را از دست ندهید.

انتهای پیام/و

جاذبه ای طبیعی  دزفول  ۲۰۰ متر زیر زمین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.