دانستنی‌های علمی؛

تفریحی سالم با کوهنوردی/ خوراکی‌هایی برای افزایش سلامتی کبد/ کمبود این ویتامین را جدی بگیرید/ شرایط لازم برای نگهداری ماهی قرمز

کوهنوردی یک ورزش فوق العاده برای کاهش وزن است؛ زیرا میزان کالری مصرف شده در هنگام کوهنوردی سه برابر زمان‌های عادی می باشد. 

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

کوهنوری، ورزشی مفید برای ایام عید 

با نزدیک شدن به ایام نوروز بسیاری از افراد مشغول برنامه ریزی برای تعطیلات سال جدید هستند بهتر است بدانید که با ورزش کوهنوردی علاوه بر داشتن یک تفریح جذاب؛ به سلامتی خود هم کمک زیادی می‌کنید.

کوهنوردی را می‌توان ورزش فوق العاده برای سلامتی بدن دانست؛ این ورزش می‌تواند به گردش خون بهتر در افراد کمک زیادی کند، در زمان کوهنوردی مویرگ‌های بدن تا ۹۵ درصد فعال می‌شوند در حالی که به طور معمول تنها از ۱۵ درصد از ظرفیت خود در طول روز استفاده می‌کنند، افزایش فعالیت مویرگ‌ها به بهبود سیستم گردش خون منجر می‌شود، همچنین کوهنوردی به بهبود سوخت و ساز مواد غذایی در خون کمک زیادی می‌کند؛ سوخت و ساز بهتر در خون از بسیاری از بیماری‌ها نظیر  قند خون جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، کوهنوردی یک ورزش فوق العاده برای کاهش وزن است،  زیرا میزان کالری مصرف شده در هنگام کوهنوردی سه برابر زمان‌های عادی بوده و طبیعی است که بدن انسان برای تامین این کالری، چربی‌های ذخیره شده را می‌سوزاند.

تفریحی سالم با کوهنوری/  خوراکی‌هایی برای افزایش سلامتی کبد/ کمبود این ویتامین را جدی بگیرید/ شرایط لازم برای نگهداری ماهی قرمز

سلامت کبد با مصرف سبزیجات خام 

اگر به سیروز کبدی یا کبد چرب مبتلا هستید بهتر است بدانید که از طریق چند روش ساده می‌توانید برای پاکسازی کبد خود اقدام کنید.

کبد انسان مانند یک فیلتر سموم زیادی مانند آمونیاک را از بدن انسان خارج می‌کند، علاوه بر این کبد جایی برای ذخیره برخی عناصر و مواد معدنی ضروری بدن مانند آهن و ویتامین ‌A است،  به همین دلیل کبد مستعد برخی مشکلات شایع مانند کبد چرب یا سیروز کبدی است.

مهمترین راه کاهش مشکلات کبدی حذف غذا‌های سمی و غذا‌های چرب و  مصرف بیشتر سبزیجات خام و مواد غذایی غنی از پتاسیم است، موز، لوبیا و  سیب زمینی از جمله مواد خوراکی‌های غنی از پتاسیم هستند. 

تفریحی سالم با کوهنوری/  خوراکی‌هایی برای افزایش سلامتی کبد/ کمبود این ویتامین را جدی بگیرید/ شرایط لازم برای نگهداری ماهی قرمز

هندوانه را با عسل بخورید 

گرچه هندوانه یک میوه تابستانی است، ممکن است در دید و بازدید‌های نوروزی این میوه آبدار را هم ببینید.

بهتر است بدانید که هندوانه طبعی سرد و‌ تر دارد، بنابراین افرادی که مزاج سرد دارند یا افراد سالمند بهتر است پس از مصرف هندوانه از خوراکی‌های گرم مانند خرما یا عسل استفاده کنند،  هندوانه به کاهش غلظت خون کمک زیادی کرده  و  مدرر (ادرار آور)  است،  علاوه بر این مصرف هندوانه می‌تواند موجب دفع سنگ کلیه می‌شود. 

تفریحی سالم با کوهنوری/  خوراکی‌هایی برای افزایش سلامتی کبد/ کمبود این ویتامین را جدی بگیرید/ شرایط لازم برای نگهداری ماهی قرمز

افزایش خطر ابتلا به سرطان با کمبود ویتامین D

بسیاری از افراد با کمبود ویتامین D مواجه هستند،  این در حالی است که کمبود این ویتامین نشانه محسوسی ندارد که فرد از این مشکل آگاه شود. 

از طرف دیگر متأسفانه جذب ویتامینD از  مواد غذایی چندان راحت نیست؛  به همین دلیل برای افزایش ویتامین دی در افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه هستند مکمل های ویتامین دی و  قرص‌های کلسیم ویتامین دی تجویز می‌شود، به خاطر داشته باشید که کمبود ویتامین دی تا مدت‌ها هیچ نشانه‌ای ندارد، اما تاثیرات  ناگهانی در سلامت فرد گذاشته و وی را مستعد ابتلا به بیماریهای مختلفی می کند. 

به عنوان مثال محققان معتقدند کاهش ویتامین D خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان بیشتر می کند و تهدیدی  برای سلامتی استخوان‌هاست، همچنین مبتلایان به سرطان در صورت کمبود ویتامین D از شانس کمتری برای زنده ماندن برخوردارند.

به ماهی قرمز دست نزنید 

تنگ ماهی قرمز یکی از جذابیت های سفره هفت سین است، بهتر است بدانید که به طور کلی آبزیان به نسبت دیگر جانوران برای سلامتی انسان کم خطر تر هستند،  در حقیقت میان آبزیان و انسان بیماری های مشترک کمتری به نسبت سایر حیوانات وجود دارد، با این وجود بهتر است به ماهی قرمز عید دست نزنید، محققان معتقدند دست زدن به ماهی قرمز موجب انتقال آلودگی های قارچی به انسان می‌شود.  

بهتر است بدانید که مناسب ترین دما برای نگهداری ماهی قرمز دمای ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است، همچنین لازم است دهانه تنگ ماهی به اندازه کافی گشاد باشد، چراکه ماهی‌های قرمز نسبت به دریافت اکسیژن بسیار حساس هستند.

تفریحی سالم با کوهنوری/  خوراکی‌هایی برای افزایش سلامتی کبد/ کمبود این ویتامین را جدی بگیرید/ شرایط لازم برای نگهداری ماهی قرمز

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار