صادرات محموله های افغانستان ازخاک ازبکستان به چین

مقامات تاشکند و کابل درباره صادرات محموله های افغانستان ازمسیر ازبکستان و قرقیزستان به چین توافق کردند.

صادرات محموله های افغانستان ازخاک ازبکستان به چینبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مقامات تاشکند و کابل درباره صادرات محموله های افغانستان ازمسیر ازبکستان و قرقیزستان به چین توافق کردند.

این توافق در جریان سفر محمد حمید طهماسبی، وزیر راه افغانستان به تاشکند پایتخت ازبکستان و مذاکرات مسئولان دو کشور به دست آمد.

بر اساس این توافق، برای حمل و نقل محموله های افغانستان به چین از دالان حمل و نقل جدید «تاشکند – اندیجان – اوش - ایرکشتام – کاشگار» استفاده می شود و وسایل نقلیه محموله ها را از طریق گردنه ایرکشتام در قرقیزستان که از سطح دریا در 3.5 هزار متر بلندی واقع است و کوتاه ترین مسیر جاده ای از وادی فرقانه ازبکستان به چین به شمار می رود ، به این کشور می رسانند.

افغانستان محموله های خود را از مزار شریف از طریق راه آهن تا ایالت اندیجان ازبکستان حمل می کند و سپس با کامیون ها بطور ترانزیتی از ازبکستان و قرقیزستان به منطقه کاشگار چین می رساند.

همچنین یک مرکز حمل و نقل و لجستیکی چند منظوره برای ایجاد تسهیلات لازم حمل و نقل در ا یستگاه راه آهن آختاچی ایالت اندیجان ازبکستان با هدف انتقال محموله ها به چین ایجاد شده است.

به گزارش وزارت تجارت خارجی ازبکستان درمذاکرات انجام گرفته در تاشکند توسعه همکاری های این کشور و افغانستان در حوزه های بازرگانی و اقتصادی و حمل و نقل از جمله ترانزیتی بررسی و اعلام شد، تحقق این مهم به اجرای بموقع قراردادهای تجاری و رساندن حجم گردش تجاری دو کشور در چند سال آینده به یک میلیارد دلار کمک خواهد کرد.

به نوشته ایرنا، در این مذاکرات همچین آمادگی ازبکستان و افغانستان برای سرعت بخشیدن به کارهای اجرای طرح ساخت خط آهن مزار شریف – هرات اعلام و بر ضرورت تهیه به موقع توجیه فنی و اقتصادی این طرح برای جذب سرمایه گذاری مورد نیاز، تاکید شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: افغانستان ، ازبکستان ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار