در نشست خبری طرح عیدانه کتاب مطرح شد؛

خانه کتاب از کتاب‌های تالیفی حمایت می‌کند/ خرید بیش از ۱۲ میلیارد تومان کتاب در طرح عیدانه

حسین پور مدیرعامل خانه کتاب از تلاش این نهاد برای حمایت از کتاب های تالیفی خبر داد.

خانه کتاب با هدف تحقق شعار سال از کتاب‌های تالیفی حمایت می کند/ خرید بیش از 12 میلیارد تومان کتاب در ظرح عیدانهبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان نشست خبری طرح عیدانه کتاب با حضور نیکنام حسین‌پور، مدیرعامل خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این مراسم نیکنام حسین پور، مدیرعامل خانه کتاب گفت: طرح های فصلی حمایت از کتابفروشی ها از سال 94 شروع شد و در راستای حمایت از کتابفروشی ها شکل گرفت. قبل از سال 94، بعضاً کتابفروشی ها تعطیل می شدند یا تغییر کاربری می دادند. لذا، طرح های مختلفی برای حمایت از کتابفروشی ها در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد. در سال 94 نزدیک 100 کتابفروشی در این طرح فصلی شرکت کردند. امسال در هشتمین طرح فصلی مان، عیدانه کتاب را اجرا کردیم. جلساتی را با کتابفروشان و ناشرانی که در صف مقدم اجرای طرح بودند، برگزار کردیم که نقطه نظرات زیادی داشتند. بعضی کتابفروشی ها و ناشران با کلیت طرح مخالف بودند و بعضی موافق، در واقع برخی با یارانه دادن به این شکل مخالف بودند.

وی افزود: جمع بندی جلساتمان با کتابفروشی ها و ناشران نشان داد، شاید طرحی که کمترین آسیب را به حوزه نشر بزند تخصیص  یارانه به کتابفروشی ها به همین شکل بود. در سایت هرساله کتاب های برتر را اعلام می کردیم اما امسال این کار را نکردیم. این تصمیم با نظر کتابفروش ها سبب فساد کاذب می شد. یعنی بعضی ناشران برای اینکه رتبه اول خود را حفظ کنند، به کارهایی دست می زدند و به جای آنکه کتابی را که در طرح است در سامانه وارد کنند، کتاب خود را وارد می کردند و این کار منجر به تبلیغات کاذب می شد.

مدیر عامل خانه کتاب با اشاره به اینکه امسال به جای اینکه طرح عیدانه کتاب را از تهران شروع کنیم، از شهرستان ها شروع کردیم؛ بیان کرد: می خواستیم سایت و نرم افزاری برای طرح عیدانه کتاب طراحی کنیم و برای همین اجرای طرح به تاخیر افتاد. دسترسی کتابفروشی های شهرستانی به کتاب کمتر است و 70 درصد نشر ما در تهران است. برای همین کتابفروشی های شهرستانی می‌خواهند کتاب سفارش بدهند. این فرصت برای آنها در طرح عیدانه کتاب فراهم شد. طرح عیدانه کتاب را در شهرستان ها از 22 اسفند و در تهران از 25 اسفند ماه شروع کردیم. این طرح با سقف هزینه 2 میلیارد تومان آغاز شد و خوشبختانه توانستیم طرح را مدیریت کنیم.

حسین پور ادامه داد: کتابفروشی ها می خواستند از ابتدای آغاز طرح عیدانه کتاب، سقف یارانه شان را اعلام کنیم. ما این کار را نکردیم چرا که اگر اعلام می کردیم، یارانه شان در روز اول تمام می شد. به صورت تزریقی شارژ کردیم و برای اینکه کتابفروشی ها بتوانند تا روز آخر طرح را اجرا کنند. 793 کتابفروشی در این طرح شرکت کردند. 500 میلیون تومان به کل مبلغ اجرای طرح به دلیل میلاد حضرت علی علیه السلام و روز 12 فروردین افزوده شد. به همین دلیل در دو روز تخفیف را از 20 به 30 درصد افزایش دادیم.

وی تصریح کرد: در نظر داشتیم از کتاب های تألیفی در طرح عیدانه کتاب حمایت کنیم. با توجه به اینکه رهبری امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند، وظیفه ما این است که از مولفین حمایت کنیم. خانه کتاب برنامه ریزی می کند از آثار تالیفی حمایت کند. نزدیک 200 هزار شهروند ایرانی در طرح عیدانه کتاب شرکت کردند و  12 میلیارد و 700 میلیون تومان کتاب خرید و فروش شد. مردم بیشتر در کتابفروشی های بزرگ حاضر شدند و کتاب خریدند و این امر قابل بررسی است. استقبال از طرح عیدانه کتاب در بعضی استان ها بسیار بسیار کم بود. هم اکنون گزارش تحلیلی طرح را آماده می کنیم. این تحلیل ها در تصمیماتی که برای کتابفروشی ها می گیریم موثر خواهد بود. قرار است در طرح هایی چون عیدانه کتاب از کتاب های تخصصی تر حمایت کنیم. نهادهایی که از بودجه کافی برخوردارند می توانند در طرح هایی چون عیدانه کتاب مشارکت کنند. برنامه ریزی می کنیم مشارکت نهادها را در طرح تابستانه کتاب داشته باشیم.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به اینکه امتیاز خاصی برای کتابفروشی های حاضر در عیدانه کتاب درنظر نگرفتیم، اظهار داشت: بعضی کتابفروشی ها از دیروز تبلیغاتی انجام می دهند که امتیاز خاصی در طرح عیدانه کتاب ندارند. در طرح بعدی در راستای سیاست شفاف سازی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزان یارانه تخصیصی به کتابفروشی ها را اعلام می کنیم. هر کتابفروشی را حداقل 2 میلیون و حداکثر 30 میلیون تومان در این طرح شارژ کردیم. در طرح عیدانه کتاب در خصوص محرومیت کتابفروشی‌های دولتی از مشارکت در این طرح به نتیجه نرسیدیم. برای طرح بعد در این خصوص تصمیم گیری می کنیم. توانستیم تا قبل از عید مطالبات طرح پاییزه کتاب را به برخی کتابفروشی ها پرداخت کنیم.

وی گفت: کتابفروشی ها در جلسه نقد و بررسی طرح عیدانه کتاب نقطه نظراتی داشتند که این نقطه نظرات در طرح بعدی اعمال می شود. از جمله استان های کم برخوردار در طرح عیدانه کتاب هرمزگان بود. این استان کمترین کتابفروشی و کمترین میزان مصرف یارانه را داشت. پس از آن استان های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان بود. تصمیم می گیریم برای این استان ها در طول سال طرح هایمان را اجرا کنیم تا فاصله شان را با استان های برخوردار کم کنند.

حسین پور تصریح کرد: هر طرح فرهنگی به بازبینی نیاز دارد و ما حتما طرح های دیگر خانه کتاب را هم بازبینی می کنیم. یکی از طرح های فصلی کتاب ما، ساماندهی کتابفروشی‌هاست.یکی از مشکلات کتابفروشی ها، به روز نبودن نرم افزارهای فروش کتاب آنهاست که ما برای حل آن تلاش می کنیم. در طرح عیدانه کتاب، استان اصفهان بیشترین مصرف کننده یارانه کتاب بود و این شاید به این دلیل است که چند سالی است در این استان نمایشگاه کتاب برگزار نمی شود. ما در نظر داریم کتاب های صوتی و الکترونیک هم در دستور اجرای طرح های فصلی کتاب قرار بگیرند.

وی در پایان گفت: نزدیک به 400 نفر از اهالی قلم برای وام ثبت نام کردند. 250 نفر واجد شرایط بودند و نزدیک به 200 نفر را برای دریافت وام معرفی کردیم. تصمیم گرفتیم یارانه کتاب را در طرح های حمایتی از کتابفروشان به هر استان، براساس جمعیت آن استان اختصاص بدهیم.


انتهای پیام/

نشست خبری طرح عیدانه کتاب برگزار شد

 

برچسب ها: عیدانه کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.