امانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رابطه ریاض با قاهره آینده روشنی ندارد/ مصر تمایل چندانی برای ورود به طرح‌های سعودی‌ها در منطقه ندارد

رابطه ریاض-قاهره آینده روشنی نداردرئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر گفت: به نظر می‌رسد ریاض در ارتباط خود با کشورهای منطقه به خصوص مصر دچار تنش خواهد شد.

مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به روند روابط ریاض-قاهره نسبت به تحولات صورت گرفته در غرب آسیا، اظهار کرد: به نظر می‌رسد سال آینده سال خوبی برای سعودی نباشد و ریاض در ارتباط خود با کشور‌های منطقه به خصوص مصر دچار تنش خواهد شد.  

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر بیان کرد: رابطه قاهره با ریاض بیشتر مبتنی بر احتیاجات مالی مصر است، چرا که این کشور با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و در این میان عربستان با استفاده از این قضیه سعی می‌کند، این کشور را در تحولات منطقه با خود همراه کند.  

وی ادامه داد: رابطه مصر و عربستان نمی‌تواند به یک نقطه تعادل متوازن و مشخص برسد، زیرا علی‌رغم اینکه سعودی‌ها به دنبال وارد کردن قاهره به بازی‌های منطقه ای هستند، مصر تمایل چندانی برای ورود به  طرح‌های سعودی در غرب آسیا ندارد.

امانی افزود: مصری‌ها از ورود به رویدادهایی که موقعیت آنها را در جهان عرب به خطر می‌اندازد مثل یمن و سوریه خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند سیاست‌های محتاط‌تری را در پیش بگیرند. 

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در روزهای آینده  تقابل دو کشور علی‌رغم ظاهرسازی‌ها علنی‌تر شود.

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر در پایان خاطرنشان کرد: خوش‌بینی مصری‌ها نسبت به افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری و کمک‌های عربستان با سردی مقامات سعودی مواجه خواهد شد و این موضوع باعث می‌شود مصر هم در صدد  رفتار متقابل برآید.

انتهای پیام /

 

برچسب ها: مصر ، عربستان سعودی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار