زنگنه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تنها راه ایجاد صلح در سوریه استفاده از راه‌های مسالمت آمیز است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تنها راه ایجاد امنیت، ثبات و صلح در منطقه استفاده از راه‌های مسالمت آمیز و مذاکرات است.

صباح زنگنه کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اوج گیری اختلافات کاخ سفید و مسکو در موضوع سوریه، اظهار کرد: آمریکا و روسیه جز کشور‌هایی هستند که مسئولیت حفظ صلح و امنیت در جهان را بر عهده دارند که با وجود تنش بین آنها امنیت منطقه با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: ایالات متحده تلاش می‌کند تسلط خود را در جهان بازسازی کند، اما به دلیل نداشتن ابزار‌های لازم و همچنین نبود متحدان قابل اعتماد، این امکان برایش فراهم نخواهد شد و این موضوع در منطقه به وضوح قابل مشاهده است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها با اعمال زور نمی‌توانند امنیت را در منطقه حفظ کنند، بیان کرد: تنها راه ایجاد امنیت، ثبات و صلح در منطقه استفاده از راه‌های مسالمت آمیز و مذاکرات است که روسیه در این مسیر گام‌های مهمی برداشته و با همکاری ایران و ترکیه توانسته در جهت برقراری امنیت سوریه اقدامات مؤثری انجام دهد.

زنگنه اظهار کرد: به نظر می‌رسد افزایش تنش بین مسکو و واشنگتن تا یک سقفی توسعه پیدا می‌کند، اما به یک درگیری جدی منجر نخواهد شد هرچند در این مسیر ممکن است شاهد برخی عملیات محدود نظامی در خاک سوریه باشیم.

وی ادامه داد: در تقابل مسکو و کاخ سفید این دو کشور امکانات و توان تسلیحاتی خود را به یکدیگر نشان خواهند داد و در ادامه وقتی متوجه می‌شوند که کل منطقه و جهان در آستانه یک جنگ بزرگ قرار خواهند گرفت، از آن لحظه به بعد به روش‌های دیگری مثل مذاکره پناه خواهند برد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: تفاوت وضعیت گذشته بغداد با سوریه فعلی در این است که در دمشق نهاد‌های اصلی نظام حفظ شده، اما در عراق با حمله آمریکا همه نهاد‌های دولتی آن متلاشی شد.

زنگنه ادامه داد: سوریه در طول هفت سال گذشته توانست نهاد‌های اصلی خود از جمله ارتش، دولت، قوه قضائیه، مجلس و وزارتخانه‌ها را حفظ کند و اجازه متلاشی شدن آنها را نداده است.

وی در پایان با اشاره به نقش مؤثر ایران و روسیه در حفظ و جلوگیری از تجزیه سوریه، خاطرنشان کرد: پس از گذشت هفت سال، دمشق تجربیات بیشتری کسب کرده و با توجه به حضور متحدانی مثل ایران و روسیه هرگز دچار فروپاشی نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار