رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران مطرح کرد:

حمایت بنیاد ملی نخبگان از برگزیدگان جشنواره ربوکاپ/شرکت 11کشور خارجی در مسابقات ربوکاپ آزاد

موسی‌خانی گفت: همه ربات‌های کشور قابلیت ورود به صنعت را دارند و برگزیدگان مسابقه مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار می گیرند.

حمایت بنیاد ملی نخبگان از برگزیدگان جشنواره ربوکاپ/شرکت 11کشور خارجی در مسابقات ربوکاپ آزادبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی موسی‌خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران در نشست خبری سیزدهمین دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران که صبح امروز در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه انقلاب چهارم صنعتی در دنیا با محوریت رباتیک و هوش مصنوعی است، گفت: اگر بتوانیم این دانش را در کشور راه اندازی کنیم آن زمان صنعت کشور ما می تواند با کشورهای دیگر رقابت کند در حال حاضر تمام صنایع از هوش مصنوعی  رباتیک کمک می گیرند و هیچ علمی پیدا نمی شود که رباتیک در آن نقش نداشته باشد.

موسی خانی در خصوص تعداد تیم های ثبت نام کننده و کشورهای شرکت کننده در این دوره از مسابقات بیان کرد: در مجموع 779 تعداد تیم در مسابقات شرکت کرده‌اند که 478 تیم پذیرفته شده‌اند و از میان آنها، 38 تیم خارجی هستند، همچنین 11 کشور ترکیه، آلمان، چین، هلند، آمریکا، فرانسه، انگلیس، پرو، هند، سنگاپور و کره تیم‌های خود را به این دوره از مسابقات اعزام کرده اند، سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی رباتیک آزاد، 16 الی 18 فروردین ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این مسابقه حمایت کردند، گفت: در این مسابقه حمایت های مادی بسیاری داشتیم اما هیچکدام ازآنها با بودجه دولتی نیست و تمام این جشنواره بدون اتکا به پول دولتی انجام می گیرد.

موسی‌خانی در خصوص مسابقات رباتیک در حوزه دانش آموزی اظهار کرد: امسال شاهد افزایش کیفیت و کمیت حوزه دانش آموزی بوده‌ایم و سال گذشته 50 درصد از تیم های دانش آموزی دارای شرایط حضور در مسابقه بوده‌اند که امسال این آمار افزایش یافته است و 75 درصد از تیم‌های دانش آموزی مجوز حضور در مسابقه را دریافت کرده‌اند که این نشان از رشد کیفیت این تیم های دانش آموزی دارد، همچنین تعداد گروه‌های آنها نیز افزایش یافته است.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران ادامه داد: در بخش لیگ‌های دانش آموزی فوتبال 1_1، لیگ دانش آموزی فوتبال 2_2 و همچنین لیگ دانش آموزی امداد مقدماتی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه مجموع 193 تیم دانش آموزی در سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ شرکت کرده اند گفت: 7 لیگ در بخش دانش آموزی برگزار می شود که از جمله آنها لیگ ربات های سبک وزن، لیگ فضای مشترک، لیگ نوآوری در ربات ها و لیگ امداد مقدماتی است.

ساخت ربات‌های اطفاء‌حریق با الهام از حادثه پلاسکو

موسی‌خانی با اشاره به اینکه لیگ کاربردی با توجه به حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو برگزار می‌شود، گفت: دانش آموزان ربات های اطفاء‌حریق را ساختند و در مسابقه آن شرکت می کنند این مسابقه با الهام گیری ازحادثه دلخراش پلاسکو است.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران در خصوص ربات اطفاءحریق بیان کرد: موفق به ساخت ربات اطفاحریقی شده ایم که در توان بسیار بالا و تا بیش از هزار درجه توان مقاومت دارد و این ربات در روز افتتاحیه رونمایی خواهد شد.

برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش آموزان

وی با اشاره به اینکه دوره های آموزشی در طول این دوره از جشنواره برگزار می شود، گفت: در بخش دانش آموزی و در لیگ دمو آموزش هایی برای دانش آموزان کم سن و خانواده آنها در نظر گرفته ایم و همچنین قلعه رباتیک در نمایشگاه برای انجام این آموزش ها در نظر گرفته شده است.

موسی‌خانی تصریح کرد: ربات‌های امداد و نجات در سایز کوچک و با قیمت کم طراحی شده اند که در شرایط خاص و حساس به کار می روند و به دلیل آنکه قیمت آنها بسیار کم بوده است و همچنین سایز کوچکی دارند در مواقع بحرانی کاربرد بسیاری دارند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران در خصوص بازی های رایانه ای رباتیکی گفت: یکی از شرکت های دانش بنیان موفق به ساخت بازی رباتیکی برای دانش آموزان و کودکان شده است که این بازی در نوبه خود بی سابقه است.

وی در خصوص لیگ و تعداد تیم های بخش دانش جویی بیان کرد: 132 تیم دانشجویی در این دوره از مسابقات شرکت کرده اند که از جمله آنها می توان به ربات های مین یاب، ربات های صنعتی، ربات های امدادگر واقعی، ربات های فوتبالیست سایز کوچک و سایز متوسط، لیگ نوآوری در ربات ها و لیگ ربات های استاندارد پلت فرم اشاره کرد.

موسی‌خانی در رابطه با لیگ و تعداد تیم‌های بخش شبیه سازی اظهار کرد: فوتبال دو بعدی و سه بعدی و همچنین ربات های مجازی و شبیه ساز امداد و نجات در این بخش شرکت کرده اند که در مجموع 60 تیم هستند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران ادامه داد: برای ربات‌های بخش فوتبالیست زمین ها 2 برابر شده اند و با توجه به شرایط بین المللی مسابقات است و تیم‌های ایرانی و خارجی برای حضور در مسابقات بین المللی محک می‌زنند.

همه ربات‌ها می توانند در صنعت به کار روند

وی در خصوص ربات هایی که می توانند در صنعت استفاده شوند، اظهار کرد: همه این ربات‌هایی که در حال حاضر در این دوره از مسابقات شرکت کرده اند توانایی این را دارند که در صنعت کشور وارد شوند این ربات ها حتی قابلیت این را دارند که در حوزه امنیتی و دفاعی فعالیت کنند، در کشور ما تنها 10 درصد از ربات های پیشرفته در صنعت به کار می روند که در مقایسه با کشورهای پیشرفته دیگر بسیار کم است.

موسی‌خانی با اشاره به اینکه تیم های برگزیده این دوره از مسابقات مورد حمایت قرار می گیرند، بیان کرد: تیم های اول سهمیه ورود به مسابقات بزرگسالان جهانی را دریافت می کنند و همچنین نتایج این دوره از مسابقات به بنیاد ملی نخبگان خواهد رفت و در سطح 3 مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و می توانند از تسهیلات مادی و معنوی بنیاد بهره مند شوند.

برگزاری مسابقات آسیایی ربوکاپ در ایران

رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران تصریح کرد: خبر خوب این است که ایران امسال به عنوان میزبان مسابقات آسیایی و اقیانوسیه است و این دوره از مسابقات آذر ماه در کشورمان برگزار خواهد شد و از برگزیدگان این دوره از مسابقات در آنجا دعوت خواهیم کرد.

وی یادآور شد: امسال با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای استفاده از کالای ایرانی و در جهت ارتقای کیفیت آنها و رقابت پذیری کالاها مسابقه برگزار می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار