توفان‌های خورشیدی چه اثری بر کره زمین می‌گذارند؟

توفان‌های خورشیدی باعث اختلال در وسایل الکترونیکی می‌شودهمچنین می‌تواند کره زمین و زندگی انسان‌ها را هم تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دانشمندان ناسا در اوایل هفته گذشته شکاف‌هایی عظیم درخورشید شناسایی کرده اند که به نام کرونالی شناخته می‌شوند.

پیدایش این شکاف‌ها هشدار بروز توفان خورشیدی است که می‌تواند اثر‌اتی بر سیستم‌های مخابراتی، نوسان‌های شبکه‌های برق، سیستم‌های ماهواره‌ای وحتی حرکت آن‌ها دراطراف کره زمین بگذارد.


دانشمندان، مناطق سیاه و سفیدی برسطح ستاره خورشید کشف کرده اند که نشان دهنده باد‌های خورشیدی و ایجاد کننده توفان بر سطح این ستاره درخشان است.

اولین بار شناسایی شکاف در جو خورشید که به شکاف‌های کرونال مشهور هستند به وسیله دانشمندان درسال ۲۰۱۰ با استفاده از ماهواره رصد خانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) شناسایی شده است.

ذرات مغناطیسی ایجاد شده دراثر توفان خورشیدی G۱ از سطح ستاره فاصله گرفته ؛ به مسیر خود در منظومه شمسی ادامه می‌دهد تا از آن خارج شود و دراین میان با گذر از جو سیاره زمین باعث اختلال‌های ماهواره‌ای و نوسان‌های جریان برق و پاره‌ای مشکلات دیگر می‌شود.


اما درکنار اثر‌هایی که توفان خورشیدی برجو زمین می‌گذارد اهالی مناطق شمالی کره زمین ازجمله ایالت‌های مینه سوتا، داکوتا، مونتانا، میشیگان و مین آمریکا همچنین مناطق شمالی اسکاتلند و انگلستان می‌توانند مناظر زیبایی از شفق‌های قطبی را درآسمان مشاهده کنند.


کارشناسان اعتقاد دارند توفان‌های خورشیدی نقشی قابل توجه در دگرگونی‌های آب وهوایی و حتی زندگی مردم درکره زمین دارند.

توفان‌های ژئومغناطیسی، توفان‌های تابش خورشیدی و امواج‌های رادیویی همگی بر وضعیت آب وهوای کره زمین اثر گذارند.

تاکنون چندین توفان خورشیدی شناسایی شده است و حتی بروز آن می‌تواند بر حرکت پرنده‌های مهاجر و سلامت فضانوردان مستقر درایستگاه فضایی بین المللی اثر بگذارد.


با وجود ایمنی بالا درساخت ایستگاه فضایی بین المللی کارشناسان اعتقاد دارند پیاده روی در خارج از ایستگاه به ویژه در زمان بروز توفان‌های خورشیدی خطر‌های فراوانی را متوجه فضانوردان می‌کند، زیرا درحالت عادی میزان تشعشع دریافتی از خورشید در این مکان صد برابر بیشتر از روی کره زمین است و به همین دلیل تعداد زیادی از فضانوردان با مشکل هایی، چون آب مروارید  یا آسیب‌های پوستی مواجه می‌شوند.

در زمان بروز توفان‌های خورشیدی استفاده از محصولات مراقبتی پوست، کرم ضد آفتاب، استفاده ازلباس‌های پوشاننده و  پرهیز از تماس با نور خورشید به ویژه درساعت‌های اوج تابش نور خورشید می‌تواند از آسیب‌های ناشی از آن بکاهد.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار