هلال احمر در اردیبهشت 96؛

تجهیز 7 شهر کشور به پایگاه هوایی و امدادی/ ثبت اطلاعات هویتی و پزشکی زائران در مچ‌بندهای هوشمند مخصوص حج

مهمترین اخبار جمعیت هلال احمر در اردیبهشت ماه سال 96 را در این بسته خبری بخوانید.

بسته هلال احمر برای دوم فروردین//تجهیز 7 شهر کشور به پایگاه هوایی و امدادی/وقوع سیل در 6 استان کشور/از امکانات سازمان امداد و نجات ایران شگفت‌زده شدم/به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویدادهای اردیبهشت ماه سال 96 جمعیت هلال احمر را در این بسته خبری مشاهده کنید.

تجهیز 7 شهر کشور به پایگاه هوایی و امدادی

مرتضی سلیمی رئیس امداد و نجات کشور در 16 اردیبهشت در خصوص گرامیداشت هفته هلال احمر و برنامه های اجرایی در طول این هفته اظهار کرد: بدون شک هفته هلال احمر هر ساله از 13 اردیبهشت ماه آغاز و تا 19 اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد. شعار این هفته مبتنی بر چند اصل مهم توانبخشی حلقه مکمل زنجیره سلامت، تولید، اشتغال، بالندگی و استقلال، جوانان و جویندگان صلح، داوطلبان خادمان مهرورزی و سفیران صلح و امدادگران فرشتگان صلح و دوستی است.

وی در ادامه افزود: در این هفته پروژه های مهمی افتتاح و به بهره برداری می رسد که می توان به افتتاح 2 پایگاه هوایی در شهر های تبریز و خرم آباد اشاره کرد، با افتتاح این پروژه ها که با حضور مسئولان ستادی و استانی برگزار می شود، 2 استان کشور به پایگاه هوایی مجهز می‌شوند. البته در آینده نیز سعی می شود در دیگر استان ها پایگاه هوایی احداث شود.

رئیس امداد و نجات با اشاره به اینکه در این هفته 5 استان کشور به پایگاه امدادی مجهز می شوند، گفت: در این راستا می توان به استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، لرستان، چهار محال و بختیاری و کردستان اشاره کرد.

برخورد تریلی با سواری پراید در کرمانشاه

شاهین فتحی معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در یکم اردیبهشت ماه سال 96 از برخورد شدید یک تریلی با سواری پراید و کشته شدن 5 نفر در کرمانشاه خبر داد.

وی اظهار کرد: در ساعت 11:20 امروز یک دستگاه تریلی در کرمانشاه- مرکز استان (محور روانسر به کرمانشاه-روستای ریکا) با سواری پراید به شدت برخورد کرد.

فتحی تصریح کرد: در این حادثه، 5 کشته، یک آسیب دیده و 6 حادثه دیده گزارش شده است.

افزایش شمار کشته شدگان سیل شمال غرب کشور به 42 تن

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در یکم اردیبهشت ماه  از افزایش شمار کشته شدگان سیل شمال غرب کشور به 42 تن خبر داد.

سلیمی عنوان کرد: همچنان 9 استان آذربایجان شرقی، غربی، کردستان، کرمانشاه، قزوین، زنجان، لرستان، گیلان و مازندران متأثر از سیل هستند که تاکنون به 124 شهر و روستا و 18 هزار و 500 نفر امدادرسانی انجام شد.

وی با بیان اینکه به 5 هزار و 700 نفر اسکان اضطراری داده شد، افزود: تاکنون از 334 واحد مسکونی تخلیه آب صورت گرفته است.

سلیمی ادامه داد: هزار و 280 دستگاه چادر، 5 هزار و 250 تخته پتو، 2 هزار و 300 تخته موکت،3 هزار ست شستشو، 560 شعله والور و فانوس، 79 هزار و 600 قوطی کنسرو، 10 هزار و 750 قرص نان، 8 هزار و 355 بطری آب معدنی، 640 کیلو گرم خرما، 31 هزار و 500 کیلوگیرم برنج، 11 هزار و 500 کیلوگرم حبوبات به همراه 160 تیم امدادرسانی، اقلام در میان سیل زدگان توزیع شد.

از امکانات سازمان امداد و نجات ایران شگفت‌زده شدم

میهمانان خارجی حاضر در بازدید صبح چهارم اردیبهشت ماه  از از امکانات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان بازدید و از تجهیزات و امکانات آن ابراز رضایت‌مندی کردند.

مسئولان سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان به همراه تنی چند از میهمانان خارجی پس از برگزاری نشست تخصصی این سازمان که به تشریح فعالیت‌های امداد و نجات پرداخته بود از امکانات امدادی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر بازدید کردند.

در این بازدید مسئولان و مهمانان خارجی از مانیتورینگ مرکز عملیات کنترل نجات جمعیت هلال احمر بازدید و از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن ابراز رضایت کردند. در ادامه بازدید از واحد لوژستیک امداد و نجات در دستور کار قرار گرفت.

در ادامه ژان نورتون مدیر تیم‌های اورژانس و عملیات اورژانس دفتر بهداشت جهانی ژنو در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: باید بگویم نشست خوبی برگزار شد و ما به اهداف و راهکارهای مناسب رسیدیم.

تمام شهرستان‌های کشور به سیستم واکنش سریع تجهیز می‌شوند

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات کشور در نشست خبری سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر که دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد، اظهار کرد: این نشست به منظور ظرفیت‌سازی و آمادگی در برابر بحران‌ها، حوادث و بلایای طبیعی برگزار شده و سعی می‌شود در این نشست فعالیت‌های این نهاد تشریح و در آینده برای مقابله با بلایای طبیعی احتمالی آماده و محیا شویم.

وی در ادامه افزود: سازمان امداد و نجات اکنون متولی امور امداد و نجات در کشور محسوب می‌شود و نسبت به تمامی کشورها از لحاظ حاکمیتی که در دوره‌های امداد و نجات دارند در رده‌ بالاتری قرار گرفته است و رویکرد پروژه امداد و نجات تاب‌آوری جامعه در مواجهه با بحران و پاسخگویی به حوادث است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: در راستای واکنش سریع به حوادث و بلایای طبیعی و کاهش تلفات تمامی شهرستان‌های کشور به سیستم سریع مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی مجهز می‌شوند.

سلیمی در ادامه افزود: نیازمند تقویت سیستم واکنش سریع هستیم که این سیستم در تهران و همه مراکز استان‌ها با نیرویی بالغ بر 44 هزار نفر راه‌اندازی شده و تا پایان سال در نظر داریم در همه شهرستان‌ها و شعبات آن تیم‌های واکنش سریع با حضور 10 نفر در هر شهرستان راه‌اندازی شود.

وقوع سیل در 6 استان کشور

شاهین فتحی معاون عملیات سازمان هلال احمر، دهم اردیبهشت ماه، در رابطه با امدادرسانی به سیل زدگان در بارندگی‌های اخیر، اظهار داشت: در پی بارندگی‌های چند روز گذشته در 6 استان شامل آذربایجان شرقی، اصفهان، چهار محال و بختیاری، زنجان، قزوین و همدان و 9 شهرستان از جمله مراغه، کوهپایه، کوهرنگ، ماه نشان، تاکستان، قزوین، تویسرکان و خدابنده سیل جاری شد.

وی افزود: در عملیات امدادرسانی 220 امدادگر فعالیت داشتند و به 78 تن خدمات اسکان اضطراری ارایه شد و 44 تن به مراکز درمانی منتقل شدند و از 19 واحد مسکونی آب تخلیه شد.

معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر بیان کرد: در طی امدادرسانی 19 دستگاه چادر و مواد غذایی بین سیل زدگان توزیع شد و جان 3 تن که در مسیر سیلاب گرفتار شده بودند، نجات داده شد.

خرید واکسن برای حجاج در حال انجام است

سید امیرمحسن ضیائی رئیس جمعیت هلال احمر، در سیزدهم اردیبهشت ماه  اظهار کرد: با توجه به مقدمات صورت گرفته، انجام تمتع در سال جاری حتمی است و هلال احمر نیز با هماهنگی وزارت حج سعودی و با اعزام هیئت‌هایی نسبت به انجام کارهای اولیه اقدام کرده است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب کادر پزشکی تمتع ۹۶ در زمان مناسب انجام می شود، افزود: معاینات لازم به منظور ارزیابی سلامت زائران قطعا مورد توجه است.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: اگرچه طبق قوانین بین الملل مدیریت تجمع های انبوه با کشور برگزار کننده است، اما دیگر کشورها نسبت به آموزش‌های مربوطه اهتمام ورزند.

ضیائی با اشاره به وقوع حادثه تلخ منا در تمتع ۹۴ گفت: طبق قوانین بین‌الملل مدیریت تجمع‌های انبوه با کشور برگزار کننده است، اما دیگر کشورها نیز باید نسبت به آموزش زائران خود جدیت ببشتری داشته باشند.

زلزله 5.3 ریشتری خراسان رضوی را لرزاند

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات در سیزدهم اردیبهشت ماه گفت: زلزله 5.3 ریشتری بامداد امروز خرسان رضوی خسارات جانی و مالی به همراه نداشته است و 18 تیم ارزیاب و پشتیبان در حال بررسی مناطق تحت تاثیر لزله هستند.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات با اعلام خبر وقوع زلزله 5.3 ریشتری در استان خرسان رضوی اظهار داشت: این زلزله در عمق 7 کیلومتری زمین که ساعت 01:42 بامداد منطقه سفید سنگ؛ بخش قلندرآباد شهرستان فریمان خراسان رضوی را تحت‌تاثیر قرار داده است.

وی افزود: این زمین لرزه تا ساعت 7 صبح، 25 پس‌لرزه داشته و تاکنون 18 تیم ارزیاب و پشتیبان در مناطق متاثر از زلزله در حال بررسی حادثه هستند.

بررسی قانون مدیریت بحران در مجلس

سیدامیرمحسن ضیائی رئیس جمعیت هلال احمر در همایش امداد و نجات؛ مدیریت و مسئولیت از منظر فقه و حقوق ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و گرامی داشت یاد و خاطره "شهید مطهری" و "روز معلم" که روز سیزدهم اردیبهشت ماه سال 96 اظهار کرد: در این همایش فرصتی فراهم می شود تا بتوان کار مشترک علمی که در صحنه عمل مورد نیاز هلال احمر است؛ انجام شود چرا که هلال احمر به عنوان سازمانی عملیاتی باید مشکلات خود را با اتکا به دانشگاه ها حل کند و این همکاری به نوعی برای دو طرف برد خواهد بود.

وی افزود: دانشگاه به عنوان نهاد توسعه و دانش باید در صحنه جامعه نقش علمی خود را ایفا کند تا به گفته پیامبر اکرم(ص) علم نافع محقق شود؛ علمی که کاربردی، پایا و در خدمت مردم است و می تواند نجات جان انسان ها و پیشرفت زندگی ابنا بشر را به دنبال داشته باشد.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: قانون مدیریت بحران هم اکنون در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است و در این زمینه نیازمند برنامه ملی مدیریت بحران هستیم تا بتوانیم بر مبنای الزامات و استاندارهای لازم، قوانین مورد نیاز را تدوین کنیم.

تشکیل مجمع خیرین و راه اندازی شبکه کمک به نیازمندان در سازمان داوطلبان

رضا اندام سرپرست داوطلبان جمعیت هلال احمر، بیست و دوم اردیبهشت ماه درباره رویکرد سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اظهار کرد: سازمان داوطلبان با هدف کمک به سازمان های مردم نهاد در راستای کمک به نیازمندان به وجود آمده است و مسئولان جمعیت هلال احمر کشور پایه فعالیت این نهاد را از اوایل سال 96 بنیان گذاری کرده اند و با توجه به مصوبه برنامه 5 ساله احکامی را جهت اجرا به سازمان داوطلبان واگذار کرده اند که طبق تکلیف باید انجام پذیرد.

وی در ادامه افزود: باید گفت رویکردهای این سازمان در برنامه 5 ساله دوم را می توان به 2 بخش مهم تقسیم کرد که به عرصه خیرین می‌توان اشاره کرد که در راستای جلب مشارکت خیرین تلاش می کند.

سرپرست سازمان داوطلبان تصریح کرد: به زودی قرار است مجمع خیرین با هدف ساماندهی خیرین راه اندازی شود و به دنبال تنظیم اساسنامه آن هستیم که به زودی این اتفاق مهم رخ می دهد.

ثبت اطلاعات هویتی و پزشکی زائران در مچ‌بندهای هوشمند مخصوص حج

طاهر درودی مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، سی و یکم اردیبهشت ماه، با اشاره به مچ‌بندهای هوشمندی که بنا است امسال به حاجیان داده شود، اظهار کرد: طبق تفاهمی که میان سازمان حج و زیارت ایران و وزارت حج سعودی‌ها انجام شده، قرار است تهیه، تامین و توزیع این مچ‌بندهای هوشمند به عهده سازمان حج و زیارت باشد.

مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر افزود: با توجه به حوادث رخ داده در دوره‌های پیشین برنامه حج، این پیشنهاد سعودی‌ها به همه کشورهای اسلامی بوده تا این مچ‌بندها را به صورت الکترونیکی طراحی کنند تا قابلیت خاصی برای رهگیری زائر، ثبت اطلاعات و شناسایی هر فرد را در مواقع بحران، حادثه و یا حتی در شرایط عادی که گم شدن زائر است داشته باشد.

وی با اعلام اینکه امسال ایران هم اقدام به طراحی این مچ‌بندها کرده است، گفت: خیلی از کشورها اقدام به طراحی این مچ‌بندها در سال‌های اخیر کرده‌اند، اما با توجه به اینکه ما سال گذشته در حج نبودیم، امسال طراحی این مچ‌بندها توسط سازمان حج و زیارت در حال انجام است و در حقیقت ذهنیت اینکه سعودی‌ها دستبند خاصی را برای رهگیری به همه زائران خواهند داد اصلا مطرح نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار