افزایش تنش‌ها در روابط تجاری آمریکا و چین/گرینلند، تازه‌ترین چالش در روابط پکن-واشنگتن

سرمایه‌گذاری چند شرکت چینی در منطقه خودمختار گرینلند به نگرانی‌ها در دانمارک از ناراحتی آمریکا متحد نزدیک این کشو، دامن زده است.

افزایش تنش‌ها در روابط تجاری آمریکا و چین/گرینلند، تازه‌ترین چالش در روابط پکن–واشنگتنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، منطقه خودمختار گرینلند متعلق به دانمارک اخیرا به منظور توسعه سه طرح فرودگاهی به توافقی با سرمایه گذاران و کنسرسیومی متشکل از چند شرکت چینی دست یافته است، اقدامی که به نگرانی ها در دانمارک از ناراحتی آمریکا متحد نزدیک این کشور دامن زده است.

تمایل چین به افزایش همکاری ها با گرینلند ماه ژانویه و پس از آن افزایش یافت که پکن اعلام کرد قصد دارد یک جاده ابریشم قطبی را از طریق مسیرهای دریایی قطب شمال که بر اثر گرمایش جهانی ایجاد شده اند، تاسیس کند و به دنبال آن شرکت های مختلف را تشویق به توسعه زیرساخت ها در منطقه قطب شمال کرد. گرینلند نیز مایل است از افزایش فعالیت ها در منطقه قطب شمال بهره مند شود و طرح توسعه فرودگاه های این جزیره نیز با هدف میسر کردن امکان پرواز مستقیم از اروپا و آمریکای شمالی به این منطقه صورت می گیرد.

گرینلند فاقد بسیاری از زیرساخت های مورد نیاز برای جمعیت پنجاه و شش هزار نفری این جزیره است؛ هیچ جاده ای بین هفده شهر این جزیره وجود ندارد و تنها فرودگاه فعال تجاری آن هم در بخش غربی آن واقع شده است. هیئت اعزامی گرینلند به پکن در سال گذشته به سرپرستی کیم کیلسِن نخست وزیر این منطقه با مقامات ارشد چند شرکت بزرگ عمرانی چین دیدار کرد.

در حال حاضر نام دست کم دو شرکت عمرانی چینی در فهرست یازده شرکت متقاضی حضور در طرح توسعه سه فرودگاه گرینلند به ارزش تقریبی سه میلیارد و ششصد میلیون کرون دانمارک (595 میلیون دلار)، دیده می شود. شرکت هایی از دانمارک، ایسلند، کانادا و هلند نیز در این فهرست دیده می شوند.

فعالیت چین در گرینلند با مخالفت شدید کپنهاگ روبرو شده است. بر اساس یک معاهده دفاعی میان آمریکا و دانمارک که به سال 1951 باز می گردد، ارتش آمریکا در منطقه گرینلند دارای اختیارات نامحدود است. ارتش آمریکا در حال حاضر در این منطقه دارای یک پایگاه هوایی است.

درحالی که دولت محلی گرینلند در رابطه با بسیاری از موضوعات داخلی این منطقه تصمیم گیری می کند، دولت مرکزی دانمارک اختیار امور امنیتی و سیاست خارجی آن را عهده دار است. سورن اسپرسن سخنگوی حزب خلق دانمارک از متحدان اصلی دولت اقلیت این کشور گفت «کاملا آشکار است که آمریکا نمی خواهد ابرقدرتی مانند چین را با چنین سطح بالایی از دسترسی در گرینلند ببیند. دانمارک نمی تواند همزمان با چین و آمریکا روابط نزدیکی داشته باشد. دولت کپنهاگ باید طرح های چین را متوقف کند در غیر این صورت واشنگتن این کار را خواهد کرد».

دولت دانمارک در سال 2016 به دستور مستقیم واشنگتن مانع از خرید یک پایگاه دریایی سابق در جنوب گرینلند به وسیله سرمایه گذاران چینی شد.

گرینلند با برخورداری از منابع عظیم زیرزمینی از جمله منابع اورانیوم از اهمیت فراوانی برای ارتش آمریکا برخوردار است و به علت آنکه نزدیکترین مسیر رفتن از آمریکای شمالی به اروپا محسوب می شود دارای اهمیت راهبردی برای ارتش آمریکاست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد تعرفه‌های بیشتری را بر کالا‌های چینی وضع کند. این اقدامات ترامپ می‌تواند حدود شصت میلیارد دلار از محصولات وارداتی چینی به آمریکا را مشمول تعرفه کند. ترامپ چین را به رقابت متقلبانه متهم می‌کند. وی با هدف پایان دادن به این اقدامات چین تدابیر تنبیهی اتخاذ کرده است.

از دیدگاه چین این پیامی روشن و واضح است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این اقدام ترامپ گفت: چین با سیاست‌های یک جانبه آمریکا مخالف است. چین اجازه نمی‌دهد حقوق و منافعش پایمال شود. در دو هفته آینده، آمریکا فهرست محصولات چینی را که شامل تعرفه‌های جدید می‌شود مشخص خواهد کرد. در مقابل چین هم شرکت بوئینگ، ذرت خوشه‌ای و سویای آمریکا را هدف قرار خواهد داد تا به طور ویژه به ایالت‌هایی ضربه بزند که در انتخابات ریاست جمهوری سال دوهزار و شانزده به دونالد ترامپ رای دادند.
انتهای پیام/

تشدید تنش‌ها در روابط تجاری میان واشنگتن و پکن

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار