زخم دیرینه افت قیمت محصولات کشاورزی؛

پیازهایی که اشک کشاورزان را در آورد / گوجه هایی که مفت هم نمی خرند

زخم دیرینه افت قیمت محصولات کشاورزی بر دل کشاورزان جنوبی، سریال تکراریست که انگار پایانی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، به دنبال افت شدید قیمت پیاز، گوجه و سیب زمینی در شهرستان های منوجان، رودبار، قلعه گنج و کهنوج، این روزها کشاورزان جنوبی با سیلی از غم مواجه شده اند، چرا که فروش این محصولات حتی هزینه دستمزد کارگران برای برداشت محصولات را هم نمی دهد.

پیازهایی که اشک کشاورزان را در آورد / گوجه هایی که مفت هم نمی خرند

همانند سال های گذشته، بادهای ناشی از تغییرات فصلی و گرم شدن هوا، مزارع جنوب کرمان را درمی‌نوردند و غبار و گرد و خاک که از خشک‌سالی‌های اخیر نشأت گرفته است بر تن رنجیده مزارع می‌نشینند.

در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال می طلبید که مسئولان نگاه ویژه ای به بحث تولید داخل داشته باشند، اما افت شدید قیمت پیاز در شهرستان منوجان  عکس این ماجرا را می رساند.

پیازهایی که اشک کشاورزان را در آورد / گوجه هایی که مفت هم نمی خرند

پیازکاران محروم و رنجدیده شهرستان منوجان در حالی زمین‌های کشاورزی را از دوردست نگاه می‌کنند که حاصل ماه‌ها تلاش و کوشش شبانه‌روزی خود را بی نتیجه می بینند و امروز، در اوج برداشت محصولات کشاورزی هزینه‌هایی که با وام و قرض از دیگران متحمل شدند، بر دوششان سنگینی می‌کند.

نتیجه نبود نگاه کلان در کشور برای حل مشکل کشاورزان این است، در بهترین حالت پس از مدتی محصول کشاورزان خرید تضمینی و یا توافقی می‌شود و در نهایت محصول خریده شده در گوشه‌ای انبار و خراب می‌شود و این پایان چرخه کار و تلاش کشاورزان مزارع در جنوب کرمان است .پیازهایی که اشک کشاورزان را در آورد / گوجه هایی که مفت هم نمی خرند

واردات پیاز پاکستانی دلیل این امر بوده است

احمد حمزه نماینــده مــردم کهنــوج، قلعــه گنــج، رودبــار جنــوب، فاریــاب و منوجــان در مجلــس شــورای اســلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: واردات پیاز از کشور پاکستان، بدتریــن اتفاقــی اســت کــه ممکــن بــود بیافتــد، این در حالیست که مقامــات مســئول  تکذیــب می کننــد ولــی بــه نظــر می رســد  مقــداری واردات پیــاز داشــته ایم.

وی افزود: این واردات پیاز بر روی قیمت پیاز جنوب کرمان تأثیــر گذاشــت .

حمزه بیان کرد : در بحــث کشــاورزی قیمــت محصــولات را عرضــه و تقاضــا مشــخص می کنــد و در ایــن زنجیــره، ضعیف تریــن حلقــه کشــاورزان هســتند کــه بیشــترین ضــرر را می کننــد وگرنــه دلال و سیســتم حمل ونقــل ســود خــود را می بــرد.

پیازهایی که اشک کشاورزان را در آورد / گوجه هایی که مفت هم نمی خرند

جعفر میرانپور کشاورز منوجانی نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: ابتدا قیمت هر کیلو محصول پیاز هزار و 500 تا 2هزار تومان بود  اما هم اکنون کیلویی ۳۵۰ تومان از ما خریداری می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه پارسال از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده بود جا داشت تا مسئولان توجه بیشتری به تولیدات داخلی داشته باشند چرا که دلیل عمده افت قیمت محصول پیاز وارد کردن پیاز به داخل کشور بود.

میرانپور تصریح کرد: جا دارد دولــت در ایــن شــرایط بــا خریــد تضمینــی بــازار را مدیریــت و نوســانات بــازار را رفــع کنــد و از طرفــی هــم وزیــر کشــور دســتور دهنــد مرزهــا بســته شــود و اجــازه ورود محصــولات کشــاورزی مشــابه را ندهنــد.

گوجه هایی که مفت هم نمی خرند

جنوب کرمان یکی از قطب های اصلی کشاورزی کشور در تولید انواع محصولات صیفی نظیر گوجه فرنگی، خیار سبز، هندوانه، پیاز و ... است.

پیازهایی که اشک کشاورزان را در آورد / گوجه هایی که مفت هم نمی خرند

این روزها قیمت گوجه فرنگی نوبرانه در شهرستان های جنوبی افت شدیدی داشته، بطوریکه نرخ این محصول هزینه دستمزد کارگران برای برداشت محصول را هم نمی دهد و این سریالی است که هرساله تکرار می شود اما هیچ گاه وزیر جهاد کشاورزی و یا نماینده وی به جنوب کرمان سفر نکرد تا درد مردم منطقه را از نزدیک ببیند.

ابراهیم رخشسوار، کشاورز منوجانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  گفت: متاسفانه در شهرستان منوجان با وجود بیش از ۴۰هزار هکتار اراضی گوجه فرنگی، هیچ گونه صنایع تبدیلی و فراوری گوجه فرنگی وجود ندارد و بازار داخلی جوابگوی خیل عظیم محصول تولید شده در این منطقه نیست.

پیازهایی که اشک کشاورزان را در آورد / گوجه هایی که مفت هم نمی خرند

وی افزود: اگر کارخانجات صنایع تبدیلی در خود شهرستان منوجان وجود داشت حداقل هزینه تمام شده تولید محصول به کشاورزان بر می گشت این درحالیست که با این وضعیت نه تنها هزینه تولید تمام شده به کشاورزان برگشت نمی شود بلکه متحمل خسارت و بدهی سنگین نیز می شوند.

رخشسوار تصریح کرد: این موضوع مربوط به امسال نیست و متاسفانه هر ساله شاهد کاهش قیمت محصول گوجه فرنگی در زمان برداشت این محصول هستیم و متاسفانه تدابیری جدی برای این مهم طی این سالها از سوی متولیان آن اندیشیده نشده و اگر این روند پیش برود امسال هزاران تن گوجه فرنگی کشاورزان منوجانی در زمین کشاورزی تبدیل به رب می شود و تنها چیزی که برای کشاوزان می ماند روزگار سیاه بدهی های سنگین است.

 وی بیان کرد: روز گذشته حدود ۳۰ سبد گوجه نوبرانه برداشت کردیم که به دلیل فروش نرفتن و افت شدید قیمت خوراک گوسفندان شدند.

رخشسوار یادآور شد: گوجه فرنگی نوبرانه منوجان با افت شدید قیمت به کیلویی ۲۰۰ تومان رسیده تا حدی که دستمزد کارگران را هم جبران نمی کند.

پیازهایی که اشک کشاورزان را در آورد / گوجه هایی که مفت هم نمی خرند

وی گفت: گوجه ای که در برخی ماه های سال در برخی نقاط کشور کیلویی ۱۰ هزار تومان می رسید اکنون وضعیت این محصول به گونه ای است که کشاورزان منوجانی سبد ۲۰ کیلویی را ۴ هزار تومان آن هم با هزار التماس و منت می فروشند.

رخشسوار افزود: چرا ما هر ساله شاهد این چنین حوادث ناگوار و نقش بر آب شدن تلاش‌های کشاورزان جنوبی هستیم، مسئولان نباید برنامه‌ریزی درستی برای جلوگیری از وقوع این موضوع داشته باشند؟

 وی تصریح کرد: چرا با وجود این سریال تکراری، وزیر جهاد کشاورزی و یا حتی نماینده وی برای بررسی مشکلات کشاورزان یکبار به قطب کشاورزی کشور نمی آیند تا درد مردم را از نزدیک ببینند.

از آنجایی که بخش وسیعی از فعالیت اقتصادی شهرستان های جنوبی مربوط به حوزه کشاورزی است و امسال هم بنام سال حمایت از تولید ایرانی نامگذاری شده است، می‌طلبد مسئولان با ارائه راهکارهای علمی، ضمن حفظ منابع آب، بهره وری این محصول را افزایش دهند.

انتهای پیام/ب

سریال تکراری افت قیمت محصولات کشاورزی در جنوب کرمان

گزارش از: طالب گل افشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار