سوغات استان فارس/ بهترین سوغات استان فارس چیست؟

سوغات استان فارس را با مطالعه این خبر بشناسید و امسال سفری بی نظیر به دیار شعر و ادب فارسی را تجربه کنید. بهترین صنایع دستی و سوغات استان فارس را برای دوستان خود انتخاب کنید.

سوغات استان فارس/ بهترین سوغات استان فارس چیست؟به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ شیراز به عنوان یکی از شهرهای ادبی ایران با دارا بودن جاذبه های تاریخی ، فرهنگی و طبیعی منحصر به فردش  همه ساله پذیرای مسافران و توریست ها ی زیادی از سراسر ایران وجهان  است. با آغاز سال نو نیز ارقام این مهمانان به این شهر افزایش پیدا می کند.  سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد بهترین زمان سفر به دیار حافظ و سعدی است. "سوغات شیراز" مانند مسقطی، بهارنارنج و عرقیات به قدری خالص و با کیفیت تهیه می شوند که نظیرش در جایی پیدا نمی شود.

موقعیت استان فارس

استان فارس یکی از استان های جنوبی کشور ایران محسوب می شود . این استان بعد از اصفهان به عنوان چهارمین استان پرجمعیت و پهناور کشور به شمار می رود. فارس با دارا بودن ۱۰۰ نقطه شهری و ۲۰۰ روستا  یکی از مراکز گردشگری ایران است. سوغات استان فارس نیز مانند سوغات لرستان ، سوغات گلستان، سوغات البرز و... در برگیرنده خوراکی های خوشمزه و متنوع و هم چنین صنایع دستی و شاهکار هنرمندان  است. آب و هوای خوش و خاک مناسب  نیز موجب شده است تا باغ های زیادی در شهرستان شیراز وجود داشته باشد. همین  باغ ها نیز  باعث  تولید عرقیات خاص و ناب شده است.

بهترین سوغات استان فارس چیست؟

نام شیراز  که به زبان می آید ، ناخودآگاه همه یاد بهارنارنج می افتند . سوغاتی معروف که  آوازه استان فارس است. اما سوغات استان  فارس فقط در یک مورد خلاصه نمی شود و صنایع دستی و مواد خوراکی دیگر را نیز می توان برای این استان نام برد. از سوغاتی های دیگر استان فارس  به خصوص شیراز  آبلیمو و آبغوره است. فالوده شیرازی  نیز زبانزد خاص و عام است و  طعم فوق العاده ای دارد. از صنایع دستی معروف فارس نیز می توان   به خاتم کاری، گلیم، گبه، قالی و قالیچه، نقره کاری، منبت کاری ، سفال سازی و...  اشاره نمود.

ناب ترین و خاص ترین سوغاتی های فارس

اما اگر می خواهید ناب ترین و خاص ترین سوغاتی ها را بخرید، بهتر است سری به بازار عرقیات و عطاری های فارس بزنید. عرق های شاتره، بهار نارنج، نسترن، بیدمشک، تارونه، نعنا، چهل گیاه، اترج، کاسنی، شربت به لیمو، نارنج ، گل گاوزبان، کیالک  از جمله معروف ترین و پر خاصیت ترین عرقیات شیراز هستند.

گلاب میمند محبوب ترین گلاب ایران

سوغات استان فارس/ بهترین سوغات استان فارس چیست؟

 

هم چنین گلاب میمند از محبوب ترین گلاب های ایران و  سوغاتی های ناب استان فارس است. در مورد گلاب فارس نقل و قول های فراوانی وجود دارد . به گونه ای که اصطخری در کتاب مسالک و ممالک نوشته است:

"گلاب فارس از جور خیزد و به دیار حجاز و یمن و شام و مصر ومغرب و خراسان ببرند و آب طلع آن جا چکانند و هیچ جای دگر ندانند، زعفران و آب بید بهتر از آن که به دیگر جای باشد"

 ابوریحان بیرونی در کتاب صدینه نوشته است:

"گلی را که از وی گلاب گیرند، اهل فارس  به آن آزاد گل گویند. سرزمین فارس  در سراسر  دوران  غزنویان، به گرفتن گلاب از گل شهرت داشت. اگر چه در گذشته گلاب یزد، اصفهان ، بصره ، اسم و رسمی داشتند ولی  سرزمین فارس مهم ترین  مرکز تولید گلاب و عطرهای گوناگون بوده است."

سایر سوغات استان فارس

  • کلوچه و مسقطی شیراز
  • ترشی کازرون
  • خرمای جهرم
  • پرتقال داراب
  • حلوای بادام نی ریز
  • نان کماج نی ریز
  • حلوای ارده
  • حلوای مسقطی لار
  • نان کنجدی
  • نان شیرین فسا
  • گیوه آباد

مسقطی سوغات معروف شیراز

سوغات استان فارس/ بهترین سوغات استان فارس چیست؟

 

مسقطی به نوعی حلوا گفته می شود. در پخت این حلوا از نشاسته به همراه مغز پسته استفاده می شود. انواع مختلفی مسقطی شامل گل محمدی، زعفرانی، زرشکی، پسته ای و... می شود.

حلوای کاسه ای سوغات استان فارس

مواد لازم برای تهیه این حلوای خوشمزه  آرد برنج،  آب، شکر، گلاب، روغن، زعفران، گلاب  است. علت نام گذاری این حلوا سرو کردن  آن در کاسه است.

عرقیات گیاهی استان فارس

سوغات استان فارس/ بهترین سوغات استان فارس چیست؟

 

برای پیدا کردن عرقیات  اصل و ناب مانند  گلاب، بید مشک، عرق نسترن، عرقیات دو آتشه بهتر است به شهر میمند بروید. اما چنان چه این امکان وجود نداشته باشد می توانید با مراجعه به مغازه های بازار وکیل عرقیات  میمندی را تهیه کنید.

عرق بهار نارنج

عطر بهارنارنج از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت از گوشه گوشه شیراز به مشام می رسد. در این زمان ها  باغداران شروع به  چیدن شکوفه های بهارنارنج می کنند و سپس عرق آن را می گیرند. هم چنین می توان خشک شده این شکوفه ها را در بازار و عطاری ها نیز تهیه کرد.

 عرق بید مشک

درختچه بید مشک  در روزهای پایانی اسفند و اوایل فروردین  گل می دهد. عرق بید مشک  نیز ۷۲ ساعت بعد از چیده شدن گل ها باید  گرفته شود. هم چنین برای تهیه عرقی خالص و با کیفیت بایستی پیش از باز شدن شکوفه ها  آن ها را چید.

لیمو شیرازی

لیموهای شیراز نیز از معرف ترین لیموهای ایران هستند که برای تهیه آب لیمو به کار گرفته می شوند. آب لیمو های استان فارس و به ویژه شیراز از خالص ترین و باکیفیت ترین آب لیمو ها هستند.

صنایع دستی استان فارس

 هنرمندان شهرهای مختلف فارس اقدام به ساخت  صنایع دستی های جذاب و هنری می کنند.  در زیر به برخی از آنان اشاره می کنیم.

گبه

سوغات استان فارس/ بهترین سوغات استان فارس چیست؟

 

 

فراشبند و نورآباد مرکز اصلی ساخت گبه در فارس به شمار می روند. گبه به قالیچه ای با پرزهای بلند با طرح و نقوش چشم گیر گفته می شود. گبه استان فارس از معروف ترین گبه های ایران به شمار رفته و سوغات معروف این استان است. گبه به قالیچه خرسک نیز نامیده می شود. تمامی نقوش به صورت ذهنی توسط بانوان عشایر فارس بر روی گبه، قالی و گلیم ها بافته می شود.

گیوه بافی در استان فارس

سوغات استان فارس/ بهترین سوغات استان فارس چیست؟

 

بافت گیوه از فعالیت هایی به شمار می رود که در بیشتر شهر ها و روستاهای استان فارس رونق دارد. گیوه های فارس بسیار محبوب و زبان زد بوده و در رنگ ها و طرح های مختلفی بافته می شود.

صنایع دستی به جز صنایع بافتی در فارس

خاتم کاری، صنایع چوب ، منبت کاری و معرق کاری و سفال گری  نیز از جمله هنرهای رایج در فارس است. رنگرزی خامه و ابریشم نیز که با مواد طبیعی انجام می شود در شهر شیراز بسیار رایج است.

امیدواریم با سفر به استان فارس بهترین لحظات تعطیلات خود را سپری کنید و در کنار آن سوغاتی با ارزش و ماندگار را برای دوستانتان و عزیزانتان خریداری کنید.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۱ دی ۱۴۰۰
اصلا شیراز لیمو نداره ،لیمو درجه یک رو فقط در جهرم میتونی پیدا کنی،اطلاعات غلط ندید.
Iran (Islamic Republic of)
رقیه
۱۶:۱۴ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
عالی .متشکرم ....