در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ناتوانی میراث فرهنگی مشکین شهر در رسیدگی به یک شهر تاریخی

با توجه به شرایط فعلی نقشی بر روی سنگ‌های شهر یری باقی نخواهد ماند و سنگ‌ها نیز متلاشی می‌شوند.

شهروز حیدری رئیس سابق اداره میراث فرهنگی مشکین شهر اردبیل، در خصوص وضعیت فعلی شهر یری به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: سنگ‌های شهر یری بعد از چند هزار سال و بدون رعایت شرایط فنی از زیر خاک درآورده شده اند و الآن نزدیک به ۱۴ سال است که با توجه به ناآرامی شرایط اقلیمی منطقه و وزش باد‌هایی با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت، سرعت فرسایش خاک بیشتر شده است و اگر تدبیری نشود، نقشی روی سنگ‌های شهر یری باقی نخواهد ماند و سنگ‌ها نیز متلاشی می‌شوند و از بین می‌روند.

وی افزود: رسیدگی به وضعیت شهر یری از قدرت و توان اداره میراث فرهنگی شهرستان مشکین شهر خارج است و پژوهشگاه میراث فرهنگی باید فکر اساسی برای شهر یری بکنند، زیرا محوطه تاریخی است و هر کسی نمی‌تواند عملیات فنی در آنجا انجام دهد. یعنی رسیدگی به این شهر تاریخی مثل ساختن یک ساختمان معمولی نیست و هر بنایی که می‌خواهیم در این شهر احداث کنیم، باید براساس یک سری مطالعات عمیق و دقیق باشد.

رئیس سابق اداره میراث فرهنگی مشکین شهر خاطرنشان کرد: در زمانی که من مسئول میراث فرهنگی مشکین شهر بودم درخواست کردم که مطالعاتی در شهر یری انجام شود و مطالعه کوچکی را نیز خودم انجام داده بودم و به مرکز استان ارائه دادم، اما متاسفانه تامین اعتبار نشد و اداره میراث فرهنگی استان نیز علاقه چندانی به فعال کردن مرکز مطالعات در خصوص رسیدگی به شهر یری نداشت. بنابراین کار عملیاتی انجام نشد. هم اکنون نیاز است که پوشش فیزیکی روی سنگ‌های شهر یری انجام شود تا از صدمات اقلیمی جلوگیری بشود. مردم نیز با اقداماتی، چون تشکیل زنجیره انسانی خواستار رسیدگی به شهر یری هستند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار