برمایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

ازدواج موقت به اسم مجرد ها و به کام متأهل هاست/ چرا به مجرد ها وام نمی دهند؟/ بسیاری از گناهان جوانان به گردن مسئولان و خانواده هاست

حجت الاسلام محمد برمایی در گفتگویی مفصل به تفسیر مشکلات ازدواج و بیان راه حل های آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صحبت درباره مشکلات ازدواج، این روز ها موضوع بسیاری از محافل خانوادگی و مباحث جامعه شناسان است. بسیاری از شرایط فعلی جامعه در حوزه ازدواج و طلاق احساس نگرانی می‌کنند و بالا رفتن سن ازدواج را از جمله مشکلات بزرگ جامعه ایران می دانند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد برمایی مدرس دانشگاه با رویکرد دین و روان، مدیر و موسس مرکز بارش افکار سپید؛ او سال‌هاست در حوزه پژوهش، مشاوره و آموزش در جهت تحکیم خانواده‌ها فعالیت می‌کند. در ادامه گفتگوی تفصیلی باشگاه خبرنگاران جوان با این کارشناس خانواده را می‌خوانید.

انسان زرنگ هیچگاه ازدواج نمی کند

بیایید از همین ابتدا، سراغ اصل ماجرا برویم. چرا بسیاری از جوانان ما سراغ ازدواج نمی روند؟

امام رضا (ع) یک جمله ای دارند که واقعا از هر بعدی بی نظیر است. ایشان می‌فرمایند که اگر هیچ آیه روایتی و سنتی درباره ازدواج برای ما نمی آمد، در بحث ازدواج همین بس که خردمندان به ازدواج رو آوردند. سوالی که شاید ذهن همه را درگیر کند این است که آیا آدم عاقل ازدواج می‌کند یا خیر؟ انسان زرنگ ازدواج نمی‌کند اما انسان عاقل ازدواج می‌کند. جامعه ما جامعه‌ای است مبتنی بر زرنگی تا عقلانیت! جامعه زرنگ طلاق بیش از اندازه دارد؛ جامعه زرنگ اقتصاد بی مسئولیتی را تجربه می‌کند. جامعه زرنگ 15 میلیون پرونده قضایی دارد؛ بیشتر یک جامعه زرنگ است تا یک جامعه عاقل.

منظور از انسان زرنگ چیست؟

فرق بین عقل و زرنگی در جامعه این است که در جامعه زرنگ طلاق را خیلی راحت در خود می بیند. در جامعه زرنگ رانت فراوان اتفاق می افتد، در جامعه زرنگ دزدی زیاد است. در جامعه زرنگ یک ماشین تمامی ماشین هایی که در ترافیک هستند را دور می زند. اصولا انسان زرنگ ازدواج نمی کند، چراکه مسئولیت پذیری را نمی پسندد. دنبال نان خور اضافی و آقا بالاسر نیست. انسان زرنگ هیچ گاه دنبال راه مستقیم نیست. او همیشه از میانبر می رود، حتی اگر آن میانبر او را به گمراه ببرد.

ازدواج موقت به اسم مجرد ها و به کام متأهل هاست/ چزا به مجرد ها وام نمی دهند؟/ بسیاری از گناهان جوانان به گردن مسئولان و خانواده هاست/


تناسب میان زرنگ و عاقل مانند تناسب بین معاویه و امام علی (ع) است. امام علی (ع) در جمله ای خطاب به عمروعاص می‌فرمایند «مراقب باش که زرنگی تو آخرتت را به دنیای معاویه نفروشد». ازدواج در کشور ما بیشتر از ساحت زرنگی است. خیلی ها دیگر پای ازدواج و حتی دینداری هم نمی ایستند. چرا؟ چون زرنگ هستند.

ازدواج در همه دنیا یکی از پر مسئولیت ترین اتفاقات است

در تمام دنیا ازدواج به این شکل است؟

ازدواج در همه دنیا یکی از پر مسئولیت ترین اتفاقات است. آدم ها وقتی بحث ازدواج  وسط می آید، هر چند مدل های مختلف ارتباطی از جمله دوستی را تجربه کرده اند، اما به دلیل این که می دانند، ازدواج به معنای مسئولیت پذیری در تمامی ابعاد، عاطفی، اقتصادی و غیره است، به راحتی آن را نمی پذیرند. ازدواج را به دلیل حق و حقوق و تعهد ها ثبت می کنند. وقتی یک پسر ازدواج می کند همان ابتدا باید 100 سکه بپردازد. این مسئولیت پذیری است.

چه انسان هایی سراغ ازدواج می روند؟

در مقابل انسان زرنگ که مسئولیت پذیر نیست، آدم عاقل ازدواج می‌کند. کسانی که با اتکا به عقل جلو می‌روند، هزینه رشد پرداخت می‌کنند و برای پیشرفتشان هزینه می‌کنند، اما کسی که زرنگ است، هیچ هزینه ای نمی کند و فقط دنبال میانبر است. یعنی می خواهد نیاز هایش را بدون ازدواج و با راه های دیگر برطرف کند؛ بنابراین پیامبر اکرم (ص) سنت ازدواج را آورد. ایشان در میان انبیاء نمایند عقلانیت بود. چنین انسانی نمی تواند کار غیر عقلانی را به سنتی جاودانه تبدیل کند.

میل به ازدواج بیشتر شده است

بسیاری معتقدند که تمایل به ازدواج در کشور ما کم شده است؟ چقدر با این افراد هم عقیده اید؟

خیلی‌ها می‌گویند تمایل به ازدواج کم شده است. اگر از تمایل حرف می زنیم، یعنی به این فکر کردیم که غریزه و میل به رشد و تعالی کم شده است. به نظرم درباره این واژه ها و انتخابشان باید دقت کنیم. اگر میل به ازدواج کم شده بود، چرا انقدر کلاس های ازدواج من شلوغ و تلگرام من پر از سوال جوانان درباره ابعاد مختلف ازدواج است؟ چرا آدم ها دنبال انتخاب خوب در ازدواج هستند؟ با قطعیت می گویم که انگیزه برای ازدواج کم نشده است. البته قبول دارم که در یک قشر و سطحی از سن و تناسب اجتماعی برخی به تجرد قطعی (مجرد زندگی کردن) رسیده اند. مثلا بسیاری از جوانان اوایل دهه شصت، خودشان را در تجرد قطعی می بینند که باید برای آن ها برنامه ای اساسی در نظر گرفت.

ازدواج موقت به اسم مجرد ها و به کام متأهل هاست/ چزا به مجرد ها وام نمی دهند؟/ بسیاری از گناهان جوانان به گردن مسئولان و خانواده هاست/

اتفاقا من فکر می کنم که میل به ازدواج بیشتر هم شده است. مثلا همین دهه هفتادی ها هم تمایل به ازدواج دارند. همین هایی که به تازگی وارد فضا های جدی جامعه شده اند و به نظر من انسان های بسیار فاخری هستند. عکس آن چه که در فضا ی مجازی به نقد از دهه هفتادی ها می پردازند، من فکر می کنم که آن ها فوق العاده هستند. تمایل به ازدواج به هیچ وجه کم نشده است، بلکه ترس اجتماعی و فردی و امکانات لازم برای ازدواج کم شده است. جوانان می خواهند ازدواج کنند اما شرایطش فراهم نیست. دختر ها و پسر هایی را می شناسم که سال ها عاشق هم هستند و رابطه شان دوستی است؛ آن ها حتی می خواهند ازدواج کنند اما شرایط برایشان فراهم نیست. در جامعه امروزی ما مشکل غریزه نیست، مشکل ما در فراهم کردن بستر اجتماع در جامعه است.

این ترس از ازدواج از کجا نشأت گرفته است؟

همیشه جهل با آگاهی از بین می رود. اتفاقا همین امروز یکی از دوستان من کلیپی برایم فرستاد که در آن از جوانان می پرسیدند که از چی می‌ترسید و یکی از آن ها گفت من از ازدواج می ترسم. ترس از ازدواج سطوح و مراتب مختلف دارد. اگر رشد تعالی فردی به جایگاه درستی نرسد، چنین اتفاقی می افتد. مثلا خیلی از جوانان پیش خودشان می گویند که نکند، من در ازدواجم اشتباه انتخاب کنم، نکند بد شود. این ها ترس‌های فردی است که ریشه های روان شناختی دارد. یک سری از ترس ها بعد اجتماعی دارند. مثلا دیدید که برخی متأهل ها می گویند: «ازدواج نکنی ها! از دوران مجردیت استفاده کن.» حالا خودش بد ازدواج کرده است و به اشتباه نسخه آن را برای بقیه صادر می کند.

چرا مسئولان به مجرد ها وام نمی دهند؟

منظور از بعد اجتماعی ترس از ازدواج، حمایت های دولتی و اجتماعی است؟

اصلا امتیازات و پاداش هایی که مسئولان به متأهل ها می دهند و تمایزی که میان مجرد ها و متأهل ها انجام می شود، این خودش ترس می آورد. چرا به جوان مجرد 28 ساله وام نمی دهید؟ چرا به او کار درستی نمی دهید؟ این ها همه آسیب ایجاد کرده است. همه این ها در بالا رفتن سن ازدواج موثر بوده است.

یک سطح دیگری از ترس وجود دارد که حاصل از ایمان و تقوای انسان هاست. حتما شنیده اید که در روایات آمده است که ازدواج رزق و روزی انسان ها را افزایش می دهد. این نشان می دهد که ما باید در سطح بالایی از ایمان و امید الهی قرار بگیریم. این هم بخشی است که مربوط به شخص می شود. اما ما در جامعه ای زندگی می کنیم که وقتی متأهل ها می گویند که ازدواج نکن، ایمان فردی کم می شود. به نظرم می شود ترس از ازدواج را از بین برد. ما می توانیم که این کار را در جامعه دانشگاهی و شهروندی و حتی در حوزه رسانه انجام دهیم.

ازدواج موقت به اسم مجرد ها و به کام متأهل هاست/ چزا به مجرد ها وام نمی دهند؟/ بسیاری از گناهان جوانان به گردن مسئولان و خانواده هاست/

عده ای هم ترس اقتصادی دارند که البته درست هم است. بیاییم ترس اقتصادی درست را با روایت غلط جواب ندهیم. یک جوان به من می گوید که من بیکارم، به نظر شما ازدواج کنم. من به این جوان باید بگویم که ازدواج کن؟ باید روایاتی را که به افزایش رزق و روزی اشاره دارد، بیان کنیم؟ در معارف دینی ما، مجرد ها و جوانان مقدس هستند، اما از برخی روایت ها و روایت خوان ها گله دارم. چرا که در جایگاه نادرست از این روایت ها بهره میگیرند و مفهوم اصلی آن را نمی گویند.

می شود بیشتر توضیح دهید؟

مثلا ما درباره عَزَب ها روایت داریم؛ در لغت عزب یعنی، دختر یا پسر مجرد. ما روایت داریم که عزب ها که قدم می زنند، ملائکه آن ها را نفرین می کنند. من بعضی وقت ها با دانشجویانم شوخی می کنم و می گویم آرام راه بروید که زمین لعنتتان نکند. اما نکته ای که در این روایت وجود دارد این است که عزب کسی است که می تواند ازدواج کند و ازدواج نمی کند. آن کسی که نمی تواند ازدواج کند و درآمدی ندارد، حمایت های دولتی، سازمانی و خانوادگی پشتش نیست، در معنای عزب جایگاهی ندارد. برخی به اشتباه به هر مجردی این روایت را نسبت می دهند. در صورتیکه لازم است ما انسان ها درباره این مسائل عاقلانه و به هنگام درست‌ترین تصمیمات را بگیریم.

بنابراین مشکل ازدواج فقط به تقصیر یک عده خاص نیست؟

قطعا فقط به یک سمت و گروه خاصی برنمی‌گردد. مثلا ما نیاز های دولتی را هم لازم داریم. مسئولان ما کلا 30 میلیون تومان با کلی سختی و فشار وام می دهند و می گویند که ما از جوانان حمایت می کنیم. اقتصاد دولتی در فضای ازدواج می تواند کمک کننده باشد تا ترس های اقتصادی در حساب و کتابشان گرفته شود، که البته در این حوزه کوتاهی های فراوانی شده است.

جامعه هنوز مدرن نشده است

بیایید وارد موضع اختلاف نظر ها درباره ازدواج شویم. در بسیاری موارد، میان فرزندان و خانواده ها اختلافاتی بر سر ازدواج، کیفیت و شرایط آن وجود دارد. اصولا حق با کیست و چگونه باید از این مشکل عبور کرد؟

از آن جایی که همه ما طرفدار عقلانیت و دین هستیم و معتقدیم دین و عقل در یک مسیر هستند، باید پایبند به روش های سنتی که مبتنی بر تفکر و عقل هستند، باشیم. روش های سنتی ریشه های فرهنگی عمیقی دارند و نمی توان منکرشان شد. این ریشه ها در خشک سالی و سختی ها می توانند، تنه جامعه را حفظ کند. ما تصور می کنیم که وارد مدرنیته شده ایم و جامعه ما تغییر کرده است در حالی که ما اصلا مدرنیته نداریم. جامعه یک مقدار شیک تر شده است و فضا ها تغییر کرده است. همه تلگرام و موبایل دارند و فکر می کنند جامعه ما مدرن شده است.

ازدواج موقت به اسم مجرد ها و به کام متأهل هاست/ چزا به مجرد ها وام نمی دهند؟/ بسیاری از گناهان جوانان به گردن مسئولان و خانواده هاست/

پیش از این که بیاییم تناسب بین سنت و دنیای جدید ایجاد کنیم، باید پذیرش و فهم درستی نسبت به آن داشته باشیم. سنت، عقلانیت رشد یافته و امتحان پس داده ما در کل تاریخ اجتماعی ایران است. ازدواج ریشه های سنتی بسیار مهمی مانند ساحت ازدواج دارد. وقتی که شما از سنت، خانواده را حذف کنید، دیگر چیزی نمی ماند. در دنیای جدید ابتدا دختر و پسر همدیگر را می پسندند و بعد خانواده ها وارد می شوند. این در مقابل جامعه سنتی است که ابتدا خانواده ها می پسندیدند.

خانواده ها در خصوص دوره آشنایی و انتخاب نیاز به یک بازبینی جدید دارند. ما نمی توانیم از شیوه سنتی در این حوزه استفاده کنیم. در جامعه امروز فرد گرایی افزایش پیدا کرده است. جوان می گوید که من انتخاب کرده ام، پدر و مادر می گویند ما نمی پسندیم. میان جوان امروز و دیروز و دو نسل تقابل به وجود آمده است. واقعیت این است که پدر و مادرهای ما باید با روحیات جوانان امروز ما آشنا بشوند و جوانان هم باید به عقلانیت سنت احترام بگذارند.

درباره دوره آشنایی و ازدواج باید سنت به جوانان احترام بگذارد

درباره دوره آشنایی و ازدواج باید سنت به جوانان احترام بگذارد. جامعه ما تغییر کرده و ملاک ها هم متناسب با آن تغییر کرده است. اما سوال من از جوانان این است که  آیا می شود بدون خانواده ها ازدواج کرد؟ در کشور ما و در دنیای امروز اگر کسی بخواهد سنت را جابجا کند و خانواده را حذف بکند، راه را اشتباه رفته است. جوانان تحت هر شرایطی باید خانواده را در نظر بگیرند. خانواده های ما پر از تجربه اند و به تعبیر حضرت علی (ع) تجربه بالاتر از علم است. جوانان نباید دنیای سنتی را پس بزنند. اگر این کار را بکنند، به مشکل می خورند. ما در کلاس های آمادگی پیش از ازدواجمان که برگزار می کنیم، در جلسه آخر می گوییم که پدر و مادر ها حضور پیدا کنند. در آن جلسه جوانان دغدغه هایی را مطرح می کنند که پدر و مادر ها باورشان نمی شود که فرزندشان چنین تفکراتی در ذهنشان است و پدر و مادر ها هم موضوعاتی را مطرح می کنند که جوانان هیچگاه تصور آن را نمی کردند؛ این نشان می دهد که پدر و مادر ها و فرزندان کنار هم نیستند و به یک جمع بندی نرسیدند.

ازدواج موقت به اسم مجرد ها و به کام متأهل هاست/ چزا به مجرد ها وام نمی دهند؟/ بسیاری از گناهان جوانان به گردن مسئولان و خانواده هاست/

پس نباید یک نفر یا یک عده بار ازدواج را به دوش بکشند

بله. بسیاری از گناهان جوانان ما در جامعه به گردن مسئولان محترم و والدین است. وقتی شغل و درآمد جزء نا امنی و ترس های جامعه به حساب می‌آید؛ وقتی ما به دلیل بی مسئولیتی مسئولانمان، در این مرحله قرار داریم، نمی شود منکر ضعف مسئولان شد. در حال حاضر مسئولان چه کاری برای ازدواج جوانان انجام می دهند. وقتی کاری انجام نمی شود، نباید توقعی داشته باشیم. ما  میگوییم ازدواج که کم می شود، گناه زیاد می شود. بله این یک قائده درستی است. اما مقصر یا مقصر های آن چه کسانی هستند. همیشه که نمی شود گناهان را به گردن مردم بیندازیم. مقصر کم شدن ازدواج  در جامعه یک نفر نیست. در جامعه عدالت محور باید به ریشه این آسیب ها توجه شود. چرا یک آدم دزد شود. هر چقدر که ما به ازدواج کمتر می پردازیم، نیاز های عاطفی، جنسی، غریزی و نیاز های اجتماعی جوانان ما سرگردان تر می شود و به همان اندازه ما خسارت های زیادی را در جامعه می بینیم.

پیش از آن که ازدواج آسان باشد باید عاقلانه و به هنگام باشد

 بسیاری از این اختلاف نظر ها درباره ازدواج به موضوعات اقتصادی منتهی می شود. فکر نمی کنید که باید به جای اینکه  انقدر از مسئولان مطالبه کنیم و توقع کمک از آن ها داشته باشیم، با شیوه هایی مثل ازدواج آسان بسیاری از دغدغه هایمان را کنار بگذاریم؟

من با ازدواج آسان موافقم اما می گویم پیش از آن که ازدواج آسان باشد باید عاقلانه و به هنگام باشد. خیلی ها الان نمی دانند که ازدواج دقیقا باید در چه تاریخی و در چه زمانی اتفاق بیفتد. الان دختر 15 ساله در قشم و جنوب کشور دارد ازدواج می کند و اتفاقا ازدواج خوبی هم انجام می شود، اما ما در تهران در کش و قوس بالا رفتن سن ازدواج  هستیم. ازدواج عاقلانه و انتخاب به هنگام باید اینجا تعریف بشود. ما نمی توانیم یک نسخه برای همه اقوام بدهیم. من خودم دختر دارم و شاید هیچ وقت او نخواهد در سن 14 سالگی ازدواج کند. ازدواج آسان باید زمانی اتفاق بیفتد که به هنگام باشد و ملاک های ازدواج باید دقیق باشد.

شما مشکل اصلی را چه چیزی می دانید؟

یک کتابی را شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین کرده که علت تأخیر در ازدواج را نداشتن ملاک ها و مصداق های واقعی برای ازدواج خوب می داند. ما مثلا می گوییم باید همسرمان مومن باشد. ایمان باید در مصداق و رفتار تعریف شود. دختر و پسرهای ما هنوز بلد نیستند که خواستگاری کنند. دختر و پسر هایی که رتبه دو رقمی کنکور هستند. دختری که از یک پسری خوشش می آید باید در ایران چیکار کنند؟ ما فقط گفتیم که دختر و پسر دست به هم نزنند. تفکیک جنسیت آوردیم که تبعات بدی هم داشت.

ازدواج موقت به اسم مجرد ها و به کام متأهل هاست/ چزا به مجرد ها وام نمی دهند؟/ بسیاری از گناهان جوانان به گردن مسئولان و خانواده هاست/

رهبر انقلاب گفتند که ازدواج آسان یعنی تجمل و دینداری نداشته باشد. نباید به گونه ای ازدواج کنیم که دختر همسایه احساس بدی نسبت به ازدواج داشته باشد. امکان دارد که ازدواج با ساده ترین شکل، بدون هیچ تجملی و حتی در مقبره شهدای گمنام باشد، اما به دلیل به موقع نبودن و عاقلانه نبودن به بن بست برسد و ماندگاری نداشته باشد. ازدواج سه بخش دارد؛ بخش اول خانواده ها، بخش دوم خود فرد و تناسب دو طرف  و بخش سوم آداب و رسوم است. نباید فقط به یک بخش توجه کنیم از دیگر موضوعات غافل شویم.

آمار طلاق هم خنده دار است هم گریه دار

آمار طلاق نگرانی های زیادی را به وجود آورده است. بیایید کمی جلوتر برویم و به از هم پاشیدگی برخی خانواده ها اشاره کنیم. چه چیز خانواده را به مرحله فروپاشی یا همان طلاق می رساند؟

از آمار طلاق در ایران هم می شود جوک ساخت و خندید و هم می شود نشست و ساعت ها با آن گریه کرد. خیلی جوک تلخی است که بیشترین آمار طلاق در ایران در سال اول اتفاق می افتد. جالب این که سال اول ازدواج به جای اینکه سال خوش خوشان زوج ها باشد، سال طلاق در ایران است. مگه ازدواج می کنند که طلاق بگیرند؟

ازدواج موقت به اسم مجرد ها و به کام متأهل هاست/ چزا به مجرد ها وام نمی دهند؟/ بسیاری از گناهان جوانان به گردن مسئولان و خانواده هاست/

من معتقدم که در ایران پکیج حمایتی از ازدواج وجود ندارد. مسئولان می گویند که ما با وام حمایت کردیم، در صورتی که حمایت خاصی نمی‌کنند. من در دوره های آموزشی که برای زوج های جوان برگزار می کنم، می بینم که 100 درصد زوج ها مطالعه و آموزش دقیق نداشته اند. برای جهیزیه سه بار کل بازار را طی می کنند ولی برای بعد ازدواج و آموزش زندگی، تلاشی نمی کنند و برای آن آموزش نمی دانند. ما ازدواج را محدود کردیم به خواستگاری و بله گفتن. بعد که زیر یک سقف می روند، می فهمند که چه مشکلات و فرایندی را باید طی کنند.

چرا هیچ هتلی به زوج های جوان برای مسافرت تخفیف نمی دهد

ما برای سقف زندگی مردم در سیاست کشورمان آموزش و اقتصاد نداریم. ما هتلی در کل ایران نداریم که برای زوج های جوان تخفیف ویژه  مثلا 50 درصدی در نظر بگیرد؟ در ایران 7 درصد درآمد ایرانیان خرج فراغت و تفریح می شود. تحکیم از تشکیل ازدواج مهم تر است که برای آن در سیاست کشور  برنامه ریزی نمی شود. قوه قضاییه تا جایی که من اطلاع دارم چندین سال است که پکیج مشاوره را برای زوج ها در نظر گرفته است تا از بسیاری از طلاق ها جلوگیری کرده است. البته که این اتفاق بسیار خوبی است اما این ارگان وظیفه آموزش را ندارد. ما فقط با آسیب ها می جنگیم، اما پیشگیری نمی کنیم.

ازدواج موقت در ایران بنگاه اقتصادی انسان های رِند

بسیاری از جوانان به دلیل این که توانایی آن را ندارند که ازدواج دائم انجام دهند، به فکر ازدواج موقت هستند. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

بعضی ها می گویند که مجرد ها باید ازدواج موقت کنند. من ازدواج موقت را تله جامعه می دانم که متأهیلینش خطرناک تر از مجرد هایش هستند. بزرگترین خیانت بعضی از مذهبی ها و جامعه شناسانی که فکر می کنند راهکار های دینی دارند، این است که ازدواج موقت را تبلیغ می کنند. ازدواج موقت در ایران بنگاه اقتصادی انسان های رنِد است. ازدواج موقت در ایران حیاط خلوت متأهل هاست نه مجرد ها. به اسم مجرد هاست اما به کام متأهل هاست.

ازدواج موقت در دین آمده است که آسیب ها اجتماعی از جمله تن فروشی کم شود و از حقوق اجتماعی زن حمایت شود. هدف دین از ازدواج موقت جلوگیری از بی دینی است.در جامعه ما ازدواج موقت امروز راهکار نیست، بلکه مسکنی است که می تواند مخاطب من را آلوده و معتاد کند و از اصل صراط مستقیمی که ازدواج دائم است، منحرف کند. ازدواج موقت ذهن مخاطب را از اصل حقیقت زندگی دور می کند.

ازدواج موقت به اسم مجرد ها و به کام متأهل هاست/ چزا به مجرد ها وام نمی دهند؟/ بسیاری از گناهان جوانان به گردن مسئولان و خانواده هاست/


ازدواج موقت نسخه مجرد های ما نیست. توصیه به ازدواج موقت این بزرگترین خیانتی است که به خانواده ها می شود. نباید آخرین راه را به عنوان راه اول معرفی کرد. به نظرم ازدواج موقت راهکاری برای جوانان مجرد مطلق است. ما در تبلیغاتمان و در منبر هایمان ازدواج موقت را خیلی بد توضیح دادیم و آن را خیلی تن فروشانه تبین کردیم. ازدواج موقت صرفا برای متأهل شهوت پرست و جوان تشنه نیست. در دین ازدواج موقت یک راهکار است و پیشنهاد برای هوس بازی و برای فعالیت اقتصادی نیست.

ازدواج سفید خیلی شیک اما بسیار پر آسیب است. با مطالعه تحقیقات جامعه شناسان می گویم که ازدواج سفید در دنیا امتحان بدی را پس داده است. ازدواج سفید در برخی از طبقات اجتماعی خاص رواج دارد. در تحصیل کرده ها و مجرد های قطعی ازدواج سفید رخ می دهد. ازدواج سفید حاصل بی تدبیری ما در ازدواج دائم است. ازدواج مبتذلی است که اصولا ازدواج نیست بلکه تعهد ابتدایی از یک ارتباط انسانی است. در این نوع رابطه هیچ حقوقی نمی بینید. در آن آدم ها خیلی راحت می توانند از هم جدا شوند و شکست های سنگین را تجربه کنند. وقتی مطلوبیت پایین بیایید و شرایط ازدواج سخت شود و کارآمدی ازدواج هم طوری تفسیر کنیم که به ناکارآمدی ازدواج منتج شود انسان ها سراغ ازدواج موقت می رود.

آیا ازدواج و زندگی مشترک به شکل دولتی ممکن است؟

چقدر خوب می شد که ما آیات الهی را باور می کردیم. «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ از نشانه‏ هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏ انديشند قطعا نشانه‏ هايى است».

عبارت لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا بسیار عبارت فاخری است و به لحاظ روان شناختی بسیار کلمه ی مقدس و تخصصی است، اما نباید یادمان برود که ازدواج آرامش نیست. در ادامه آیه مودت جلو تر از رحمت است. این نشان می دهد که برای رسیدن به ساحت ایمان باید تلاش کرد. مودت یعنی رفتار و شناخت و رحمت که کاملا شناختی است. ازدواج همه زندگی ما نیست بلکه یک بخشی از زندگی ماست. آدرس غلط جامعه ما به جوان این است که ازدواج نکنید به هیچ جا نمی رسید. بعد جوان ما همه چیز دارد و به همه جا رسیده است، اما ازدواج نکرده است. چون آدرس غلط دادیم، باور اشتباه و غلط در جوان ایجاد کردیم. ازدواج همه زندگی نیست بلکه بخش مهمی از زندگی است. ازدواج آرامش نیست. فرآورده ازدواج می تواند آرامش باشد. در دنیا ازدواج بیشتر ساحت مردمی دارد و سنت ازدواج را مدیریت می کند. دولت وظیفه ندارد برای کرد ها و مازندرانی ها یک مانیفست ازدواج بدهد. این موضوع مصوبه دولت و مجلس نمی خواهد. مردم براساس آداب و رسوم، قومیت و دین ازدواج می کند. من معتقدم که ازدواج نباید دولتی شود.

ازدواج موقت به اسم مجرد ها و به کام متأهل هاست/ چزا به مجرد ها وام نمی دهند؟/ بسیاری از گناهان جوانان به گردن مسئولان و خانواده هاست/


من زوج هایی را می شناسم که 4 سال است، نامزد هستند، منتظر یک بودجه ای هستند تا ازدواج می کنند. این اتفاق برای این رخ می دهد که  خیریه های ما کریمانه نیست و دقیقه 90 نیاز ها را برطرف می کنیم. مثلا خیریه ها فقط برای زوج هایی که سال هاست نتوانسته اند ازدواج کنند عروسی برگزار می کند یا حمایت مالی می کند. خوب برای چی این اتفاق پیش از اینکه آن زن و شوهر این همه نامزدی و مشکلات را تحمل کنند، اتفاق نیفتاده است؟ به کار های خیریه نگاه کنید. ما خیرین کمی داریم که شروع کنند پیش از این که نیازی به وجود بیاید به فکر آن باشد. ما سیستم خیریه مان سیستماتیک نیست. البته نمی گویم که بد است بلکه می گویم نباید به شکلی باشد که در آخرین مرحله خیریه وارد شود. به نظرم می شود با سیستماتیک کردن به موقع از آن استفاده کرد. طبق روایات، سه چیز به خیرین سفارش شده است. یکی از آن سه مورد کمک به اقتصاد یک جوان است که زندگی تشکیل دهند.

اقتصاد از ارکان ازدواج است

پیامبر از امام علی(ع) در خواستگاری پرسید چه برای ازدواج دارید؟ فرمودند زره دارم. این نشان می دهد که اقتصاد اهمیت فراوانی دارد.در مسکن و جهیزیه باید از جوانان حمایت شوند. نکته دیگر کمک به تفریح زوج هاست. من زوجی را می شناسم که با هدیه های ازدواج به مشهد رفتند و دیگر نتوانستند سفر دو نفره بروند. اینجا دولت باید حمایت کند. البته نباید کمک ها و دخالت های دولت آداب و سنت ازدواج را کنار بزند. به هر حال ازدواج ماهیت اقتصادی دارد و نباید آن را نادیده گرفت.

در پایان در خصوص کالای ایرانی و امکان حمایت از آن در تهیه جهیزیه صحبت می کنید

حمایت از کالای ملی، زمانی انجام می شود که  جنس خوب ارائه شود. رهبر انقلاب اسلامی خیلی هوشمندانه این سال را سال حمایت از کالای ایرانی انتخاب کردند چرا که نیاز به توجه فراوان دارد. ما خیرینی داریم که چندین سال است که بهترین جنس های ایرانی به عنوان جهیزیه برای زوج ها فراهم می کنند. من از یک خیر پرسیدم که چرا یک جنس خاص را ایرانی نخریدید؟ گفت چون شش ماه دیگر خراب می شود. باید هر کالا با فرایند درست و با کیفیت مناسب عرضه شود تا هر روز بر اعتماد مردم به این کالا ها افزایش یابد.

گفتگو: علی بشیری
تنظیم کننده: علی کریمی

انتهای پیام/

راهکارهای ازدواج آسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
من به نیابت از تمام جوانان ایران خدمتتون عرض کنم که در این لحظه واپسین کرونایی زندگی از هیچ مسولیتی نمی‌گذرم و واگذارشون میکنم به خدا بدرود تا شب اول قبر مسولین
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۳:۱۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۸
چند نصیحت کوتاهی دارم برای تمام مردهای مجردی که میخوان ازدواج کنند
اولا قبل ازدواج راجب قانون ازدواج کاملا مطالعه داشته باشید
دوما به هیچ عنوان مهریه طلا و جهیزیه ای که نمیتونید بدید رو قبول نکنید و سند ازدواج رو امضا نکنید که بعدش با قانون طرف هستید و قانون با کسی شوخی نداره
من چند واقعیت رو براتون میگم تا برایکسای که خواب هستند بیداری باشه و برای ادم عاقل عبرت
1.زن اگر هزاربار به شوهرش خیانت کند ثابت بشود باز هم باید مهریه طلا جهیزیه زن رو کامل بدهید میتونید بپرسید
2.با زن جماعت هرگز در نیافتید
3.راجب اجرت المثل زن در شیردادن و بزرگ کردن بچه تحقیق کنید

بازهم تاکید میکنم در مورد مهریه طلا جهیزیه رو تو محضر به طرف بدید و هرگز چیزی رو که نمیتونید بدید رو امضا نکنید که زندگی های امروزی به مو بنده
بازار مهریه بگیرها داغ داغه
عقل رو قاضی کنید هرگز ضرر نمیکنید
وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
با لحنی که گفتید زن جماعت قبول ندارم هم مرد خوب داریم همزن خوب و هم مرد بد و هم زن بد
می گید با زن جماعت در نیفتید انگار همه خانم ها بدن و تو ازدواج به دنبال نفع شخصی ان . اصلا اینجور نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد ابن .....
۱۷:۳۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
قران دریای بیکران کلام الهی است که شناگران آن با ایجاد ارتباط میان آیات بوسیله کلمات مشابه در آنها به صدفهای آخرت و دنیا و پاسخ پرسشهای خود دست مییابند . من ایات ازدواج موقت در قران مجید را به شیوه امامان معصوم که همین روش تفسیر ایات به ایات هست بررسی کردم به این نتیجه رسیدم که ازدواج موقت شرایط و موازینی دارد ولی مردم عامی و بعضی مبلغین اسلامی بدون اگاهی از این موازین تبلیغ نکاح موقت نموده اند و ایات قران کریم را با جهالت خود بازیچه نسل جوان نااگاه نمودند و شیطان ملعون از جهالت مردم من چه استفاده ها که نکرده است . من برای قران و اهل بیت به درگاه خداوند گریه میکنم و این ناله را به مدینه بارگاه رسولش میبرم .بر تمام مردم و مفسرین قران است که بر تفسیر قران به شیوه امامان ع کوشش کنند تا فهم صحیح قران موجب افتخار برای شیعه شود
Canada
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۷ تير ۱۳۹۷
ه نظر شما مشکل چی میتونه باشه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
جوان و نیاز های جوان و مشکلات جوان اصلا اهمیتی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
مشکل اینجاست که خدا زن رو غیر قابل مقاومت خلق کرده پس باید مواظب خودشون باشن
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۸:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام به تمام مجردان عزیز...من متاهلم و از اقایونی که قصد ازدواج دارن میخام دنبال کیسی باشین که با شرایط شما کنار بیاد....بگردین پیدا میشه ناامید فقط شیطانههه یادتون نره یا علی مدد
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۸:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام به تمام مجردان عزیز...من متاهلم و از اقایونی که قصد ازدواج دارن میخام دنبال کیسی باشین که با شرایط شما کنار بیاد....بگردین پیدا میشه ناامید فقط شیطانههه یادتون نره یا علی مدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
منو یه پسر که فامیلمون هم هست عاشق همدیگه بودیم، ولی پسره به خاطر بیکاری و سربازی کنار کشید. میگفت میخوام تو به پای من نسوزی. ولی من سوختم با این سرد شدنش.....مشکلات هست ولی واقعا اراده هم باید باشه ای خدا مشکلات همه‌ی جوونارو حل کن مخصوصا عاشقاا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
منم از ازدواج سرد شدن 32سالمه هیچ حسی به دختر ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا یه دختر از پسری خوشش بیاد باید چیکار کنه؟؟
اینم بپرسید ازشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
اصلا وام میدن که بخا پس بدن طرف بچش دیگه داره راه میره انو وامشو نگرفته والله بعدشم اصلا اشتغال نیست منی که تولیدی دارم سالی ۳ماه بیکارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من هم 30 سالمه دوست دارم ازدواج کنم ولی بیکارم و بسترش برام فراهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
بهترین کار مجرد بودن است در این دوره و در این جامعه پر از گناه باید بتونین به گناه کشیده نشین.. یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
از دوستان yjc می خواهم تا یه گوشه صفحشون ور اختصاص بدن برای معرفی افراد به یکدیگر برای ازدواج سالم - من می تونم هم دختر وهم پسرهای خوبی معرفی کنم انشاءالله خدا خیرتون بده
مانند تبیان
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من 28 سالمه و بیکارم و دوستدارم ازدواج کنم با فرد مورد علاقم ولی بسترش فراهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ان شاءالله بستر برات جور بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سالهاست در آرزوی همسرم اما نمیشود که نمیشود تهش به بن بست میرسد.۱۱سال دعا نذر کردم دعای توسل خواندم یس خوندم ولی نشد.واسه تازه به درون رسیده ها شد واسه ما نشد.ازتنهایی میترسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
میشه خدا بخاد منم میترسم از این موضوع
تابلو نیس شمارمو بذارم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بهترین کار برنامه ریزی و ایجاد سرمایه در دوران کودکیه تا زمان جوانانی بتونه به آسانی ازدواج کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما جوانان مجرد حتی نمیتونیم با ارامش کار کنیم باید چکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
همتون میدونید الان ازدواج با مهریه بالا باب شده حتی ادم یه اشتباه هم کرده باشه که نباید تقاصش نابودی زندگی باشه زنی که اول زندگی نیومده مهریه طلب میکنه و زندگی نمیاد چه معنی میتواند داشته باشه؟؟حالا اگه مهریه بگیره و بگه میام این حقشه قانون ولی اگه میگه تا اخر نمیام این یعنی فریب و نابودی اینم بدونید جوون با هزار امید با یه دختر ازدواج میکنه زندگی بنگاه معاملاتی نیست که همین کارا باعث میشه امار ازدواج شذیدا کاهش پیدا کنه چون اکثرا الان جوونا تو زندگی گرو کشی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۲۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
مهریه بالا سنت شیطانه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام من هم یکی از جوانان اوایل دهه60 هستم هنوز ترس از این دارم که نتونم زندگی جدید رو جمع کنم و شرمنده بشم ...مشکل امثال مثل من نوعی درست میشه و دغدغه ای نداریم برای تشکیل زندگی لطف کنید آی دی تلگرام آقای برمایی رو منتشر کنید
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۲۳:۳۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
حالا فرض وام هم دادن - آیا منبع درآمدی داریم که پرداخت کنیم.چقدر وام بدن که به هدف خود برسیم؟ کَمِ کَم 20 میلیون پول پیش منزل لازمه خوب حالا ساده زیست هم که باشیم یه فرش 12 متری بندازیم زیر پامون 3 میلیون پولشهیه یخچال کوچولو در حد دو نفر هم بخریم 2 تومن پولشه فرگاز هم نخواستیم - یه پیک نیک + یه ماهیتابه یخریم لباسارو هم با دست میشوریم لباس عروس هم بی خی مراسم عروسی هم تو کوچه برگذار میکنیم خودمونو همسایه ها جمع میشیم میگیم میخندیم سر جمع با 25 میلیون میریم سر خونه زندگیمون خورد و خوراک هم نداریم سر ماه هم قسط وام + اجاره خونه رو هم خدا میرسونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاهل هایی که ازدواج موقت می کنند رو باید اعدام کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
دوستان سرکه بخورید شبا شام نخورید قبل خواب ورزش کنید
توصیه اهل بیت برای جوانانی که شرایط ازدواج ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تورو خدا مسئولان بیشتر به فکر وضعیت جوانان باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
خود جوان ها باید فکر خودشون باشند وگرنه این کشور آب ببره مسولین خواب میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مسئولان مقصرن با این گرانی ها و بیکاری شرایط ازدواج رو سخت کردن
Iran (Islamic Republic of)
Aaa
۲۱:۳۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
۷ساله ازدواج کردم یکساله به اختلاف خوردیم‌رای عدم‌تمکین دارم‌این وضع مزخرف مهریه سنگین ازهزینه های زندگی خبر داری کرایه خرج بچه خونه زن نگهداری کردن سخته بعد بایه لگد زن خرابش میکنه مهریه ام باید مرد بده ای خدا خودت عاقبت همه مارو تم بخیر کن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۲۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
خبر داری مهریه سنگین سنت شیطانه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
جوان تحصیل کرده بیکار بی دخل ودرآمد این بستر را چه کسی باید فراهم کند اصلن پشت میز نشینی پیش کش کارآزاد بی دردسر ...یک حرف وهوارتاعمل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا میران وام ازدواج رو افزایش نمیدن تا مشکل ازدواج جوانان تا حدی رفع بشه
Iran (Islamic Republic of)
مصدق
۱۹:۵۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مشکل اینکه ما فقط خوب حرف زدنو بلدیم . ولی در عمل هیچی .هزار سازمان و ارگان تو کشور داریم هر کدوم رو مجلس و دولت موظف کنن به کمکی در این مورد بسیار مهم که سنت پیغمبرون هست .کلی از مشکلات حل میشود . مثلا برای ماه عسل سازمان هتلداران همکاری کنن در زمینه جهیزیه کمیته امیداد و خیرین وام بانکها .هزینه ای ازمایشگاهی .وزارت بهداشت .من خورم رفتم ازمایش ژنتیک صد تومان ازم گرفتن بعدش رفتم ثبت سیصدو بیست هزار تومان این هزینه ها و سنگ اندازی ها را کم‌کنن‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اللهم زوجنی حورالعین فی الدنیا والاخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
به داد جوان ها برسید قبل از اینکه ناامید شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا انقدر شرایط پرداخت وام سخت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا انقدر شرایط پرداخت وام سخت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفم برای زندگی خودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اونای که موافق ازدواج موقت هستن واقعا برای ناموس خودشون هم میپسندن؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا جوانان را به راه راست هدایت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
عقل درباره ده میلیون جوان مجرد،چه حکمی دارد مخصوصا در این زمانه،من 29سال دارم درس خوندم بهترین سال های جوانی ام رو بدنبال درس خواندن خراب کردم ای کاش بعد از دیپلم دست به یه شغل آزادی می زدم الان اوضاع فرق میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
عقل درباره ده میلیون جوان مجرد،چه حکمی دارد مخصوصا در این زمانه،من 29سال دارم درس خوندم بهترین سال های جوانی ام رو بدنبال درس خواندن خراب کردم ای کاش بعد از دیپلم دست به یه شغل آزادی می زدم الان اوضاع فرق میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی افراد به این فکرد میکنند من که عرضه ازدواج ندارم چرا بهش فکر کنم متاسفانه آزادی ها زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۶:۲۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من یه پسر معمولیم دعا میکنم به کسی که میخوام برسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ان شاءالله به حق همین بارون که الان میزنه
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۶:۱۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
توکل به خدا کردم که تا الان مجرد موندم. در ضمن قدیما پسرا دنبال دختر آفتاب مهتاب ندیده بودن اما الان دنبال دخترهای آفتاب و مهتاب دیده هستند!!!
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۲۳:۴۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا بهتون کمک کنه تا با یک فرد مناسب ازدواج کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر به مجردها وام داده شه خیلی عالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۱۶:۰۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
حرف من با اون آقاییه که ۳۱ سال داره میگه شبا گریه میکنم چرا به خونوادت یا رفقای متاهلت نمی سپاری یه دختر خوب بهت معرفی کنن به هر حال این موضوعیه که باید خجالت رو بزاری کنار حرف دلت رو به خونوادت بگی چون این طوری به خودت ظلم میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من به اون اقای۳۱ساله میگم که اگه زن بگیری علاوه بر شبها روزها هم گریه خواهی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
منم دلم می خواد زن بگیرم...اما تو جامعه ای که شب می خوابی صب پامیشی میبینی همه چی کشیده بالا چطوری میشه خرج زن و زندگی بدی...عزیزانی که مثلا دل سوزه جوونایید اول امکاناتشو بسازید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ای بابا تکلیف ما چی میشه خدا که از دوران خوش بچگی(9 10 سالگی) عاشقیم اما بینمون فاصله افتاده و سالها دوریم :(
دیگه چطور نظرو دعا کنم تا راهه درست و صحیح رو باز کنی خدا جون؟
اینروزها عطر شکوفه ها و یاس میپیچه تو کوچه ها و دلم بدجوری داغون میشه از دوریش :(
انشاءالله درست کنی من تنها قصدم ازدواجه و نه دوستی...
به ما دهه هفتادی ها هم نظری کن خدا مرسی:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا کنه همه ی مشکلات از بین برود
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۱۵:۱۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من یه دختر معمولیم که ازدواج نکردم فقط امیدم به خداست چون سرنوشتم دست اونه شایدم تا آخر عمرم مجرد بموندم ولی پاکدامنیمو تحت هیچ شرایطی لکه دار نمیکنم حتی باازدواج موقت چون بعد از تموم شدنش موقعیتم بدتر از قبل میشه یه نصیحت واسه تمام برادرام دارم تو رو خدا دنبال ناموس مردم نریدنگاشون نکنید دنیاتون رو خراب نکنید فقط توکل کنید به خدا مخصوصا موقع ای که دوست دارید ازاین کارا کنیدیه لحظه یاد خواهرای تو خونتون بیفتید ببینین دوست دارید کسی بیاد عقد موقتشون بکنه اون لحظه پناه ببرید بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر شما خانم محترم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام دختر گلم برای همه جوانهای پاکدامن وشما آرزوی گشایش کار وخوشبختی دارم.انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
از باشگاه خبرنگاران جوان می خواهیم که مطالب بیشتری درباره ازدواج و جوانان منتشر کنند
Germany
حسین
۱۵:۰۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
قدیما عروسی برای مردها کمتراز تخت پادشاهی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
الان ازدواج مث انداختن طوق سختی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من جوان 22 ساله ازدواج کردم و یک بچه هم دارم وضع مالیم هم خوب نیس همه کارهام به دست خدا حل شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
از باشگاه خبرنگاران جوان درخواست داریم که مطالب بیشتری در مورد ازدواج و جوانان منتشر کنند با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید یک راهکار اساسی برای رفع این معضل بزرگ اندیشیده شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مسئولین اگه شرایط ازدواج جوانان رو مهیا کنن کار به این جاها نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر به همین وضع پیش بره در آینده ای نه چندان دور جمعیت به شدت کاهش پیدا میکنه که نصف بیشترش پیر و سالمند و از کار افتاده هستند و در آخر نسل ایران و ایرانی و نسل شیعه به کلی منقرض و نابود خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر به همین وضع پیش بره در آینده ای نه چندان دور جمعیت به شدت کاهش پیدا میکنه که نصف بیشترش پیر و سالمند و از کار افتاده هستند و در آخر نسل ایران و ایرانی و نسل شیعه به کلی منقرض و نابود خواهد شد
Germany
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من 45 سالمه هنوز مجردم برای هر دختری رفتم قبولمون نکردند چون شغلمون آزاده در ضمن انسان مذهبی و معتقدی هستم ولی تا حالا به گناه آلوده نشدم امیدوارم خداوند بعدش را هم دستمو بگیرد قید ازدواجو زدم امیدوارم همه ادمها خوشبخت بشن پول زیادی هم دارم و دوس دارم هر کسی که بخواهد ازدواج کند کمکش کنم
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۱۵:۵۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا ان شاالله به حق همین روز کمکت کنه تا یه دختر بایه خونواده خوب همون طور که دوست داری سر راهت قرار بده متاسفانه الان به پاک و پاکدامنی دختر و پسرها زیاد ت جه نمیکنن بیشتر به ظاهر آدم نگاه میکنن خوشکل باشه خوش تیپ باشه و....
Germany
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من 45 سالمه هنوز مجردم برای هر دختری رفتم قبولمون نکردند چون شغلمون آزاده در ضمن انسان مذهبی و معتقدی هستم ولی تا حالا به گناه آلوده نشدم امیدوارم خداوند بعدش را هم دستمو بگیرد قید ازدواجو زدم امیدوارم همه ادمها خوشبخت بشن پول زیادی هم دارم و دوس دارم هر کسی که بخواهد ازدواج کند کمکش کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
برادر عزیز شماره تلفنتون رو بفرمایید تا فردا یه فرد درس خونده خیلی خوب و مناسب بهتون معرفی کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا کمکت بکنه به حق این روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مشکل اصلی تفکر شما و امثال شماست که فکر میکنید خودتون همه چیز را میدونید و عاقل هستید و بقیه اعضا جامعه نادان هستن و به قول شما زرنگ!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
زیاد سخت نگیر برادر...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
جوان و نیاز های جوان و مشکلات جوان اصلا اهمیتی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
نه ازدواج دائم نه ازدواج موقت نه دوستی ! پس ما جوانان بریم بمیریم دیگه !
Iran (Islamic Republic of)
دختر
۰۰:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
واسه چی دور از جون بری بمیری یه نگا به زندگی پدر و مادرت بکن همون شکل با چشم باز ازدواج دائم کن که تا آخر عمرت لذتش رو ببری نه اینکه موقت باشه بعد یه سال هی تعویض بشه فکربکنی میبینی با ازدواج موقت ادم بد بختترم میشه خرجشم بیشتره آخرو عاقبتیم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
نه ازدواج دائم نه ازدواج موقت نه دوستی ! پس ما جوانان بریم بمیریم دیگه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
شما جوانان فقط دوغ بخورین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
با وجود این بی حجابی ها و دوستی و رابطه دختر و پسر دیگه چه نیازی به ازدواج هست ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
وقتی مردان غیرت ندارند وقتی زنان حجاب ندارند آزادی بیش از حد باشد با چنین معضلاتی مواجه میشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
وقتی مردان غیرت ندارند وقتی زنان حجاب ندارند وقتی هزار و یک راه برای ارضا نیاز جنسی به غیر از ازدواج وجود دارد و آسان و قابل دسترس است دیگر جوانان چه نیازی دارند که ازدواج کنند ؟! چه میلی به ازدواج دارند ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
هدف شما از ازدواج چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر مردان غیرت داشته باشند و زنان حجاب مشکل ازدواج هم حل و درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر مردان غیرت داشته باشند و زنان حجاب مشکل ازدواج هم حل و درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
آزادی بیش از حد باعث کاهش ازدواج شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
آزادی بیش از حد باعث کاهش ازدواج شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بی حجابی دختران و زنان و بی غیرتی پسران و مردان باعث کاهش سن بلوغ کاهش ازدواج افزایش سن ازدواج افزایش طلاق و افزایش آسیب های اجتماعی و جرم و جنایت و بیماری های روحی و روانی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بی حجابی دختران و زنان و بی غیرتی پسران و مردان باعث کاهش سن بلوغ کاهش ازدواج افزایش سن ازدواج افزایش طلاق و افزایش آسیب های اجتماعی و جرم و جنایت و بیماری های روحی و روانی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیران می تونن نقش مهمی در رفع موانع پیشروی ازدواج داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بی حجابی در جامعه اسلامی بیداد میکنه عجیب نیست که سن ازدواج بره بالا و طلاق افزایش پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من تهران چند تا دختر خوب(خانواده خوب)(از اقوام هستن) چند تا هم شهرستان سراغ دارم (به دلیل موقعیت شغل) می تونم با خانواده هاشون صحبت کنم تو رنج بیست و پنج تا سی و پنج و بالاتر و پایینتر سراغ دارم هرکی می خواد زیر این پیغام ایمیلشو بفرسته تا مقدماتش رو فراهم کنم سراغ دارم اگه کسی می خواد ایمیلش رو زیر این مطلب بنویسه خودم براش حلش می کنم
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۶:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگه کسی هم بلند میشه واسه دیدن یه دختر بیاد شهرستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من خانمم تهرانیه تو شهرستان زندگی می کنیم و عیبی هم ندارد و هرکس فیل خواهد جور هندوستان کشد
با امکانات حالا میشه ، شما ایمیلتا بفرست پیگیریش با من از خونه هم نمی خواد تکون بخوری
از دیپلم تا مهندس و کارمند... بدون کلک
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۶:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ایمیل ندارم در ضمن روم نمیشه خجالتی هم هستم که به کسی بگم برام خواستگار بفرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۲ آبان ۱۳۹۸
اول بگو مهریه و طلا و جهیزیه اشون چقدره کلا جمع بزنیم ببینم میتونم بدم یا نه بعد بیا معرفی کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بی حجابی باعث کاهش ازدواج افزایش طلاق و افزایش آسیب های اجتماعی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بی حجابی دختران و زنان یکی از عوامل بازدارنده ازدواج و کاهش ازدواج و افزایش سن ازدواج و افزایش طلاق است
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۰۰:۲۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
آره واسه همینه که یه پسر با عرض معذرت از پسرهای خوب میگه باید همسر آیندم باکلاس باشه چون فقط با کلاسی رو تو بی حجابی و خود نمایی میبینن ولی به دخترای محجبه که خیلی از دخترای آرایش شده تو خیابون زیباتر هستن توجه نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
کسی که بتواند و برای ازدواج یک جوان کمک نکند در گناهان جوانان شریک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
کسی که بتواند و برای ازدواج یک جوان کمک نکند در گناهان جوانان شریک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تمام کسانی که مانع ازدواج میشن سختگیری میکنن برای ازدواج هیچ کار و کمک و حمایتی نمیکنن در گناه جوانانی که نمیتونن ازدواج کنن شریک هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا هیچکس به فکر اشتغال و ازدواج جوانان نیست ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
جوانان و زندگی و جوانیشان نابود و تباه شد ! به دادشان برسید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
به داد جوانان برسید ! ما انسان هستیم ! ما نیاز عاطفی و جنسی داریم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
به داد جوانان برسید ! ما انسان هستیم ! ما نیاز عاطفی و جنسی داریم !
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۰۰:۲۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
جوون خودش باید به داد خودش برسه اول اینکه هیچ کار خلافی نکنه که بعداً دچار عذاب وجدان بشه بعدش بخدا توکل کنه یکم از خواستهایی که میگه باید همسر آیندم داشته باشه کم کنه مثلا حتما باید پولدار باشه خوشکل باشه وغیره با نگاه خوب طرف رو ببین بعد میفهمه که با این نگا به همه چیز از راه حلال میتونه برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چطور میشه ازدواج موقت کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مدت و مهر رو باهم توافق میکنین و اوعبارت رو میخونین....تو رساله قسمت ازدواج کاملا توضیح دادن مراجع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بنده 35 سالمه خونه ندارم من اگه الان وام بخوام واسه خرید خونه باید وام با سود 18 درصد بگیرم درصورتی که حداقل باید 6درصد باشه در ضمن کاغذ بازیشم کم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما جوانان آرامش نداریم ما آرامش می خواهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما جوانان آرامش می خواهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
یک جوان و نیاز هایش هیچ ارزش و اهمیتی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تنها چیزی که اهمیت ندارد جوان و نیاز های اوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تنها چیزی که در این کشور اهمیت ندارد جوان و نیاز های اوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چگونه می شود ازدواج موقت انجام داد ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چگونه می شود ازدواج موقت انجام داد ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چطوری ازدواج موقت کنیم ؟! موردش رو از کجا پیدا کنیم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر خواهر و مادرت پایه هستن بگو یه نفر رو برات در نظر بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
Hossein
۱۷:۱۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۷
چه ربطي به مادر و خواهر داره، اصلا شايد كسي مادر و خواهر يا اقوام نداشته باشه اونوقت اين نمي تونه ازدواج كنه؟ يه راهكاري بدين كه جوان خودش بتونه همسرش رو پيدا كنه فرداش مهريه و نفقه همسرش رو مادر و خواهرش نميده خودش بايد بده. خونواده مهمه ولي اصل فقط اون دو نفري هستن كه ازدواج مي كنن چون اين دو تا حتي بدون خونواده مي تونن تو يه مكان ديگه زندگيشونو بگذرونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چطوری ازدواج موقت کنیم ؟! موردش رو از کجا پیدا کنیم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
جوان مجردی که امکان ازدواج دائم رو نداره و میخواد ازدواج موقت کنه باید به کجا مراجعه کنه چطور اینکارو انجام بده و شخص مورد نظرش رو از کجا و چطور پیدا کنه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
جوان مجردی که امکان ازدواج دائم رو نداره و میخواد ازدواج موقت کنه باید به کجا مراجعه کنه چطور اینکارو انجام بده و شخص مورد نظرش رو از کجا و چطور پیدا کنه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
جوان مجردی که امکان ازدواج دائم رو نداره و میخواد ازدواج موقت کنه باید به کجا مراجعه کنه چطور اینکارو انجام بده و شخص مورد نظرش رو از کجا و چطور پیدا کنه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
جوان مجردی که امکان ازدواج دائم رو نداره و میخواد ازدواج موقت کنه باید به کجا مراجعه کنه چطور اینکارو انجام بده و شخص مورد نظرش رو از کجا و چطور پیدا کنه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما پسران مجرد ازدواج موقت هم نمی توانیم کنیم تا به آرامش برسیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که ایمان و اخلاق برام مهمه و تو امور مادی سخت نمیگیرم، شما پسرام یکم دلتون رو به خدا بدین همه چی ساده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۲۳:۲۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۸
داداش صیغه برای اون کسی که واقعا هرگز نمیتونه ازدواج دائم داشته باشه نه برای هر کسی اوکی؟
اگه واقعا برای همیشه نمیتونی ازدواج دائم کنی بله برات صیغه خوبه اما اگه میتونی هرگز سمت صیغه نرو
وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من همسر میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
غلط کردی برو دوغ بخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من آرامش ندارم آرامش میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
به اندکی امید و آرامش برای ادامه ی این زندگی بدون آرامش نیازمندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
به یک دخترمومن برای ازدواج نیازمندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما دختر مومنا هم منتظر قدم رنجه شما آقایون مومن هستیم، پس چرا نمیاین... والاااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من از خدا فقط زن میخوام
۱۲
آخرین اخبار