دستیابی به دانش فنی پایش فساد ماهی در موسسه پژوهشی علوم وصنایع غذایی

مجری این طرح پژوهشی گفت: در موسسه پژوهشی علوم وصنایع غذایی با استفاده از نانو سنسور‌های حساس به pH به دانش فنی پایش فساد ماهی دست یافتیم.

دستیابی به دانش فنی پایش فساد ماهی در موسسه پژوهشی علوم وصنایع غذایی

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بهاره عمادزاده افزود: در این پروژه تحقیقاتی، نانوحسگر‌های تولید شده به روش الکتروریسی طوری در بسته بندی ماهی جاسازی می‌شوند که نسبت به وجود آمین‌های تولید شده در اثر فساد ماهی حساس بوده و در اثر واکنش با آن‌ها رنگ برچسب تعبیه شده بر روی بسته بندی تغییر می‌کند.
 
وی گفت: کیفیت مواد غذایی به لحاظ فساد پذیری در چرخه بسته بندی و توزیع بسیار تغییر پذیر بوده و اغلب با افت همراه است و در نتیجه پایش کیفیت با استفاده از این سنسور‌ها در مراحل بسته بندی، حمل و نقل، انبارداری و توزیع امری ضروری است که می‌تواند اطلاعات کافی و مهمی را برای تعیین بهتر کیفیت محصول و کنترل تا زنجیره توزیع برای همه از جمله مصرف کننده فراهم کند.

عضو هیأت علمی گروه نانو فناوری مواد غذایی افزود: بدلیل اهمیت موضوع، بررسی‌های مختلفی در خصوص طراحی شناساگر‌های فساد در دنیا صورت گرفته و مزیت این دستاورد پژوهشی نسبت به نمونه‌های مشابه استفاده از نانوالیافی است که موجب افزایش سرعت پاسخ دهی در سنسور شده و کارایی آن را برای پایش فساد ماهی افزایش می‌دهد.

عماد زاده گفت: محصولات دریایی بخش مهمی از صادرات کشور را به خود اختصاص می‌دهند و استفاده از بسته بندی مناسب و همچنین بکارگیری شناساگر‌های مناسبی که بتوانند در خصوص کیفیت محصول اطلاعات لازم را در اختیار مصرف کننده قرار دهند می‌تواند موجب توسعه صادرات این محصولات شود.

وی افزود: تولید این نوع شناساگر‌ها می‌تواند موجب پیشرفت صنایع بسته بندی در ایران گردد وبرای تجاری سازی دستاورد حاصل از این پژوهش لازم است ابتدا تحقیقات انجام شده از مقیاس آزمایشگاهی به سطح پایلوت منتقل شود و پس از آن، با تطبیق شرایط تولید می‌توان در خصوص تولید صنعتی آن اقدام نمود.

انتهای پیام//م. ن

دستیابی به دانش فنی پایش فساد ماهی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.