کارشناس مسائل روسیه گفت: آمریکا همواره خود را بازیگردان اصلی در منطقه قلمداد می‌کرد، اما این نقش با قدرت گرفتن ایران و روسیه زیر سوال رفته است.

شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به دخالت‌های آمریکا در دهه‌های گذشته در خاورمیانه، اظهار کرد: تاریخ معاصر منطقه نشان می‌دهد کاخ سفید همواره در غرب آسیا حضور گسترده‌ای داشته و در هیچ بحران و تنشی در خاورمیانه پیدا نمی‌شود که در آن کاخ سفید نقشی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: ایالات متحده همواره خود را بازیگردان اصلی در منطقه قلمداد می‌کرد ولی در حال حاضر این نقش کاخ سفید با قدرت گرفتن ایران و روسیه زیر سوال رفته است به این معنا که هم روسیه موفق شده به عنوان یک قدرت و بازیگر بین‌المللی و تأثیرگذار در تحولات منطقه به ایفای نقش بپردازد و هم کشورهایی مثل ایران به این موفقیت دست پیدا کرده‌ و توانسته‌اند آمریکا را در رسیدن به اهدافشان در منطقه ناکام بگذارند.

کارشناس مسائل روسیه با اشاره به شکست‌های پیاپی کاخ‌سفید در خاورمیانه در دهه‌های گذشته، بیان کرد: ناکامی‌هایی که آمریکایی‌ها در طرح‌هایشان در سوریه، عراق، افغانستان و یمن تجربه کردند ناشی از همین شیوه و نوع بازیگری مؤثر ایران و روسیه در منطقه بوده است.

بهمن اظهار کرد: پس از قدرت گرفتن بازیگرانی مانند ایران و روسیه ، اتفاق مهم دیگر در منطقه این موضوع است که برای اولین در طول تاریخ معاصر خاورمیانه شاهد این است که یک بحران مهمی چون بحران سوریه بدون مشارکت آمریکا در حال حل شدن است.

وی تصریح کرد: روندی که ایران، روسیه و ترکیه در موضوع سوریه پیگیری می‌کنند در نوع خود بدیع و قابل توجه است چرا که برای اولین بار کاخ سفید در این روند سازشی هیچ نقش مهم و حیاتی ندارند.

کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه مقامات آمریکایی متوجه این موضوع هستند که نقش آنها در خاورمیانه به مرور زمان نادیده گرفته شده است، افزود: نگرانی کاخ سفید از این موضوع باعث شده آنها تصور کنند که اگر واکنش جدی نسبت به این موضوع نشان ندهند در آینده تحولات منطقه نمی‌توانند بازیگر تأثیرگذاری در منطقه باشند.

بهمن ادامه داد: قدرت گرفتن روسیه و ایران و کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه باعث شده تا کاخ سفید سعی کند به بهانه‌های مختلف فشارهای زیادی را به روسیه وارد کند و از طرف دیگر هم تلاش می‌کند ایران را به شدت زیر فشار قرار داده تا نقش او را در منطقه کمرنگ کند.

وی با اشاره به تلاش‌های کاخ سفید برای تغییر سیاست‌های تهران و مسکو نسبت به مسائل منطقه، تصریح کرد: آمریکایی‌ها متوجه این موضوع هستند که قدرت حضور و نفوذ آنها در منطقه به وسیله روسیه و ایران به چالش کشیده شده و به همین دلیل تلاش می‌کند تا تغییری در سیاست این کشورها حاصل شود.

کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه روند تاریخی در چند سال گذشته نشان می‌دهد کاخ سفید تاکنون نتوانسته تغییری در سیاست‌های ایران و روسیه ایجاد کند، خاطر نشان کرد: قابل پیش بینی است که در آینده واشنگتن با ایجاد تنش در منطقه تلاش ‌کند تا بتواند بازیگری روسیه در سطح منطقه را به انحاء مختلف به چالش بکشد ولی آنچه تا به امروز مشخص شده این است که روسیه دست برتر را دارد و نسبت به آمریکا در تحولات منطقه نقش مؤثرتری را ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آمریکا ، روسیه ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار