صنایع غذایی مازندران نیازمند نگاه ویژه اقتصادی

۳۲۰ واحد راکد و نیمه راکد صنعتی در زمینه غذا در صورت برگشت به خط تولید زمینه اشتغال ۵۰۰ هزار مازندرانی ایجاد خواهد شد.

خاتمی مقدم رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه از ۵۰۸ واحد در ۱۰ گروه صنعت غذایی مازندران فقط ۱۸۳ واحد فعال هستند، گفت: این واحد‌ها ۳ میلیون تن تولید دارند و ۲۰ هزار شغل مستقیم و ۱۰۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده اند.

وی افزود: ۳۲۰ واحد دیگر راکد یا نیمه راکد در مازندران وجود دارد درصورتی که این واحد‌ها به خط تولید برگردند و ظرفیت‌های راه اندازی واحد‌های جدید مورد نیاز نیز ایجاد شود، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم این بخش به بیش از ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

خاتمی مقدم صنایع غذایی این استان را جزو واحد‌های کوچک صنعتی دانست و گفت: ۷۰ درصد واحد‌های صنایع غذایی مازندران کمتر از ۵۰ نفر این درحالیست که بیشترین بار اشتغالزایی صنایع غذایی استان به عهده ۴ کارخانه با اشتغال بیش از ۱۰ هزار نفر قرار دارد. نیرو دارند در صورتی که ۱۵ درصد از اشتغال استان مربوط به این واحد‌ها است.

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران تهیه مواد اولیه را نیز دیگر چالش مهم این صنایع در مازندران دانست و افزود:به علت کیفیت نامناسب، قیمت بالا و هزینه‌های جانبی، ۸۰ درصد مواد اولیه صنایع غذایی خارج از استان تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون مجوز ۵۰۸ واحد صنعت غذایی در استان صادر شده است. گفت: بیش از ۷۰ درصد تولیدات صنایع غذایی مازندران به خارج از استان صادر می‌شود.

خاتمی مقدم افزود: ارزیابی‌های انجمن صنایع غذایی مازندران نیز ارزش تولیدات این صنعت را سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان و مدت زمان برگشت سرمایه در گردش را ۷۰ روز نشان می‌دهد.

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران گفت: بر اساس این ارزیابی ها، پنج سال پیش فاصله قیمت محصولات صنایع غذایی از کارخانه تا سبد مصرف کننده ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده، اما به دلیل رقابت ناسالم در این صنعت، این فاصله اکنون به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه حجم صادرات لبنیات به خارج از استان ۲۰ درصد افزایش داشته است افزود: این افزایش درحالیست که سرانه مصرف لبنیات در کشور کاهش پیدا کرده است.

استان مازندران با تولید سالانه هفت و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی، رتبه‌های برتر تولید ۱۵ محصول را در کشور به خود اختصاص داده است.

گروه‌های ده‌گانه صنایع غذایی مازندران، فراورده‌های لبنی، صنایع آرد، فراورده‌های آردی، صنعت روغن، نوشیدنی‌ها، فراورده‌های گوشتی، کنسرو گوشتی، کنسرو غیر گوشتی، صنایع بسته‌بندی و کشتارگاه‌های طیور هستند.

انتهای پیام/آ

شناسایی ۳۲۰ واحد راکد و نیمه راکد صنعتی در مازندران

برچسب ها: صنعت ، وزارت اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.