در نشست خبری طرح نوروزی آرامش بهاری مطرح شد؛

تشریح برنامه‌های نوروزی سازمان اوقاف در ۲۷۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه کشور

در نشست خبری طرح نوروزی آرامش بهاری، حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی برنامه های نوروزی سازمان اوقاف را تشریح کرد.

شرفخانیبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امامزادگان و بقاع متبرکه در ایام نوروز، از جمله قطب‌های معنوی هستند که محل اسکان مسافران نوروزی و فضایی برای ترویج و تبلیغ شعائر اسلامی است. به همین منظور نشست خبری طرح نوروزی آرامش بهاری، صبح امروز مورخ بیست و هفتم اسفند ماه، با حضور حجت الاسلام والمسلمین شرفخانی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی، در ابتدای این نشست گفت: یکی از سنت های حسنه مردم در تعطیلات نوروز، سفر رفتن است. سفر کردن مردم یک ظرفیت بزرگ برای سازمان اوقاف است و ضرورت دارد این سازمان، برنامه ریزی دقیقی را جهت خدمت‌رسانی انجام دهد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف، با بیان اینکه تا قبل از سال ۸۸ خدمت رسانی در ایام نوروز و امامزادگان و بقاع متبرکه و حتی سازمان اوقاف مراکز استان‌ها تعطیل بود؛ گفت: شروع بهار طبیعت و همچنین مسافرت های نوروزی نیازمند فضای آرامش بخشی است. ما موظف هستیم فضایی را ایجاد کنیم تا مردم در سال جدید بدون دغدغه وارد شهرها شوند. چه بهتر است که از فضا و مکان امامزادگان برای مردم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به همین منظور، خدمت رسانی در ذیل اسکان و پذیرایی مردم در تعطیلات نوروز را با طرحی با عنوان آرامش بهاری شروع کردیم. الحمدلله مردم عزیز استقبال خوبی از آن داشتند و امسال ۲۷۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه، در دو بخش فرهنگی و معرفتی به مسافران نوروزی خدمت رسانی می کنند.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: بخش فرهنگی معنوی، برنامه لحظه تحویل سال است. بسیاری از مردم دوست دارند در لحظه سال تحویل در کنار بقاع متبرکه باشند. مراسم لحظه تحویل سال با در نظر گرفتن فضای معنوی و با توجه به شهادت امام هادی (ع)، برنامه ریزی شده و شامل مدیحه سرایی، سخنرانی و قرائت ادعیه و قرآن به صورت گسترده در امامزاده هاست. همچنین ما در امامزاده ها برپایی سفره های هفت سین و آداب و سنت ها را رعایت می کنیم.

وی با اشاره به برگزاری خیمه های معرفت با هدف مشاوره، آموزش مهارت های فردی و اجتماعی، ازدواج و تحکیم خانواده و تربیت فرزند گفت: اولویت ما در برگزاری خیمه های معرفت، در بخش مهارت های زندگی است. ما مهارت های زندگی را در قالب سخنرانی و با استفاده از ابزارهای نوین تبلیغی آموزش خواهیم داد.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی با اشاره به برگزاری غرفه های مخصوص کودکان و نوجوانان گفت: در طرح آرامش بهاری، غرفه های کودک و نوجوان را در راستای آموزش مباحث دینی و اسلامی به کودکان ایجاد کرده ایم. در کنارش مسابقه گروهی خانواده ها، استفاده از ابزارهای رسانه‌ای، مسابقه کتابخوانی و ... را در دستور کار قرار داده ایم. همچنین در بخش مسابقه گروهی خانواده ها، حدود ۷۳ محصول به عنوان جایزه در نظر گرفتیم که به مردم ارائه بدهیم. البته یک بخش مهم و فرهنگی ما حضور روحانیون در امامزاده ها به منظور اقامه نماز جماعت و ترویج شعائر اسلامی است. ۳۵۰۰ روحانی از حوزه علمیه قم و شهرستان ها به بقاع متبرکه اعزام می شوند و چون نوروز امسال با شهادت امام هادی(ع)، ولادت امیرالمومنین (ع) و امام جواد (ع) مقارن است در ۹۱۷ امامزاده ایستگاه های صلواتی برگزار خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی در ادامه اظهار داشت: در ۸۸۳ امامزاده و بقعه زائرسرا ایجاد کردیم تا مردم بتوانند از ظرفیت آستان امامزادگان بهره مند شوند.  حتی برای امامزادگانی که فضای اسکان ندارند، کمپ طراحی شده است.

وی با اشاره به شعار امسال طرح آرامش بهاری بیان کرد: شعاری را که امسال به آستان حرم مطهر رضوی، شاه چراغ و حضرت معصومه (س) اعلام کردیم، تحت عنوان «بهار را با محبت او آغاز می کنیم» است. به این منظور که قطعاً ما بهار را با محبت حضرت ولی عصر (عج) و محبت عزیز فاطمه شروع می کنیم. بر همین اساس این شعار را شعار محوری قرار دادیم تا بتوانیم از ظرفیت ذریه رسول اکرم (ص) بهره مند شویم.

در پایان این نشست، حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی درباره خدمت رسانی اوقاف به زلزله زدگان غرب کشور گفت: به منظور حفظ کرامت افراد، اخبار این امر چندان رسانه ای نشد. اما نوروز امسال مثل سال های گذشته، دو بسته دست های مهربانی و بسته سلامت را برای مناطق محروم و همچنین مناطق زلزله زده در نظر گرفته‌ایم.

انتهای پیام/

نشست خبری طرح نوروزی آرامش بهاری برگزار شد

برچسب ها: سازمان اوقاف ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.