آبنبات بجنورد یکی از مهمترین و شیرین‌ترین سوغاتی‌های استان خراسان شمالی است که به دلیل کیفیت ممتازی که دارد از آوازه و شهرت به سزایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد، آبنبات بجنورد دیر زمانیست که با طعم دلپسندش بر بساط چای خانواده‌ها راه یافته و حتی در آن سوی مرز‌ها به هر شیوه کام‌ها را شیرین و طرفدارانی پر و پا قرص پیدا کرده است.
شرایط طبیعی مناسب برای کشت چغندر موجب گسترش صنعت قند در این منطقه شده است و به همین دلیل کارخانه‌های متعدد تولید قند در این منطقه دایر شد و افزون برکارخانه‌های قند، در بیشتر شهر‌های استان‌های خراسان به ویژه در شهر‌های خراسان شمالی کارگاه‌های محلی تولید آبنبات نیز دایر شده که این کارگاه‌های بومی که عمری طولانی‌تر از کارخانه‌های قند دارند بیش از یک قرن است که به شیوه سنتی دست اندرکار تبدیل شکر به آبنبات هستند.
امروز غالب بجنوردی‌ها هنگامی که قصد مسافرت و دیدار دوستان و عزیزان ساکن در شهر‌های دیگر را دارند، شهر خود را ترک نمی‌کنند، مگر اینکه هم، چون گذشته به رسم سوغات، چند بسته‌ای آبنبات آن هم از نوع سفارشی همراه خود داشته باشند، افزون بر این مسافرانی که به بجنورد می‌آیند یا در سر راه زیارت امام رضا (ع) از این شهر می‌گذرند نیز با رهاوردی از آبنبات، بجنورد را پشت سر می‌گذارند.

شناسنامه آبنبات بجنورد

سابقه صنعت قند خراسان به سال ۱۳۱۳ شمسی می‌رسد که شرایط طبیعی مناسب برای کشت چغندرموجب گسترش صنعت قند دراین منطقه شده است به همین دلیل کارخانه‌های متعدد تولید قند در این منطقه دایر شد.افزون برکارخانه‌های قند، در بیشتر شهر‌های استان‌های خراسان به ویژه در شهر‌های خراسان شمالی کارگاه‌های محلی تولید آبنبات نیز دایر شده است. این کارگاه‌های بومی که عمری طولانی‌تر از کارخانه‌های قند دارند بیش از یک قرن است که به شیوه سنتی دست اندرکار تبدیل شکر به آبنبات هستند.

نخستین آبنبات تولیدی در بجنورد، موسوم به "آبنبات قیچی" بوده که، چون با قیچی‌های بزرگ دستی بریده می‌شد به همین نام شهرت داشت.
چندی بعد با افزودن گرد هل به آن، آبنبات هلدار بجنورد به بازار عرضه شد و با عطر خوش و خاصیت گرمش ذائقه‌ها را مشکل پسند کرد.

زمانی آبنبات هلدار مملکت خانمی نیز برای خود محبوبیتی پیدا کرد و از آن جا که بانویی از اعیان و اشراف موسوم به مملکت خانم، سفارش می‌داد که آبنبات‌ها را برای او در اندازه‌های بزرگ تری قیچی کنند این نوع آبنبات حجیم که وزنی حدود ۳۵ تا ۴۰ گرم داشت به نام وی شهرت یافت و در دوره علی شاه قاجار، حدود ۱۲۸۴ شمسی، نوعی قند به نام "مام پزه"از عشق آباد به بجنورد وارد شد که مورد پسند عموم قرار گرفت.

سوغات آبنبات خراسان شمالی به کام مسافران /فعالیت ۶۰ کارگاه آبنبات سازی در بجنورد

تولید سوغاتی شیرین آبنبات بجنورد با طعم‌های مختلف


رئیس اتحادیه آبنبات سازان استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد، گفت: در شهرستان بجنورد ساخت سه نوع آبنبات هلدار، دارچینی و زنجبیلی نسبت به سایر انواع آن از قدمت بیشتری برخوردار است.
وی افزود: در حال حاضر آبنبات با طعم‌های مختلفی مثل کاکوتی، زرشکی، گل محمدی، پسته‌ای، نارگیلی، گردویی و... در کارگاه‌های مختلفی در حال تولید و بسته بندی است که به شهر‌های مجاور مثل سبزوار، مشهد، اسفراین و... صادر می‌شود.

سوغات آبنبات خراسان شمالی به کام مسافران /فعالیت ۶۰ کارگاه آبنبات سازی در بجنورد


فعالیت ۶۰ کارگاه آبنبات سازی در بجنورد

رئیس اتحادیه آبنبات ریزان بجنورد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد،گفت: در حال حاضر ۶۰ کارگاه آبنبات سازی در بجنورد مشغول فعالیت هستند که در هر کارگاه تعداد ۳ تا ۶ نفر مشغول فعالیت هستند.
رضا فدایی افزود : از آن جایی که پول در صنف آبنبات ریزان در گردش نیست، تقاضا‌هایی برای تولید آبنبات وجود دارد، اما آن‌ها نمی‌توانند امر تولید را انجام دهند.
وی اظهار کرد : تعداد مشتریان این صنف در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است.

سوغات آبنبات خراسان شمالی به کام مسافران /فعالیت ۶۰ کارگاه آبنبات سازی در بجنورد


صادرات آبنبات بجنورد به کشور‌های همسایه

 

سیاوش وحدت مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد،گفت: در حال حاضر این محصول دیرینه که کام مردم خراسان شمالی را شیرین کرده و از دیر زمان وجود داشته به کشور‌های مختلفی مثل آلمان، ترکمنستان، سوئد و عراق صادر می‌شود.
وحدت اظهار کرد: در گذشته دستگاه سنگ آبی یکی از مهمترین مشکلات آبنبات سازان بود که سبب می‌شد تا مقدار خیلی زیادی آب هدر رود، اما هم اکنون این دستگاه اصلاح شده و میزان هدر رفت آب به صفر رسیده است.
وی افزود: درصدد این هستیم تا صنعت آبنبات همیشه ماندگار باشد.

سوغات آبنبات خراسان شمالی به کام مسافران /فعالیت ۶۰ کارگاه آبنبات سازی در بجنورد


مشکلات کام برخی تولیدکنندگان آبنبات را تلخ کرده است


یکی از تولیدکنندگان آبنبات در بجنورد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد؛، در خصوص برخی از مشکلات آبنبات ریزان گفت: شکر یکی از معضلات آبنبات ریزان است و نوسان قیمت این محصول اعضای این صنف را اذیت می‌کند.

وی افزود: باید شکر را با این نوسان قیمت به صورت نقدی خرید کنیم این درحالیست که وقتی آبنبات را تولید کردیم باید به صورت اقساطی به فروش برسانیم.

سوغات آبنبات خراسان شمالی به کام مسافران /فعالیت ۶۰ کارگاه آبنبات سازی در بجنورد


در خواست اتحادیه آبنبات سازان از مسئولان استان

فدایی رئیس اتحادیه آبنبات سازان استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ گفت: بیمه کارکنان در کارگاه‌های آبنبات پزی را تولیدی کنند، چون در حال حاضر کارکنان بیمه را آزاد پرداخت می‌کنند.

وی افزود: از مسئولان خواستار این هستیم تا برای شناخت بیشتر آبنبات به گردشگران شهرک سوغات برای فروش مستقیم (آبنبات) ساخته شود.
 این محصول و صنعت دیرینه آبنبات سازی برای تعداد زیادی از افراد اشتغال ایجاد کرده و  توانسته با طعم خوش مزه خودش شهرت و آوازه‌ای در کشور پیدا کند.

گزارش از فاطمه عطایی

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد تقی دانشمند
۲۱:۱۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
یکی از تولید کنندگان شما وسط ابنبات کنجدیش سنگ نرمه داره که بسته شو مخام ببرم مرکز بهداشت مشهد تا پیگیری کنن قبلا عالی بود ولی الان خیلی خراب شده