قاضی زاده هاشمی:

بیمه خوب، باعث آرامش در جامعه می‌شود/ جایی که حق مردم ضایع می‌شود، چشم پوشی نکنیم

وزیر بهداشت گفت: بیمه خوب، سبب آرامش در جامعه و بیمه بد به طور دائم باعث نگرانی مردم می‌شود.

بیمه خوب، باعث آرامش در جامعه می‌شود/ جایی که حق مردم ضایع می‌شود، چشم پوشی نکنیمبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده  هاشمی وزیر بهداشت در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان سازمان بیمه سلامت با اشاره به ضعیف بودن فرهنگ بیمه در کشور گفت: پرداخت حق بیمه و مالیات سلامت از جمله اقداماتی است که باید در کشور به درستی صورت گیرد، ولی متاسفانه هیچ کدام از این موارد در کشور تبدیل به فرهنگ نشده و به درستی اجرایی نمی‌شود.

وی ادامه داد: افرادی در کشور امکان پرداخت حق بیمه ندارند که خوشبختانه این افراد در دولت روحانی بیمه شدند ولی هستند افرادی که توان پرداخت حق بیمه را دارند؛ سهم حق بیمه با خدماتی که توسط سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیرهای‌های مسلح پوشش داده می‌شود، تناسبی ندارد، به همین دلیل لازم است که فرهنگ بیمه در کشور تقویت شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: صحبت‌های ما در خصوص بیمه در سال های گذشته از روی احساس، قدرت طلبی، توسعه طلبی و افزایش بار مسئولیت برای وزارت بهداشت نبود، مجلس تصمیم گرفت که تولیت یکپارچه شود ولی این موضوع هنوز به طور کامل محقق نشده است؛ پراکندگی یکی از مصیبت‌های ما در اداره حوزه سلامت در کشور است، همه می‌دانند که راه و چاه کدام است ولی خود را به غفلت می‌زنند.

  اگر افراد متمول بیمه سلامت رایگان داشته باشند، خیانت است

وی بر علمی شدن بیمه تاکید کرد و گفت: ما باید از نظر علمی مجهز باشیم تا اقداماتمان سلیقه ای نباشد؛ این موضوع باید از بیمه سلامت شروع شود و به همه بیمه‌های درمانی کشور تسری پیدا کند، صد سال است که بشر این تجربه را در حوزه‌های مختلف دارد و ما همچنان عقب هستیم، باید از تجربه دیگر کشورها استفاده کنیم و در عین حال به سمتی برویم که سازمان قدرتمندی را تشکیل دهیم.

هاشمی ادامه داد: با وجود نگرانی‌ها، بسیار امیدوارم که بتوان طی چند سال آینده به اهدافمان دست یابیم که البته به حمایت دولت و مجلس نیاز داریم، در سال 97 نباید به هیچ وجه سازمان بیمه نسبت به بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده است، بدهی داشته باشد، بودجه ای که برای این سازمان در نظر گرفته شده است واقعی نیست؛ یکی از گرفتاری‌های مهم بیمه این است که ماموریت‌هایی برای آن تعریف می‌کنند که هزینه آن بیش از اعتباری است که برای آن در نظر گرفته می‌شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: مسئولین وقتی به مردم قول می‌دهند، باید هزینه آن را نیز برای سازمان‌های رفاهی و اجتماعی تامین کنند؛ ما به دلیل عقیده‌ای که داریم کار می‌کنیم، جایی که احساس می کنیم کارد به استخوان می رسد و حق مردم به خصوص محرومین ضایع می شود، نباید چشم پوشی کنیم.

وی ادامه داد: تعادلی در بیمه لازم است که در آن اولویت‌ها به درستی شناخته شده و هزینه شود، اگر کشور سازوکار درستی داشت و فقرا به درستی شناسایی می‌شدند، کار بسیار راحت‌تر بود، اینکه افراد متمول بیمه سلامت رایگان داشته باشند، خیانت است و باید از آن جلوگیری شود، باید دست کسانی را بگیریم که واقعا مشکل دارند، در بیماری های خاص و صعب العلاج افرادی هستند که بدون یارانه نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند.

بیمه سلامت نباید تصدی‌گری داشته باشد

هاشمی تاکید کرد: بیمه خیلی مهم است ،باید یاد بگیریم که چه اقدامی انجام دهیم و در عین حال شرکای کاری را نیز با خود همراه کنیم؛ مدیریت در هزینه، کیفیت، اولویت‌ها از اقداماتی است که باید در بیمه سلامت مورد توجه قرار گیرد، اکنون این سازمان از داروها و خدماتی حمایت می کند که اصلا لازم نیست و در بخش‌های دیگر نقش کمرنگی دارد؛ این موضوعات باید سریع بازنگری و بحث الکترونیکی شدن با سرعت و دقت کافی دنبال شود.

وزیر بهداشت گفت: بودن بیمه سلامت در وزارت بهداشت زمانی ارزشمند است که قدرتمندترین سازمان این وزارتخانه باشد؛ بیمه خوب باعث آرامش در جامعه و بیمه بد به طور دائم باعث نگرانی مردم می شود؛ حق مردم داشتن بیمه خوب در تمام حوزه‌هاست؛ یکی از آرزوهای من این است که بیمه خوب در حوزه سلامت داشته باشم که هم مردم و هم ارائه دهندگان خدمت راضی باشند.

هاشمی با تاکید بر اینکه بیمه سلامت نباید تصدی‌گری داشته باشد، افزود: تامین‌اجتماعی در کشور فراهم نشد به این دلیل که مسیر آن منحرف و به سمت تصدی گری پیش رفت. اگر بیمه سلامت به سمت تصدی گری برود ظلم کرده است.

وی عملکرد مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توانایی که مهندس موهبتی دارند، قطعا می‌توانند در تعامل با مجلس، شرایط بهتری را برای این سازمان فراهم کنند.

وزیر بهداشت بیان کرد: برنامه‌ ریزی‌های تعرف شده این سازمان در سال 97 با مدیریت سازمان باید به طور جدی عملیاتی شود و ما باور داریم که این انگیزه در مدیران این سازمان وجود دارد و قطعا به نتیجه خواهند رسید کما اینکه تاکنون نیز اقدامات بسیار موثری انجام شده است که امیدواریم هر روز شاهد خبرهای خوشی از این سازمان باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار