رئیس کمیسیون عمران آخرین جزییات از علت سقوط پرواز تهران_ یاسوج را تشریح کرد.

خلبان مقصر سانحه هواپیمایی تهران_ یاسوج است/ گزارش نهایی تا پایان فروردین‌ماه آماده می‌شودمحمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران در گفت‌وگو  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین اطلاعات پرواز تهران_ یاسوج که سال گذشته دچار سانحه شد، گفت: ما اکنون در حال بررسی زمینه‌ها و عواملی هستیم که موجب اشتباه خلبان در این پرواز شده است.

وی با بیان اینکه براساس اطلاعات جعبه سیاه، خلبان در این سانحه مقصر بوده است، افزود: ما در حال بررسی هستیم برای اینکه روشن شود خلبان دچار اشتباه شده، یا وی روند عادی و مراحل مختلف را طی کرده، خلبان به لحاظ جسمی و روحی آمادگی داشته یا خیر و یا اینکه هواپیما آماده پرواز برای شرایط بحرانی بوده است.

رضایی‌کوچی افزود: عوارض و زمینه‌های متعددی موجب اشتباه خلبان در سانحه هوایی تهران_ یاسوج شده است.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه بنده اطلاعات جعبه سیاه را کاملا مطالعه و مکالمات آن را گوش کرده‌ام، بیان کرد: در لحظات آخر کمک خلبان به خلبان می‌گوید هوا خراب است و بهتر است بازگردیم، اما متأسفانه خلبان به ادامه مسیر به سمت مقصد اصرار دارد و به دنبال آن ارتفاع هواپیما را کاهش داده و پایین‌تر از حد معمول می‌آید که این اقدام موجب برخورد هواپیما با کوه و بروز سانحه می‌شود.

وی تصریح کرد: کادر پرواز در زمان پرواز این هواپیما اطلاعات لازم را درباره شرایط جوی داشته و مکالمات جعبه سیاه این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد، اما متأسفانه خلبان علی‌رغم اصرار کمک‌خلبان خود به سمت شیراز نرفته و اشتباه می‌کند.

رضایی‌کوچی تأکید کرد: معمولا در چنین وضعیت هوایی، هواپیما باید بازگردد؛ لذا دلایل و زمینه‌های وقوع اشتباه از سوی خلبان در کمیسیون عمران قید شده است.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه خلبان به دلیل بیماری و جراحی قلب در این شرایط باید از یک خلبان و نه کمک خلبان در کنار خود استفاده می‌کرده است، افزود: از سوی دیگر با توجه به شرایط آب و هوایی اجازه پرواز نباید صادر می‌شد و اصولا براساس آئین‌نامه داخلی شرکت هواپیمایی آسمان، این پرواز در چنین شرایط جوی نباید صورت می‌گرفت.

وی گفت: شرکت هواپیمایی آسمان در وهله اول مقصر است و هواپیما باید در چنین شرایطی در فرودگاه تهران باقی می‌ماند و پرواز نمی‌کرد.

رضایی‌کوچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا خلبان با داشتن چنین شرایط جسمی مجوز پرواز گرفته است، اظهار کرد: طی 6 ماه گذشته بسیاری از خلبانان از سیستم هواپیمایی این شرکت رفته‌اند و عملا تعداد خلبان‌های این شرکت محدود شده است.

رئیس کمیسیون عمران با تأکید بر اینکه هواپیما نقص فنی نداشته است، اظهار کرد: اگر مقررات رعایت می‌شد این هواپیما می‌توانست در چنین شرایط آب و هوایی به شیراز رفته و سالم بماند.

وی تأکید کرد: کمیسیون عمران گزارش نهایی و کامل خود را درباره حادثه پرواز تهران_ یاسوج تا اواخر فروردین‌ آماده ارائه به مجلس خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۹:۱۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
همه چی تقصیر خلبان نبوده..الان دیگه چه فایده وقتی عزیزامون رفتن و کنارمون نیستن فقط خدا جواب اونابیی که مقصر بودنو میده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
غافل از اینکه حتی یک لحظه بی توجهی یک ملت رو عزادار می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
۰
۰۰:۱۶ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
خدارحمتشون کنه ولی یه نکته خلبان مگه میبخواد جون خودشو به خطربندازه بره مطمئنا اگه میدونسته جونش درخطره نمیرفته
Iran (Islamic Republic of)
۰
۰۰:۱۶ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
خدارحمتشون کنه ولی یه نکته خلبان مگه میبخواد جون خودشو به خطربندازه بره مطمئنا اگه میدونسته جونش درخطره نمیرفته
Iran (Islamic Republic of)
۰
۰۰:۱۶ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
خدارحمتشون کنه ولی یه نکته خلبان مگه میبخواد جون خودشو به خطربندازه بره مطمئنا اگه میدونسته جونش درخطره نمیرفته
Germany
s.o
۱۹:۰۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
از اول هم معلوم بود همه چیزو میندازن گردن خلبان، جعبه سیاه لازم نبود که.....
-
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
امیدوارم که دیگر شاهد چنین حوادث دردناکی نباشیم.حوادثی که همه ایرانیها را ناراحت و اندوهگین میکند
Germany
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
ضمن ابراز تاسف از حادثه ناگوار پرواز یاسوج باید عرض کنم که در تعطیلات عید امسال روزانه سی چهل نفر از هموطنانمان در تصادفات جاده ای جان باختند یعنی هر دو روز یک سقوط هواپیما داشتیم.

در تصادفات جاده ای رانندگان به علت نادرست رانندگی و سرعت غیرمجاز و سبقت های خطرناک و خواب آلودگی و ... جان سرنشینانان خود را فنا کردند.

عمر یکبار داده میشود ولی با کوچکترین سهل انگاری توسط دیگران برای همیشه از دست میرود .


بیاییم در سال ۹۷ با تصمیمات درست و اجتناب از رانندگی های پرخطر ، برای جان عزیزان هموطن احترام و ارزش بیشتری قائل شویم.
-
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
هرچه بوده گذشته قسمتشون بوده اینجوری برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
همیشه دو گروه اشتباهشان مهلکتر وغیر قابل جبران تر است:
1)افراد ناشی
2)افراد خیلی زبده
خداوند روح همه در گذشتگان را قرین رحمت فرمایند
Iran (Islamic Republic of)
پژمان دشت مغان اردبیل
۰۹:۲۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
خلیان باتجربه بوده فکرده حتما میتونه بااستفاده ازتجربیاتش ب مقصد برسه و حالا تقدیر این بوده اما بایدشفاف سازی بشه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
روحش شاد یادش گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
mm
۰۹:۱۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
از قبل نمیدونستن که خلبان بیچاره جراحی قلب انجام داده. همین خلبان قبلا جون خیلی ها را نجات داده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
باید بیشتر نظارت بشه در هواپیما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
روح جمیع از دست رفتگان قرین رحمت الهی و از خداوند طلب صبر و اجر برای بازماندگان می نمائیم
بیشتر نظرات گفتند اجازه پرواز نباید داده می شد!! به غیر از موارد خاص مثل نداشتن مجوز پرواز یا دستور مقامات ذی ربط برج مراقبت برابر قانون ایکائو در همه دنیا موظف است اطلاعات لازم را به خلبان بدهد وتصمیم در مورد انجام یا انصراف از پرواز با خلبان است ضمن اینکه قبل از پرواز هم تمام خلبانان موظفند بطور متعارف وروتین اطلاعات هوای مسیر و هوا وموارد مربوط به ناوبری مقصد را از واحد عملیات شرکت خودشان بگیرند و با توجه به جمیع اطلاعات تصمیم نهایی را می گیرند.لذا برج مراقبت صرفا برابر ضوابط و در چارچوب قوانین رسمی ایکائو و قوانین رسمی وقانونی که در هرکشور برای همان کشور تعیین می شود (خود همین مورد هم از جمله قوانین ایکائوست)باید مجوز پرواز را صادر کند و در صورت وجود موارد خاص تعیین شده در قانون باید علت عدم صدور مجوز پرواز را به خلبان اطلاع دهد.بااحترام -
آخرین اخبار