نقش صله رحم و دید و بازدیدها در سلامت روان

ارتباط یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال عالی‌ترین دستاورد‌های بشری و زمینه ساز زندگی اجتماعی ماست که باعث افزایش سلامت روان می‌شود.

نقش صله رحم و دید و بازدیدها در سلامت روانآزیتا مختاری مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای گمنام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مهارت‌های بین فردی و برقراری ارتباط مطلوب، یکی از عوامل موثر در پیشگیری و کاهش ابتلای افراد به انواع ناهنجاری‌های رفتاری و اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی و افزایش سلامت روان است.

او با بیان اینکه اصل برقرار کردن روابط صمیمانه با دیگران، از آن حیث که داراى آثار فردى و اجتماعى است یکى از مهم‏ترین اصول به شمار مى ‏رود، افزود:  انسان ناگزیر از برقرارى روابط اجتماعى است و نمى‏توان زندگى را بدون مراوده و برخورد با دیگران به راحتى ادامه داد.

مختاری ادامه داد: برقرارى روابط خویشاوندى، موجب می‌شود تا افراد خود را در شبکه وسیعى از حمایت اجتماعى ببینند و عواطف خود را نسبت به هم اظهار کنند؛ علت اینکه اسلام نسبت به نگه‏دارى و حفظ پیوند خویشاوندى این همه پافشارى کرده، این است که همیشه براى اصلاح، تقویت، پیشرفت، تکامل و عظمت بخشیدن به یک اجتماع بزرگ، چه از نظر اقتصادى یا نظامى، و چه از نظر جنبه‏هاى معنوى و اخلاقى باید از واحدهاى کوچک آن شروع کرد؛ با پیشرفت و تقویت تمام واحدهاى کوچک، اجتماع عظیم، خود اصلاح می‌شود.

مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای گمنام گفت: پژوهش ‏ها از وجود رابطه بین برقرارى روابط نزدیک با دیگران و به دست آوردن نشاط و سلامت ذهنى خبر مى‏دهند، براى مثال، دینر و سلیگمن (۲۰۰۲) در یک مطالعه در مورد ۱۰ درصد شادترین افراد یک گروه ۲۲۲ نفرى از دانشجویان دانشگاه، دریافتند که برجسته‏ترین صفت آنان داشتن یک زندگى اجتماعى غنى و رضایتمند و معاشرت زیاد با دوستان است.

مختاری با بیان اینکه از دیدگاه اسلام در روابط اجتماعى، اولویت به ترتیب با چهار گروه اصلى خویشاوندان، همسایگان، دوستان و سایر مردم است، گفت: عید نوروز که یادواره رسم باستانی مردم ایران زمین است، در کنار پاسداشت سنتی قدیمی، ره آورد‌های متعددی هم دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، افزایش ارتباطات اجتماعی و تزریق نشاط و شادی به زندگی مردم جامعه است.

وی اظهار داشت: آنچه در این زمینه مهم و تأثیرگذار بر میزان سلامت انسان و نحوه زندگى اوست، چگونگى برقرارى این روابط است، تنها رفت و آمد و دوستى هاى سطحى براى یک زندگى سالم کافى نیست؛ چه بسا ما با انسان ‏هاى متعددى در طول زندگى خود رابطه داشته ‏و بنا به شرایط کار یا موقعیت خود افراد زیادى را مى‏شناسیم، اما از حس تنهایى و افسردگى رنج می‌بریم.

او تاکید کرد: لازم است انسان با اطرافیان خود نه تنها براى برطرف شدن احتیاجات، بلکه براى محبت کردن و عشق ورزیدن و توجه به نیازهاى آن‌ها نیز تعامل داشته باشیم تا از خودبینى و بى‏توجهى به احساسات و مسائل دیگران که از مشکلات روانى به شمار مى‏آیند به دور بمانیم و از آثار مطلوب این‏گونه تعاملات نیز برخوردار شویم.

مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای گمنام، افزود: در فضاى کنونى حاکم بر جوامع که انسان‏ها را به سمت تنهایى و انزوا سوق مى‏دهد، برقرارى روابط صمیمانه یکى از مؤلفه‏هاى اصلى سلامت روان به شمار مى‏رود؛ از این‏رو، ضرورى است که چگونگى و آثار روابط اجتماعى صمیمانه با دقت مورد بررسى قرار گرفته و به عنوان راهى مؤثر براى دست‏ یابى و ارتقاى سلامت روانى معرفى شود.

مختاری یادآور شد: برقرارى این روابط، یکى از راهکارهاى عاطفى تأمین بهداشت روانى بوده و زمینه برون‏ ریزى عاطفى را فراهم مى‏کند، پس شایسته است بهبود روابط انسانی را در سرلوحه اهداف خود قرار دهیم.
انتهای پیام/ر

دید و بازدید و صله رحم سبب افزایش سلامت روحی می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار