خشکسالی و بحران کم آبی در استان یزد ۱۸ ساله شد/ عزم جدی کشاورزان با تغییر الگوی کشت

رییس جهاد کشاورزی استان یزد گفت:کشاورزان با تغییر الگوی کشت از شیوه سنتی به نوین، در مدیریت مطلوب برداشت آب عزم جدی داشته باشند.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ با اشاره به این‌که این استان ۱۸ سال با خشکسالی و بحران کم آبی روبرواست ،گفت: درسال زراعی ۸۳ و ۸۴ مقدار یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب دربخش کشاورزی از ۶ هزار ۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی و قنوات استحصال شده است.

سجادی پور بابیان این‌که ۸۲ درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، از کشاورزان و تولید کنندگان خواست با تغییر الگوی کشت از شیوه سنتی به نوین، در مدیریت مطلوب برداشت آب عزم جدی داشته باشند.

وی بابیان این‌که اجرای آبیاری نوین میزان بهره وری آب را در بخش کشاورزی به میزان ۸۵ درصد افزایش می‌دهد، افزود: از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲۰ هزار و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده که ۳۰ درصد باغ‌های استان را شامل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در ادامه بابیان این‌که امسال دو هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی و باغات برای تجهیز به سامانه نوین آبیاری در دست اجرا است، گفت: زمینه اجرای ۷۰ هزار هکتار اراضی استان یزد به سیستم آبیاری نوین وجود دارد.

سجادی پور ادامه داد: این میزان با روند سیر نزولی، بخاطر تداوم خشکسالی و افت آب‌های زیر زمینی در سال ۱۳۹۶ به ۹۸۶ میلیون متر مکعب رسیده است.

سجادی پور خاطرنشان کرد: با توجه به بحران آبی و کاهش آب‌های زیر زمینی، این میزان باید در اجرای تعادل بخشی آب مجازی بر اساس برنامه توسعه ششم با اجرای طرح‌های آبیاری نوین، تغییر الگوی کاشت و توسعه کاشت محصولات گلخانه‌ای و کم آبخواه به ۵۶۰ میلیون متر مکعب برسد.

وی کشت گیاهان کم آب خواه و مجهز شدن زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین،بارانی و قطره‌ای، را مهمترین راهکار موثر در صرفه جویی آب دانست.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان  با بیان این‌که ۲۲ درصد خیارسبز گلخانه‌ای کشور در استان یزد تولید می‌شود افزود: یک هزار و ۵۵۰ هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد که از این میزان سطح زیرکشت سالانه ۴۲۰ هزار تن محصول گلخانه‏‏ای تولید و علاوه بر نیاز بازار‌های داخلی به روسیه و عراق و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی گفت: ۴۸ درصد محصول بخش کشاورزی و دامی این استان که معادل یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن است با استفاده از چهار درصد منابع آبی تولید می‌شود.

سجادی پور، تولید ۲۵۰ هزار تن محصولات باغی، ۵۴۰ هزار تن محصولات زراعی، ۴۲۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۴۰ هزار تن محصول دامی استان را حاصل تلاش کشاورزان و دامداران سخت کوش یزدی برشمرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: این استان با وجود محدودیت‌های منابع آب‌های زیر زمینی و نیز کاهش بارندگی در ۲۰ سال اخیر، هم اکنون از لحاظ تولید محصولات کشاورزی و دامی در جایگاه نهم کشور قرار دارد.

وی همچنین تصریح کرد: درسال ۱۳۹۶ تعداد ۴۷ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با ظرفیت ۲۰۸ هزار تن به بهره برداری رسیده است و با بهره برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال یکهزار و ۱۳۲ نفر فراهم شده است.

 سجادی پور گفت: دولت در سال گذشته، ۴۴۰ میلیارد ریال به صورت بلاعوض برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین به کشاورزان استان پرداخت کرد.

سیدجمال سجادی پور افزود: این میزان تسهیلات برای اجرای ۲ هزار و ۹۶۰ هکتار سیستم آبیاری نوین هزینه شده است.

انتهای پیام/ی

سیستم آبیاری نوین مهمترین راهکار موثر در صرفه جویی آب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.