سوزان رایس: ایرانی‌ها می‌توانند با صداقت پایبندی خود به برجام را اعلام کنند، ولی آمریکایی‌ها نه

مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا اذعان کرد هم‌اکنون ایرانی‌ها می‌توانند با صداقت تمام پایبندی خود به مفاد برجام را اعلام کنند، اما آمریکایی‌ها قادر به انجام چنین کاری نیستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هاآرتص، «سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سابق آمریکا با دفاع از توافق هسته ای ایران، دیدگاه دونالد ترامپ در خصوص برقراری صلح در خاورمیانه را مورد تمسخر قرار داد.

سوزان رایس در کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی «جی استریت»، که در دوران ریاست جمهوری اوباما راه‌اندازی شده است، به اظهارات ترامپ در اوایل دوران ریاست جمهوری اش درخصوص برقراری صلح در خاورمیانه اشاره کرد. ترامپ پیشتر گفته بود: «برقراری صلح در خاورمیانه چقدر آسان است!»

رایس اظهار کرد دولت ترامپ در حال حاضر نه تنها هیچ مشکلی را حل نکرده، بلکه به مشکلات خاورمیانه افزوده است. وی همچنین درخصوص مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی اظهار کرد دولت ترامپ با تصمیمات خود درخصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، پیچیدگی اوضاع را تشدید کرده است. رایس با تمسخر «جرد کوشنر»، داماد ترامپ، و «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اراضی اشغالی فلسطین، را «کارشناسان خاورمیانه ای» رئیس جمهور آمریکا خواند که در اتخاذ این تصمیمات غلط نقش داشته اند.

رایس در ادامه از توافق هسته ای ایران دفاع کرد و گفت: «در واقع، توافق هسته ای در حال اجرا است.» وی در ادامه در خصوص خروج ترامپ از برجام هشدار داد و گفت این اقدام دولت آمریکا را منزوی خواهد کرد و به مذاکرات احتمالی با کره شمالی ضربه خواهد زد.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور پیشین آمریکا در ادامه گفت: «در حال حاضر ما شاهد حضور بولتون و پمپئو در کنار ترامپ هستیم که از منتقدان جدی این توافق هستند و می خواهند برجام هر چه زودتر از بین برود. اکنون ایرانی ها در جایگاهی قرار دارند که می توانند با صداقت تمام پایبندی به تعهدات خود در قبال برجام را اعلام کنند؛ اما آمریکایی ها قادر به انجام چنین کاری نیستند. همین امر به آنها اجازه خواهد داد (در صورت فروپاشی برجام،) بدون هیچ محدودیتی فعالیت های هسته ای خود را از سر بگیرند.»

وی در ادامه اظهاراتش افزود: «بحث خروج از برجام در حالی مطرح شده است، که احتمال دارد رئیس جمهور آمریکا با کره شمالی مذاکره کند. خروج از برجام این پیام را به پیونگ یانگ خواهد داد که آمریکا غیرقابل اعتماد است و حرف و عملش یکی نیست. من فکر می کنم این اقدام از هر جهت فاجعه آمیز خواهد بود.»

انتهای پیام/

انتقاد سوزان رایس از سیاست ترامپ در قبال برجام و خاورمیانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار