سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

با سفری جذاب و به یاد ماندنی به دیار زاینده رود بهترین و خاص ترین سوغات اصفهان را برای کسانی که دوستشان دارید، بخرید.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ اصفهان از دیدنی ترین و زیباترین شهر های ایران به شمار می رود که همه ساله تعداد زیادی مسافر و گردشگر را پذیرا می باشد. این شهر منحصر به فرد نیز مانند سایر استان ها و شهرهای ایران دارای سوغات به خصوصی است. در ادامه با باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان همراه شده و سوغات اصفهان را به طور کامل بشناسید.

آشنایی با استان اصفهان

اصفهان از پهناورترین استان های ایران است.  مرکز این استان نیز شهر اصفهان با دارا بودن جاذبه های گردشگری از دیدنی ترین مناطق ایران محسوب می شود. بی شک اصفهان جزو محبوب ترین شهرهای گردشگری ایران در بین مسافران و گردشگران خارجی است. خریدن سوغات نیز از لذت بخش ترین  قسمت های سفر است که باید با دقت و حوصله صورت گیرد.  خرید یک سوغات کوچک برای یادگاری دادن به عزیزانتان آن ها را در مسیر سفرتان هم قدم و همراه می کند. سوغات اصفهان نیز در برگیرنده  خوراکی های خوشمزه و لذیذ و صنایع دستی فوق العاده ای است که قصد داریم شما را با آن ها آشنا کنیم.

 معرفی بهترین و معروف ترین سوغات اصفهان

گز اصفهان

تهیه گز در این شهر قدمتی چندین ساله دارد. گز را می توان معروف ترین سوغات اصفهان نامید. در تهیه گز از انگبین استفاده می شود.  گز انگبین به  ریشه گیاهی  به اسم بته یا درخت گز گفته می گردد.  این درخت در حدود دو متر ارتفاع دارد و در مناطق  خوش و آب وهوای بختیاری و خوانسار در دامنه کوه ها رشد می کند. در انتهای تابستان محصول این درخت برداشت می شود و دانه هایی زرد و براق  مانند دانه ارزن از ساقه های این درخت بیرون می زند.  برای طبخ گز اصفهان  از ۵۰ درصد دانه های گز گیاهی ، شکر و  مغز پسته یا بادام  استفاده می گردد.  اما متاسفانه چون این نوع گز بسیار گران می شود، امروزه از  گلوکز، شکر، گلاب، سفیده تخم مرغ، انواع مختلفی از مغز ها  مانند فندق، خلال، بادام، بیدمشک برای تهیه گز استفاده می شود و جایگزین انگبین از  شیر خشک، ترنجبین، انگبین علفی یا عسل است.

سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

 

 انواع گز اصفهان شامل موارد زیر می شود:

  • گز لقمه ای

بعد از تهیه گز آن را با یک دستگاه مخصوص به قطعه های همسان و یک شکل برش می دهند.

  • گز آردی

گز را در ابتدا به شکل گلوله در آورده و بعد به کمک دستگاه پرس آن را به اشکال دایره و مربع و... برش می دهند. سپس این گز را در بستر آرد قرار می دهند تا سطح چسبنده  گز با آرد پوشش داده شود.

  • گز سکه ای

تقریبا شبیه گز آردی است ولی پس از  درست شدن آن ها را به شکل های کوچک مانند سکه در می آورند.

  • گز برشی

بعد از تهیه مواد و پیش از بسته بندی کردن  گز توسط دستگاه های ویژه به گونه برش داده می شود که مغز داخلش  نمایان باشد.

  • گز با لایه شکلاتی

این گز با لایه ای شکلات پوشش داده می شود و رطوبتش حفظ می شود.

  • گز انگشت پیچ

این گز نرم ترین نوع گز است که در داخل آن مغزی وجود ندارد و با قاشق قابل مصرف است.  می توانید انواع گز را به عنوان سوغات اصفهان برای آشنایان خود خریداری کنید.

پولکی اصفهان

 

سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

 

پولکی پس از گز شیرینی معروفی است.  پولکی جزو  آب نبات ها با ظاهری نازک و شفاف شبیه به پولک است.  از شیره اضافی باقی مانده از فرایند تهیه نبات در تولید پولکی استفاده می شود. پولکی در انواع مختلفی مثل  پسته ای، نارگیلی، کاکائویی، لیموعمانی، کنجدی، نعنایی، زنجبیلی و عسلی تهیه و به فروش می رسد.

نبات در اصفهان

 

سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

 

نبات از آن دسته سوغاتی است که در اکثر شهرها به فروش می رسد. از جمله معروف ترین ها شهر مقدس مشهد است .اما خب در اصفهان نیز می توان نبات را به عنوان سوغات اصفهان در انواع طعم های   آویشن، لیمویی، زیره، نعنایی، زعفرانی، دارچینی و... تهیه کرد.

 عسل فریدون شهر

سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

 

عسل فریدون شهر از با کیفیت ترین و مرغوب ترین عسل های ایران است. عسل در این منطقه  به شکل های مختلفی مثل عسل گون زرد، عسل زول و عسل قنقال تولید می شود.

سوهان عسلی از سوغات اصفهان

سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

 

مواد لازم برای تهیه سوهان عسلی شامل  عسل، شکر، کره، پسته، خلال بادام، گلاب ، آب و زعفران دم کرده می شود.  سوهان اصفهان جزو خوشمزه ترین سوغات این استان محسوب می شود.

جوز قندی سوغاتی بی نظیر از دیار زاینده رود

سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

 

جوز قندی از شیرینی های محلی به حساب می آید  که در تهیه  آن از  میوه محلی به نام الگ استفاده می گردد. میوه را تقریبا می توان به هلو تشبیه کرد.   در ابتدا  پوست میوه کنده می شود  و به جای هسته آن مغز گردوی آسیاب شده و خاک قند می ریزند و می گذارندتا خشک شود. در سایر شهرها نیز از  میوه های دیگر  مانند انجیر، آلو، گلابی و... نیز استفاده می شود.

شیرینی کرکی در اصفهان به عنوان سوغاتی خوشمزه

در تهیه و طبخ این شیرینی از آرد سفید، آرد جوانه گندم، روغن، زعفران، شکر ساییده شدع و هل استفاده می کنند. این شیرینی طعمی فوق العاده دارد و می تواند در سفرتان به عنوان بهترین سوغات اصفهان انتخاب شود.

سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

 

شیرینی برنجی

در کرمانشاه و اصفهان شیرینی برنجی به عنوان شیرینی های سنتی تهیه و تولید می شود. می توان در بسیاری از فروشگاه ها این شیرینی سنتی را به عنوان سوغات خریداری کرد. 

برشتوک

از شیرینی های سنتی و محلی  نقاط مختلفی از ایران است.  مواد لازم برای تهیه برشتوک  عبارتند از: آرد گندم یا آرد نخودچی، شکر ، روغن ، پودر قند و هل. برشتوک اغلب به شکل لوزی برش داده       می شود.

سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

 

صنایع دستی اصفهان

 استان اصفهان مهد صنایع دستی  ایران است. صنایع دستی این استان قدمتی چندین  ساله دارد و در سراسر جهان مشهور است. تنوع در محصولات  و هنرمندی هنرمدان نیز باعث شده است تا گردشگران در انتخاب سوغات  سردرگم   شوند. این آثار دستی به قدری زیبا و خارق العاده اند که واقعا به سختی می توان یکی شان را انتخاب کرد. در ادامه با باشگاه خبرنگاران جوان همراه شده و  صنایع دستی اصفهان را بشناسید.

قلم زنی

قلم زنی از صنایع  معروف اصفهان است. ظروف و اشیای  مختلفی مانند  گلدان، سینی، بشقاب، قاب عکس و...  در قلم زنی ساخته می شوند. این هنر ارزشمند را می توان به عنوان سوغات اصفهان در مغازه های خیابان چهارباغ و میدان نقش جهان تهیه کرد.

سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

 

ملیله سازی در اصفهان

ملیله سازی از هنرهای رایج اصفهان محسوب می شود.  نقره سازان این استان گردن بند، گوشواره، دستبند و سنجاق   تولید کرده و به فروش می رسانند.

  قلاب دوزی و انواع دوخت های تزئینی

بانوان هنرمند اصفهانی در هنر هایی نظیر گل دوزی، قلاب دوزی، سکمه دوزی و ملیله دوزی مهارت فوق العاده ای دارند. این شاهکارهای هنری را برای کسانی که دوستشان دارید به عنوان سوغاتی، هدیه بدهید.

کاشی سازی

سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

 

در بناهای اصفهان می توان انواع کاشی های فیروزه رنگی را دید که چشم را به حیرت وا می دارند. مساجد و بناهای مختلف تاریخی نشان از این هنر قدیمی منحصر به فرد هستند. امروزه نیز  ظرف های کاشی، گلدان و اشیای  مختلفی زا نقش های متفاوتی تولید و ساخته می شوند که اغلب هم بسیار مورد پسند و صادراتی هستند. 

پارچه های قلم کار

پارچه قلم کاری شده حاصل هنر چاپی است که توسط قالب های چوبی  آماده روی  انواع پارچه در رنگ های مختلف کوبیده می گردند. از این هنر بی نظیر می توان به عنوان سوغات اصفهان برای عزیزان خود خریداری کرد.

سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

 

خاتم کاری در اصفهان

خاتم کاری از قدیمی ترین هنرهای باقی مانده از دوره صفویه در ایران است. این صنعت دستی را در شهر شیراز  نیز می توان تهیه کرد. در هنر خاتم کاری از  موادی مثل  استخوان اسب یا شتر، فلز طلا، نقره ، آلومینیوم، برنج و چوب های آبنوس ، عناب، نارنج ، فوفل و... استفاده می شود.

 میناکاری

 شهر اصفهان را زادگاه میناکاری می نامند. به هنر و مهارت تزئین وسایل اغلب فلزی با مواد رنگی میناکاری گفته می شود. این هنر از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین سوغات اصفهان در بین گردشگران است.

سوغات اصفهان/ مناسب ترین و جذاب ترین سوغات اصفهان چیست؟

 

با سفر به اصفهان از جاذبه های طبیعی،تاریخی و گردشگری این استان لذت برده  و بهترین و ناب ترین سوغات اصفهان را برای دوستان و آشنایانتان بخرید.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.